Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-11-22 15:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motioner om etanol
InläggPostat: ons 07-09-12 13:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Här kan du se riksdagens motioner om etanol:
http://www.samhallsguiden.riksdagen.se/ ... s#soktraff

Eller t ex om konvertering Och etanol
http://www.samhallsguiden.riksdagen.se/ ... s#soktraff

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 10:10 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Vad menas med Då det nu blir formellt lagligt att konvertera bensinfordon till exempelvis etanoldrift bör en särskild stimulans införas till stöd för sådan

Blir det så eller och vad krävs för att konvertera, speciella firmor m.m eller?

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 10:44 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 574
Ort: Dalsland
oj.. nu börjar tillochmed mp och v skriva motioner om etanol. Synd att dom inte har förstått det viktigaste bara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 12:33 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
Börjar skriva? Motionerna är skrivna för snart ett år sedan! Tycker mig se 2006-10-xx på flera håll.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 10:21 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 574
Ort: Dalsland
ja, det är det senaste året. Innan det va det sällsynt med motioner från det hållet..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 12:47 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
När kan det tänkas komma upp på dagordningen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-15 10:14 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 574
Ort: Dalsland
Motioner blir det i princip aldrig nånting av. Den här typen av motioner är oftast enskilda motioner, och dom brukar det aldrig bli nåt av, inte ens om det är från en ledamot i något regeringsparti.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-15 13:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Anders skrev:
Vad menas med Då det nu blir formellt lagligt att konvertera bensinfordon till exempelvis etanoldrift bör en särskild stimulans införas till stöd för sådan

Blir det så eller och vad krävs för att konvertera, speciella firmor m.m eller?


Det som åsyftas är ju VV:s lagförslag, typ BSR-konvertering enbart.
Ett slag i luften som få kommer att utnyttja pga kostnaderna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07-10-05 23:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Intressant att skumma lite om vad våra folkvalda riksdagspolitiker har motionerat om kring etanoldrivmedel.

Idéer och åsikter behöver också komma underifrån. Jag har lite tankar om hur vi skulle kunna komma bort från fossilbränslen och inleda en era med verkligt miljöbättre alternativ. Höjd bensinskatt och gynnande av dieselbilar är ett litet kortsiktigt steg som inte ens är lönt att ta. Ekonomiska incitament för att köpa miljöbilar är ett dyrt och långsamt sätt att förändra bilparken och sänka de sammanlagda koldioxidutsläppen.

Nej, till och med jag har insett att faktiskt etanolkonvertering är en bra väg att gå för att på ett snabbt och effektivt sätt byta från fossilbränslen till förnybara bränslen. Även bland hyffsat välbärgade människor är det vanligt att köpa en tre-fem år gammal bil i bra skick, men då missar man biobränslealternativen. På något sätt måste det bli attraktivt att konvertera sin bil för etanoldrift. Det får inte vara något bara för teknikfreaks och miljöidealister. Den breda massan måste intressera sig. Och för den breda massan är ekonomin mycket viktig. Det måste vara dyrt att fortsätta köra på fossilbränslen (alltså fortsatta bensinskattehöjningar). Det måste vara billigt och enkelt att konvertera sin bil. Det måste vara billigt att köra sin bil på etanol (fordonsskatten för en konverterad bil bör därför vara samma som för en fabriksny etanolbil plus att momsen på E85 bör sänkas).

Vad har ni andra här för tankar kring detta? Vad tycker ni kring etanolkonvertering? Finns det andra vägar att gå?

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 14:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Du har helt rätt!
Kärnan till det hela för att vinna massornas stöd är konverteringsbiten.
Idag tror de flesta att höjda fossilskatter bara innebär mindre i plånboken.
Men så är det ju inte om det finns alternativa möjligheter till att köra sin gamla bil till oförändrade eller lägre kostnader redan idag.
Och det gör det ju..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-30 16:25 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
karlmb skrev:
Du har helt rätt!
Kärnan till det hela för att vinna massornas stöd är konverteringsbiten.
Idag tror de flesta att höjda fossilskatter bara innebär mindre i plånboken.
Men så är det ju inte om det finns alternativa möjligheter till att köra sin gamla bil till oförändrade eller lägre kostnader redan idag.
Och det gör det ju..


Precis karlmb.... ! Även om det nu inte blir till att få rabatt på att parkera i centrum i vissa orter så spelar det väl mindre roll, dessa kommer att slopas så fort det finns tillräckligt med ffv's på marknaden. Det finns pengar att tjäna på att konvertera sin gamla bil utan incitament ändå. Och de som inte vill får väl punga ut med stålarna för dyr soppa då. Det räknar snart tillbaka sig. Alla vill tydligen att allt skall vara gratis.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-03 13:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Men man måste som sagt även få laglig rätt att konvertera sin gamla bil till ett rimligt pris.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 09:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Den här tråden hade jag (och tydligen alla andra) glömt bort!

Citat:
Motion 2008/09:MJ266 En svensk etanolpolicy

Motion till riksdagen
2008/09:MJ266
av Jan Ericson (m)
En svensk etanolpolicy

--------------------------------------------------------------------------------

Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av en svensk utvärdering och policy för hur olika typer av etanol på den svenska marknaden ska klassas ur miljösynpunkt.

Motivering
Regeringen vill på olika sätt stimulera alternativa drivmedel och biobränslen. Detta är välkommet, eftersom det minskar Sveriges beroende av dyr och inte särskilt miljövänlig olja.

En alltmer diskuterad fråga är etanolens roll i detta. Etanolen ifrågasätts alltmer, och många reser frågetecken för etanolframställningens miljöeffekter, inte minst i andra länder. Samtidigt vet vi att användning av vissa former av etanol ger goda miljöeffekter, medan andra ger bevisbar negativ effekt, eftersom det går åt mer energi för produktionen än vad man får ut ur den färdiga etanolen.

Inom EU pågår en diskussion om certifiering av olika typer av etanol. Jag anser att Sverige, i avvaktan på detta, självt bör ta fram en policy för hur olika typer av etanol på den svenska marknaden ska klassas ur miljösynpunkt. Man bör då analysera hela kedjan – från lokal odling av grödor till framställningsprocessen och sedan transporten till slutkunden och miljöeffekterna vid dennes förbrukning.

En sådan policy skulle kunna leda fram till att ekonomiska styrmedel som verkar i negativ riktning upphör, och att bevisligen miljövänlig etanol gynnas i framtiden.

Stockholm den 19 september 2008

Jan Ericson (m)


Ständigt detta "etanolen ifrågasätts alltmer"...

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =GW02MJ266

Citat:
Motion 2008/09:T267 Etanol som bilbränsle i Europa

Motion till riksdagen
2008/09:T267
av Ann-Christin Ahlberg (s)
Etanol som bilbränsle i Europa

--------------------------------------------------------------------------------

Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen inom EU bör verka för att försörjningen och tillhandahållandet av förnybara drivmedel, t.ex. etanol (E 85), utvecklas och möjliggörs i alla EU-länder.

Motivering
Alltfler svenskar har de senaste åren – när de stått inför ett bilbyte – gjort ett miljömedvetet val och köpt en så kallad miljöbil som drivs med förnybara bränslen. Det är naturligtvis en mycket positiv och välkommen utveckling, eftersom transporterna svarar för en stor och växande andel av de klimatpåverkande koldioxidutsläppen.

Den positiva utvecklingen för miljöbilsmarknaden i landet har stimulerats av besluten att bensinstationer över hela landet måste tillhandahålla minst ett förnybart bränsle. Regeringens beslut att införa en tidsbestämd miljöbilspremie på 10 000 kronor har också stimulerat miljöbilsförsäljningen positivt. Därför är det mycket olyckligt att regeringen nu beslutat att avkorta miljöbilspremieperioden med ett halvår.

Tack vare att utbyggnaden av tankställen i landet som tillhandahåller förnybara bränslen successivt ökar, till exempel etanol (E 85), kan de nya miljöbilsägarna tanka förnybart på alltfler platser i landet.

De stora bekymren inträffar när de svenska miljöbilsägarna beger sig utomlands. Rapporter har kommit från semestrande etanolbilägare som under årets sommarsemester i Europa – till exempel i Tyskland och Frankrike – inte kunnat tanka sin bil med E 85.

Eftersom försäljningen av till exempel etanolbilar ökar stadigt bör också försörjningen av detta drivmedel utökas, inte bara i Sverige utan också i övriga EU-länder.

Men hänvisning till ovanstående bör regeringen inom EU verka för att försörjningen av och tillhandahållandet av förnybara drivmedel, till exempel etanol (E 85), utvecklas och möjliggörs i alla EU-länder.

Stockholm den 1 oktober 2008

Ann-Christin Ahlberg (s)


Intressant att motionären nämner just Frankrike och Tyskland då dessa länder näst efter Sverige har flest etanoltankställen.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... d=GW02T267

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motioner om etanol
InläggPostat: tor 16-03-24 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... t=&talare=

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motioner om etanol
InläggPostat: sön 17-08-13 14:18 
Offline

Blev medlem: sön 17-08-13 14:03
Inlägg: 1
Det verkar fortfarande inte hända något på länkarna ovan?
LängeLeveEtanolen
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011