Debattartikel från Jakob Lagercrantz (Gröna Bilister) och Maria Wetterstrand (Miljöpartiet). Deras poäng: Alla bränslen borde märkas ur social och miljösynpunkt, inte bara E85. Robert Collin har ännu inte svarat i någon krönika eller på sin blogg. Han är väl för upptaget med att bli alldeles tagen av hästkraftsstinna och bränsleslukande bilar på Genevésalongen. Men efter det kanske han svänger ihop något nytt om att vi ska köra små trånga snåla dieslar istället för stora praktiska men kanske lite för bränsletörstiga etanolbilar.
Citat:
Vi kör miljöbil som drivs på förnybara drivmedel och vi förstår den oro som den senaste tidens larmrapporter gett upphov till. Om vi inte hade experter runt oss skulle vi också bli oroliga. Konsumenterna behöver få veta att det de häller i tanken är framställt på ett schysst sätt och verkligen minskar klimatpåverkan.
Den senaste tiden har det pågått ett krypskytte mot etanolen. Kritikernas tanke är att eftersom man måste odla bränslet så innebär detta att man tar mark som annars skulle använts till odling av mat. En kvällstidning drev tesen så långt att man tvingar barn till svält genom att köra etanolbil.
Detta är ett extremt gammaldags sätt att se på utvecklingspolitik. Med samma logik borde man stoppa all import av jordbruksprodukter från utvecklingsländerna, en linje som väldigt få driver.
Tvärtom kommer nu röster från biståndsorganisationer och lantbrukarorganisationer i tredje världen om att miljöbränslena öppnar upp en ny tillväxtmarknad för u-länderna.
Både bilbransch och politiker behöver ta kritiken mot etanol på allvar. Även om den etanol E85 vi tankar i dag är utmärkt ur miljöperspektiv, kan vi inte låtsas som att det inte finns miljöproblem med viss etanolframställning – och arbetsvillkoren är under all kritik. Därför är det hög tid att vi får fram en märkning så att alla vi miljöbilister kan tanka med gott samvete.
Majsetanol från koleldade produktionsanläggningar i USA ger inte så stora utsläppsminskningar, där har kritikerna rätt. Det är relevant för den som funderar på vilken bil hon eller han ska hyra i USA, men inte för bilvalet i Sverige. Den enda majsetanol som finns i Sverige är i form av Jack Daniels på Systembolaget.
E85 är baserad på sockerrör som har en 90-procentigt minskad klimatpåverkan enligt Naturvårdsverkets beräkningar. Så bra etanol skulle stärkas av en miljömärkning som också fortsatt stänger ute den sämre etanolen.
Miljömärket Svanen tänker märka etanolen före årets slut. Utmärkt så. Men de sociala kraven finns inte med. Och alla andra bränslen kommer undan – en särbehandling som inte är rimlig.
En märkning borde förstås omfatta även andra bränslen som finns på macken. Då blir det tydligare att en stor andel olja kommer från diktaturer med vedervärdiga arbetsförhållanden.
Oljebolagen skyddar sina anläggningar med paramilitära grupper i Nigeria. När diktaturen Burma slog ned munkarnas protester gjordes det med pengar från olja och gas. Listan kan göras mycket längre.
Gröna bilister gjorde i höstas en enkätundersökning till de svenska bränslebolagen om vilka sociala krav och miljökrav de ställer på bränslen. Resultatet var skrämmande. Ett enda bolag, Statoil, ställde någon form av krav. Flera svarade inte och övriga ställde inga krav alls. Precis som alltfler klädföretag nu inser vikten av att avskaffa barnarbete och garantera schysta arbetsvillkor, borde bränslebolagen nu följa efter.
Våra miljöbilar kommer rulla på vägen i minst 15 år till. Varje mil innebär ofrånkomligen en miljöbelastning och därför låter vi bilnycklarna ligga kvar i hallen när det är praktiskt möjligt.
Men när bilen behövs, är de förnybara bränslena etanol och biogas med sin kraftfullt minskade klimatpåverkan en viktig del i att framtidsanpassa bilen. Än bättre blir det när vi får en märkning av bränslena!
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1983433.ab
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c