Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vem bestämmer?
InläggPostat: fre 07-08-24 09:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-22 14:12
Inlägg: 9
Ort: Från
Vem är det som avgör reglerna för etanolkonvertering? Är det EU/VV eller regeringen? :?:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 09:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Demokratin sägs garantera att folket avgör..

I praktiken är det väl politikerna i regeringen + de i EU-parlamentet/kommissionen.

I Sverige styr riksdagen VV som blir den myndighet hos oss som hanterar de lagar som stiftas.

Soppa....jajo...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 10:06 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-22 14:12
Inlägg: 9
Ort: Från
Vad händer om ett etanolkit blir TÜV godkänt? och godkänt av EU?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 11:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
lroven skrev:
Vad händer om ett etanolkit blir TÜV godkänt? och godkänt av EU?


Då kan jag inte se att VV kan hålla emot om ngn monterar det i Sverige.
En anmälan till EU-kommissionen kommer att ge Sverige bakläxa om man inte tillåter ngt som är tillåtet i ett annat EU-land.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 12:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett problem är ju att TÜV inte är någon myndighet och alltså egentligen inte har rätt att utfärda några godkännanden. TÜV är en "accredited body", eller "provplats". Ungefär som t ex Semko eller SP i Sverige.
TÜV utför alltså provningar på uppdrag av kunder, vanligtvis någon form av tillverkare, importörer eller produktägare. Det kan t ex gälla elsäkerhets- eller radiostörningsprovning på elektronik, eller provning av andra sorters produkter enligt vad kunden beställer.
Sedan kan kunden med TÜV:s provrapport som underlag antingen på eget bevåg CE-märka produkten, om det är frågan om en pryl som faller under något av de direktiv som reglerar CE-märkning, eller begära godkännande enligt någon del av EU:s fordonsregelverk.

Men vi ska komma ihåg att bara för att en tillverkare har låtit TÜV prova en produkt ur något avseende så betyder inte det att produkten får säljas och användas bara därför.
Man skulle t ex kunna tänka sig att tillverkaren av ett piggybacksystem bara har beställt provning enligt EMC-kraven i fordonsdirektivet (alltså för att få bekräftat att systemet inte ger så mycket störningar i från sig att det ställer till problem med radiomottagning i bilen eller bekymmer för annan elektronik i samma bil), men att man inte har gjort något avgasprov på en viss motor med systemet i fråga.

Men ett problem i Tyskland är att det landet fortfarande inte har lyckats anpassa sig helt och hållet till EU:s direktiv på fordonsområdet. Det är till och med så att varje enskild delstat har egna regelverk som ställer till problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 13:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, jag ber om ursäkt, de tyska reglerna har tyvärr inget med Tüv att göra mer än att de tyska reglerna KAN hänvisa till ngn slags provning som Tüv eller annan acckrediterad instans skall utföra.
Jag tänkte i det fallet att myndigheterna (VV:s motsvarigeht i Tyskland..) hade godkänt det hela.

Jag väntar fortfarande på att få utrett om det t.ex inte ens är tillåtet att montera ett sportluftfilter, eller ens en pirattändkabel på en bil i Tyskland.
Det verkar vara en allmänt utbredd uppfattning i Tyskland att polis och besiktingsfolk är stenhårda på att allt skall vara original, trots det nya gruppundantaget som stadgar att man skall kunna använda piratdelar i hela EU.
Mer om detta här:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... highlight=

En parallell är väl ombyggnadsatserna för G-kat som var populära i Västtyskland på 80-talet. Kankse man kunde gräva lite där i hur de godkännanandena gick till?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-28 19:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Ojdå, slank in på den länken till den engelskspråkiga delen och gjorde ett försök till svar. Har i varje fall kontaktat en person i Tyskland som brukar vara väl insatt i fordonsteknik/politik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 08:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Roger Gustavsson skrev:
Ojdå, slank in på den länken till den engelskspråkiga delen och gjorde ett försök till svar. Har i varje fall kontaktat en person i Tyskland som brukar vara väl insatt i fordonsteknik/politik.


OK, bra!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-03 09:38 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
på frågan om vem som bestämmer..
enkelt svarat så är det okunniga personer som bestämmer, somså ofta i den här världen. Fel person på fel plats.

Ungefär så här har det gått till.. miljödepartementet har tittat på det hela.. och där fanns/finns ingen som egentligen kan nåt om det hela. VAd gör man då? Jo, man frågar vägverket, som man alltid gör i såna frågor.. för tjänstemän på ett departement gör så. Sen tror dom på allt dom hör därifrån.
Så vägverket gör en utredning.. några ( som inte har nån kunskap eller engagemang i frågan) för göra en utredning. Utan att anstränga hjärnan allt för mycket gör de något som ser ut som en rapport under dagarna i väntan på att klockan ska bli fyra så domfår gå hem igen.
Sen lämnas rapporten till miljödepartementet igen, full med brister och felaktiga slutsatser, och avsaknad av viktigt information.
Miljödepartementets tjänstemän läser detta och ser varenda ord som en absolut sanning.
Sen säger dom till vägverket igen att ja det här ser ju bra ut, gör en lag också nu. Och så gör vägverket det, och lämnar till miljödepartementet igen, och sedan klubbar riksdagen igenom den. Riksdagens ledamöter brukar göra som utredningarna säger, de kan ju inte heller så mycket i frågan. Men även om en enda av dom kan något i frågan, och inser felaktigheterna, så är det inte lätt att göra något åt det om dom andra 348 röstar utan att tänka.
Så går det till!

Men, nu är det inte klubbat än, men jag vill uppmana alla att kontakta vägverket och regeringen och miljödepartementet. Samla på er fakta först. Jag har telefonnummer till många av dom där typerna.
Med mycket fakta kör man över dom helt, det är skrämmande vad lite dom kan.
Men det hjälper inte att bara jag ringer till dom, om dom får ett telefonsamtal så kan dom avfärda det som en "galning", det känns litegrann som att ringa och säga att man har blivit bortförd av utomjordingar.. dom tror ju inte på en. Men om många ringer och pratar förstånd med dom så kan det göra nytta.
Det viktiga att få fram är att ren etanol, utan bensininblandning är viktigt för etanlens framtid. Därför är blandpumpar ett måste! Att det går att framställa etanol så det räcker. ( det tror man inte på vägverket) att etanol är ett biobränsle som inte ökar växthuseffekten ( det vet inte alla på miljödepartementet) att etanol inte ger några skadliga utsläpp av kolväte, att etanol ger mindre kväveoxider tack vare kallare förbränning, att ren etanol ger mycket effektivare förbränning, vilket är en konkurensfördel för etanolen. Att konvertering skulle vara mycket enkel om etanolen var ren. Att vinterkvaliten på e85 måste bort.

Agera nu!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-03 13:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JO, tack, vi har det politiska system vi förtjänar.
Själv försöker jag öka den framtida effektiviteten genom mitt egna parti..

I denna fråga (etanolfrågan), kunde vi se ett typiskt exempel i helgens Centerstämma som direktsändes på TV.
En medlem med något mer kunskaper än genomsnittet hade lämnat in den vidsynta motionen att det i Centerns nya miljöprogram skulle infogas att staten måste underlätta för biltillverkare och enskilda bilägare att konvertera befintliga bilar till biodrivmedel, typ etanol.
Det föga förvånade svaret från miljöprogramskommiten blev att det inte behövdes, ett förslag i den riktningen kommer i höst!
Vi här vet ju alla hur det kommer att se ut, men hur många centerpartister som lät sig inte nöja med det svaret på stämman och därmed röstade ned motionen?
Och hur många medborgare i allmänhet, reflekterar över att denna nya lag kommer att innebära att bara ungefär 100 bilar eller så kommer att konverteras på enligt detta nya lagrum?
Att resten av alla bilägare inte kommer att vara intresserade av en konvertering för 15-20000:- .
Resten som vill köra miljövänligt kommer att byta sin bil till en nyare fabrikstillverkad flexifuel istället när plånboken tillåter.
Inte många tror jag.
Så blev det med det.

Men visst, ring och skriv till våra politiker, än är inte sista ordet sagt som sagt!
Tillåt mig bara tvivla, man har nu utrett saken "ordentligt" och dessutom stiftat en lag som är "opportun" enligt vad politiker i allmänhet tror...då tror jag få inser att den inte kommer att hjälpa ett dyft även om man berätter det för dem.
De har så mkt annat att tänka på också..

Det effektivaste vore kanske om vi som förening istället skrev ett debattinlägg där vi klargör vår syn på det kommande lagförslaget och hur det borde sett ut istället?
Skulle politkerna inse att de är på felspår finns på detta forum sedan en rad argument.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011