Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Få etanolbilar...
InläggPostat: mån 07-06-25 08:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
...ger Hässleholm lågt betyg i Gröna bilisters kommungranskning.

http://www.gronabilister.se/public/file.php?REF=819f46e52c25763a55cc642422644317&art=328&FILE_ID=20070621150959_1_3.pdf

Bara 4/10 i betyg. Kommunen sägs äga endast fyra etanolbilar. Inga biogasbilar. Det senare visste jag. Fast jag vet också att kommunen när som helst fattar beslut om inköp av ett stort antal biogasbilar samt att första fordonsgasmacken öppnar i höst. Planer finns också för att stadstrafikens bussar ska bytas ut mot biogasbussar 2009. Fast granskningen handlar ju om realitet idag, inte om planer.

Jag blev dock både förvånad och besviken på min hemkommun. Jag trodde man hade kommit längre. Jag tycker man ser de fyra etanolbilarna hela tiden. Fast jag misstänker att till exempel hela omsorgsförvaltningen kör andra bilar. Nåväl det ska ju bli bättre och jag misstänker att de nya bilinköpen inte kommer att innebära endast biogasbilar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 21:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Här i stan har vi massa etanolbilar... Men för ett tag sedan var det en undersökning om hur stor andel av de statliga myndigheternas bilar som var miljöbilar.. Dessutom kollade de så att etanolbilarna verkligen tankades med etanol! Tyvärr var det väl lite si och så med den saken...

De skyllde på att "de tankar bensin av gammal vana"..

Tur att det inte var dieselbilar de köpt in för då hade det nog tagit hus i h-e när de började komma in på verkstäderna pga att förarna tankat bensin av "gammal vana"!!

Har funderat på att maila kommunen här där jag bor för att få reda på hur stor andel av tankningarna som de gör är E85.. Har inte blivit av än men...

Hur svårt kan det vara att tanka jobbilen med rätt bränsle tänker jag?

Med nuvarande bensin-/e85-pris finns det ju mycket pengar att spara med och det är väl de viktigaste för många tror jag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-26 11:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det där med "bensin av gammal vana" är inte så oväntat i ett land som Sverige där ordet "bensin" snart sagt är en synonym till "bränsle". Har nångång läst om en dieselbils bränsleförbrukning att den tar "lite bensin", haha!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Gammal vana
InläggPostat: tis 07-06-26 11:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag instämmer med Baggis. Ofta när det talas om flygtrafik och bränslen, så hör man ordet "flygbensin". Även nyhetsmedia m.m. använder detta ordet. Det handlar om fotogen till jetmotorer. Visserligen lite extra renad etc. etc. Men i grunden är det fotogen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-26 13:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mer eller mindre skandal om inte ens en kommun kan få sina anställda att tanka det miljövänligaste bränslet med nuvarande tillgänglighet!
Skriv en insändare...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011