Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 13:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 07:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jomen, fordonsskatten är ju koldioxidbaserad! Grundavgift plus 30 kronor per gram koldioxid per kilometer vid bensindrift eller plus 20 kronor per gram koldioxid per kilometer vid bensindrift om bilen kan tankas med E85 eller fordonsgas. Anledningen till att fordonsskatten inte är baserat på verkligt utsläpp vid etanoldrift är att man inte säkert kan veta att bilen alltid körs på E85 och att inga officiella siffror finns för bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp vid etanoldrift.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 10:53 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Det är verkligen synd att inte skatten är lagd direkt vid pumpen. Det skulle ge betydligt bättre incitament för att använda biobränslen, spara bränsle och köra mindre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 15:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Instämmer 100%

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 21:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Om man la all skatt på pumpen skulle det bli billigt att äga en stor och soppa-slukande bil, många kanske skulle välja en i onödan om man inte kör så många mil per år.
karlmb skrev:
Ja, beskatta stillastående bilar är ju helt fel, en slags fastighetsskatt..

Nja, har man bilen står helt still ställer man väl av den, och slipper också skatten helt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 21:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
AcuraJan skrev:
Om man la all skatt på pumpen skulle det bli billigt att äga en stor och soppa-slukande bil, många kanske skulle välja en i onödan om man inte kör så många mil per år.
karlmb skrev:
Ja, beskatta stillastående bilar är ju helt fel, en slags fastighetsskatt..

Nja, har man bilen står helt still ställer man väl av den, och slipper också skatten helt.


Jomen, eftersom fordonsskatten är så ynkligt liten jämfört med inköpspriset, så tror jag inte den avskräcker någon att köpa en Peugeot 4007 istället för 107.

Och den som kör mycket ser en ännu markantare skillnad i milkostnad om alla skatt ligger på bränslepriset och väljer då att köra mindre, eller troligare att välja en bränslesnålare bil alternativt biobränsledriven bil. En stillastående bil gör ingen skada på miljön oavsett om det är en Peugeot 4007 eller 107.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-08 12:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
göinge skrev:
Jomen, fordonsskatten är ju koldioxidbaserad! Grundavgift plus 30 kronor per gram koldioxid per kilometer vid bensindrift eller plus 20 kronor per gram koldioxid per kilometer vid bensindrift om bilen kan tankas med E85 eller fordonsgas. Anledningen till att fordonsskatten inte är baserat på verkligt utsläpp vid etanoldrift är att man inte säkert kan veta att bilen alltid körs på E85 och att inga officiella siffror finns för bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp vid etanoldrift.


Ja titta det är nytt sen 2006! Hade jag ingen koll på :)

http://www.vv.se/templates/page3____16582.aspx

Citat:
Koldioxidutsläpp
Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som
uppfyller kraven för miljöklass 2005, el och hybrid, beskattas utifrån
hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på
utsläppsvärdet vid blandad körning.



Det var då attan då att det inte finns några officiella siffror för utsläpp för en etanolbil. Lite billigare blir det ändå, eftersom det beräknas annorlunda. 360 spänn i grundavgift + 15 kr gånger antalet gram överskjutande 100 g per kilometer. Dieslar får en multiplikator på 3,3 i slutändan. Saker som drivs med alternativa drivmedel är det 10 ggr överskjutande. Hmm, en elbil borde få 360 spänn i skatt mao. Den har ju inga utsläpp per kilometer. Man borde byggt en elbil igår.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-08 14:39 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Lite "of topic" men jag kör ändå... Varför är förmånsbeskattningen olika för etanol- och gasdrivna fordon? Det är ju 20% rabatt för etanol och 40% rabatt för gas när det gäller förmånsvärdena. Varför är gasen mera gynnad? En bil som körs på fossil naturgas är väl bara marginellt mindre miljöskadande (om ens alls?) än en som körs på bensin?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-08 15:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ok, min tanke om att ställa av bilen gällde väl snarare om man har fler bilar/fordon.

Att en del hellre köper större bilar eller bilar med större motorer är inte heller omöjligt. Om man tar begagnatmarknaden som ett exempel är många törstiga alternativ ibland billigare just pga driftkostnaden.
Jag tänkte också här om man väljer en andrabil eller kör väldigt lite, det kanske inte känns lika illa om den fasta kostnaden inte skiljer nämnvärt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 07:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det senaste om Tysklands koldioxidbaserade fordonsskatt:

Citat:
Ny CO2-baserad fordonsskatt i Tyskland
Nisse Svärd - 2008-06-16 17:11

Efter månader av förhandlingar mellan den tyska regeringen och delstaterna har man nu lyckats enas kring en ny fordonsbeskattning. Nyheten är att det inte längre är motorstorleken som utgör beskattningsbasen utan koldioxidutsläppen, men förslaget möter kritik.

Den tyska politiken, med många vetospelare, gör ofta att tilltänkta lagar fördröjs. Införandet av en ny fordonsbeskattning utgjorde inget undantag utan efter långa förhandlingar har man nu lyckats enas. Förutom en konfliktlinje mellan regeringspartierna SPD och CDU/CSU var det främst delstaterna som motsatte sig de nya reglerna.
Anledningen var att skattepengarna skulle hamna i den centrala kassan i Berlin istället för att som tidigare tillfalla delstaterna. Men efter att skattefördelningen mellan delstaterna utökats med 8,9 miljarder euro (cirka 83 mdkr) kunde man enas om den nya fordonsskatten.
Tidigare beskattades bilarna utifrån cylindervolym, men den nya skattebasen utgår istället från koldioxidutsläpp vilket ska gynna bränslesnåla fordon.

Den nya lagen kommer att implementeras första januari 2010, vilket är ett år senare än planerat. ADAC är kritiska till det sena implementeringsdatumet vilket de tror kommer att påverka den privata nybilsförsäljningen negativt under nästa år. De osäkra köparna får incitament med att invänta med sitt bilköp vilket ger fortsatt låg försäljning.
Det föregående året visade på rekordlåga försäljningssiffror, då orsakat av en momshöjning från 16 till 19 procent. Många handlare, inte minst de som saluför utländska tillverkare drabbas av den låga andelen privata köpare. Under 2007 utgjorde privatpersonerna endast 38 procent av nybilsförsäljningen jämfört med den traditionella andelen på kring 50 procent.
Tjänstebilarna och företagsbilarna är oftare av inhemsk härkomst och påverkas inte lika mycket av osäkra privatpersoner. Faktum är att de utländska tillverkarna, som har en andel på 37 procent av nybilsmarknaden, står för hela 57 procent av försäljningen av bilarna med ett CO2-utsläpp på lägre än 140 g/km. Genomsnittet i Tyskland ligger idag på 170 g/km.

Därför är även VDIK, en grupp av bilimportörer, starkt kritiska. "Det enda positiva med den nya lagen är att dragkampen mellan federal och statlig nivå är över" säger VDIK:s VD, Volker Lange, i ett uttalande. "Det finns inget incitament till att köpa en bensinsnål bil [innan lagen införs]."
En annan kritik kommer från Verkehrsclub Deutschland (VCD) som anser att de törstiga bilarna kommer undan för billigt och förespråkar hårdare krav.
Äldre veteranbilar omfattas emellertid inte av den nya fordonsbeskattningen.


http://www.automotorsport.se/news/14754 ... -tyskland/

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011