Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-05-21 11:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-12-09 17:46 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
www.regeringen.se/sb/d/108/a/92865

Någon som läst och har några kommentarer?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 14:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi tillhör tydligen remissinstanserna!:
Remissinstanserna
Kommerskollegium, Rikspolisstyrelsen, Räddningsverket, Konsument-verket, Naturvårdsverket, Konkurrensverket, Statens energimyndighet, Statens väg- och transportforskningsinstitut, Verket för innovationssys-tem (Vinnova), Sveriges Kommuner och Landsting, BIL Sweden, Bio-alcohol Fuel Foundation, Fordonskomponentgruppen, Föreningen Gröna bilister, Motorbranschens Riksförbund, Motormännens Riksförbund, Svenska Biogasföreningen, Svenska Naturskyddsföreningen, Svenska Petroleuminstitutet (SPI), AB Svensk bilprovning, AVL MTC Motor-testcenter AB, SAAB automobile AB, Volvo Cars, K-son teknik, BSR Svenska AB, MGN AB, Nordic Uhr AB, Miljöfordon Syd, Föreningen etanol.nu.

Dags nu att skriva färdigt vår remiss!
Förslaget kommer inte att ge ngn mätbar effekt pga de kostnadsdrivande typgodkännande-förfarandet!
Istället.....

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1672

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-12 11:23 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
En fråga som dyker upp i mitt huvud:

hur länge gäller fordonstillverkarens ansvarsåtaganden för avgasreningens funktion?

Tills bilen skrotas?
20000 mil?
15 år?

Om bilen fortfarande rullar efter att ansvarstiden gått ut vem är då funktions ansvarig för att reningen fungerar? Jag som brukare av bilen?
Om bilen inte servas på verkstad vad gäller för ansvarsfrågan då om reningens funktionallitet?

För importerade bilar står det klart och tydligt
T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES).FORDONET SKA EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK

T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31W AVGASKONTROLLSPECIFIKATION 91/441/EEG

Vems är ansvaret för att avgasreningen då bibehåller sin funktionallitet?

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-12 12:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind skrev:
Föreningen har avgett remissvar.
Det som ni länkar till är fortsättningen av handläggningen innan lagstiftning.
Regeringen har alltså nu skickat ett förslag till lagrådet som avgör om det strider mot någon svensk eller EU-lagstiftning. Säger lagrådet ok kommer regeringen skriva en proposition som så småningom kommer upp på riksdagens bord för beslut.


OK, men det behöver tydligen kompletteras!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om ansvar
InläggPostat: tor 07-12-20 17:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-15 22:47
Inlägg: 35
Biltillverkaren har ett avgasansvar som gäller i 5 år eller upp till 10.000 mil för bilar från 2006 dvs de som tillhör Euro 4.
För Euro 3 från årsmodell 2001-2005 gäller 8000 mil.

Detta ansvar kommer konverteraren att få ta över och har alltså skyldigheter att rätta till de fordon som hamnar över gränsen ,ej går igenom besiktning eller får avgasrelaterade problem (som beror på konverteringen). Se i övrigt lagrådsremissen.

Mvh
Rolf
BSR


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ansvar
InläggPostat: ons 07-12-26 21:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
Rolf skrev:
Biltillverkaren har ett avgasansvar som gäller i 5 år eller upp till 10.000 mil för bilar från 2006 dvs de som tillhör Euro 4.
För Euro 3 från årsmodell 2001-2005 gäller 8000 mil.

Detta ansvar kommer konverteraren att få ta över och har alltså skyldigheter att rätta till de fordon som hamnar över gränsen ,ej går igenom besiktning eller får avgasrelaterade problem (som beror på konverteringen). Se i övrigt lagrådsremissen.

Mvh
Rolf
BSR



Härligt då kan jag snart konvertera min V70 2.5T från 2005 till en flexifuel hos BSR... så länge som jag väntat.... ;)

Rolf, vad säger detta förslag om effektökning i samband med konverteringen, för det är väl en sak som ni jobbat för eller?

Hittade även denna länk:

http://www.regeringen.se/sb/d/9900/a/94901

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om effektökning
InläggPostat: tor 07-12-27 11:28 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-15 22:47
Inlägg: 35
Vi och flera remissinstanser (ex även gröna Bilister) har lobbat hårt för en höjning av 20-30%.
Regelverket säger max 5% ökning av "toppeffekten" och det ger lite utrymme för att öka mer på mellanregistret.

I cert testen ingår jämförande effektprov där detta skall verifieras. samtidigt säger regelverket att effekttesten skall vara med en "lämplig testmetod".
Vi har gett Vägverket förslag på sådana lämpliga metoder och avvaktar deras svar.

Hur Saab kan och skall försvara sina gladeligen utropade 20% kan man fråga sig men bilfabrikanten är lite lyckligt lottad eftersom man inte behöver visa vad bilen släpper ut med etanol, ej heller krävs de på en effekttest på nyare bilar för alternativbränslet.



Mvh
Rolf
BSR


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om effektökning
InläggPostat: tor 07-12-27 14:28 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
Rolf skrev:
Vi och flera remissinstanser (ex även gröna Bilister) har lobbat hårt för en höjning av 20-30%.
Regelverket säger max 5% ökning av "toppeffekten" och det ger lite utrymme för att öka mer på mellanregistret.

I cert testen ingår jämförande effektprov där detta skall verifieras. samtidigt säger regelverket att effekttesten skall vara med en "lämplig testmetod".
Vi har gett Vägverket förslag på sådana lämpliga metoder och avvaktar deras svar.

Hur Saab kan och skall försvara sina gladeligen utropade 20% kan man fråga sig men bilfabrikanten är lite lyckligt lottad eftersom man inte behöver visa vad bilen släpper ut med etanol, ej heller krävs de på en effekttest på nyare bilar för alternativbränslet.



Mvh
Rolf
BSR


Ok så den motor jag har i min V70 2.5T som har enligt Volvo 210hk och enligt era mätningar 219hk kan man räkna med att den med ert kommande Etanol trimm hammnar runt 230hk?

Då dyker frågan upp hos mig, som är hk galen, om ni kommer sälja etanol trimm som inte motsvarar de krav dom VV ställer på de trimm som blir "miljönbilar" där ni i så fall kan få ut så många hk som det går ur tex Volvos 2.5T motor utan att behöva bry er om regelverket? (Nu kanske jag få några arga kommentaret men det får jag leva med ;) )

När kan jag beställa mitt E85 trimm till min motor på er hemsida? Jag är mycket sugen på den lösning ni kommer ta fram, passar mig som handen i handsken.... :)

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 18:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Spännande!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 19:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
I propositionen står följande.
Citat:
Tillverkaransvar

Biltillverkaren har ett s.k. tillverkaransvar för bilens miljö- och säker-hetsegenskaper. Enligt 5 § lagen om motorfordons avgasrening och mo-torbränslen ansvarar tillverkare av motorfordon eller motorer till fordon för att fordonet uppfyller gällande avgasreningskrav. Det innebär att till-verkaren ansvarar för att bilen uppfyller avgaskraven och att avgasren-ingen uppfyller närmare angivna hållbarhetskrav. För bilar som har typ-godkänts efter den 1 januari 2005 ska tillverkaren vid typgodkännande visa att avgaskraven uppfylls i fem år eller upp till körsträckan 100 000 kilometer, beroende på vilket som inträffar först.

Då frågar man sig vad som gäller för fordon som typgodkänts före 1 januari 2005 eller har kört längre än 100 000 km vid typgodkännande efter 1 jan 2005?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 20:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
Lind skrev:
Då gällde det som inträffade först av 5 år eller 80 000 km. Man har alltså förlängt körsträckan med 25 %.

Men frågan var ju vad som gäller då eftersom varken biltillverkaren eller eventuell konverteringssatstillverkare då har något annat ansvar än att uppfylla bilbesiktningens årliga tester.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 18:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
Jag uttryckte mig kanske otydligt. Vad jag undrar är om lagförslaget har något att säga om bilar med tidigare typgodkännande än 1 jan 2005 över huvudtaget? Den ende som har något ansvar för avvikelser från godkända avgasvärden vid bilprovningen är väl bilägaren själv? Innebär det att de typgodkända konverteringssatserna bara är av intresse för bilar typgodkända efter 1 jan 2005? Kommer äldre bilar än så att fortsatt leva i en gråzon?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011