Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 14:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-08-19 21:55 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Jag undar om det är vettigt att bensinproducerande bolag skall sälja E85 vilket i princip i vissa lägen är en ren och skär konkurrerande produkt. Vem övervakar deras påslag på etanolen? Det vore ju horribelt om det är så att de kan ta ut mer vinst på E85 än bensinen. Förlorarna är miljön och oss konsumenter. Bör det inte finnas tankställen som inte är 'märkta' att vara ett oljebolag som säljer denna vara? I alla fall så skulle det gynna konkurrensen. Vad tycker ni samt hur ligger det egentligen till?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Det är nog nödvändigt.
InläggPostat: mån 07-08-20 07:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu är ju hela drivmedelsbranschen uppbyggd kring bensin och diesel. Branchen var ju också en av de första där producenten också stod för försäljningen. Detta är ju förstås ett problem. Fast samma problem håller ju på att uppstå inom andra branscher såsom kläder, möbler och mat. ICA är ju ganska så dominerande på matmarknaden och även om de inte tillverkar sin egna mat, står deras egna varumärken för mer och mer av försäljningen.

Så som verkligheten ser ut är det nog nödvändigt att bensinbolagen står för E85-försäljningen. Hur det än är måste de ju så småningom se sig om efter en ny produkt när oljan sinar. Varför då inte etanol? Annars slås en hel bransch ut. Visserligen ersätts den av etanolbranschen, men jag tycker det verkar mer tilltalande om bensinbranschen genomgår en omvandling till att bli en del av etanolbranschen.

Telia stod ju en gång i tiden endast för tjänsten fast telefoni. Så kom mobiltelefoni. Sedan bredbandstelefoni. Jag har numera bredbandstelefoni från samma gamla Telia. Jonas Birgersson var en gång allas idol och han förespråkade ivrigt bredbandstelefoni som han trodde snart skulle slå ut den traditionella fasta telefonin. Resonerar man som ovan borde Telia bli tvingade att hålla kvar vid den gamla fasta telefonin, medan bredbandstelefonin tillhandahölls av nya bolag. Telia skulle slås ut och ersättas av andra aktörer. Telia bromsar inte utvecklingen genom att ha både traditionell fast telefoni och bredbandstelefoni. Istället är det upp till oss konsumenter vilken teknik som kommer att vinna och vilket företag som kommer att bli ledande på området.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 08:09 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Bra svar men jag tycker ändå liiite att en sak skiljer, nämligen:
Citat:
Telia stod ju en gång i tiden endast för tjänsten fast telefoni. Så kom mobiltelefoni. Sedan bredbandstelefoni. Jag har numera bredbandstelefoni från samma gamla Telia. Jonas Birgersson var en gång allas idol och han förespråkade ivrigt bredbandstelefoni som han trodde snart skulle slå ut den traditionella fasta telefonin. Resonerar man som ovan borde Telia bli tvingade att hålla kvar vid den gamla fasta telefonin, medan bredbandstelefonin tillhandahölls av nya bolag. Telia skulle slås ut och ersättas av andra aktörer. Telia bromsar inte utvecklingen genom att ha både traditionell fast telefoni och bredbandstelefoni.


Jag menar att OM det fanns en oljeoberoende försäljningskälla (läs Telia började inte sälja bredbandstelefoni, de blev nästan tvingade eftersom någon annan började sälja) så kommer priserna att komma ner till den nivå de skäligen skall ha, utan profithungriga omiljömedvetna oljehajar. Sedan skulle oljebolagen själva hänga på och skapa nya produkter precis som Telia gjorde.

EDIT
Jag förstår bara inte hur folk tänker, man måste ju INTE vänta tills alla fossila resurser är tömda. Eller snarare så är det så att politiker och regeringar har varit så köpta av oljepengar att de inte ville se dagen komma.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 11:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Visst är bensinbolagens påslag på etanolen i E85 en osäkerhetsfaktor för oss konsumenter.
Jag undrar hur länge det skall dröja innan det någonstans (kanske vi i etanol.nu skulle börja) kan redovisas nån form av sammanvägt "världsetanolpris".
Ett antal lokala "börser" finns ju, Brasilien förstås, men också Californien etc.
Skulle det inte vara elegant om vi hade en hemsida som kontinuerligt hämtade data från alla större/pålitliga källor, sammanräknade ett snitt som man löpande kunde se?
Detta skulle då direkt kunna jämföras med vad bolagen säger om "höjda världsmarknadspriser", precis som man kan i dag för bensin t.ex. mha spotpriset i Rotterdam.

Idag är det väldigt vilda västern över etanolmarkanden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 21:06 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Lite data går att få härifrån, naturligtvis inte gratis.

$467/year
Det går dock få en free trial, vet inte hur mycket den visar men....

http://www.energyinstitution.org/public ... .php?id=24

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011