Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-06-25 12:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
EU måste gynna etanolbilarna

Klimatförändringarna ställer oss inför stora utmaningar. Vill vi köra bil i framtiden kan inte bilarna släppa ut lika mycket koldioxid som idag. Nära 20 procent av koldioxidutsläppen i EU kommer från personbilar och lätta lastbilar. Något måste göras. Bilarna måste bli klimatsmarta. Och det är bråttom. Vi har några år på oss att vända trenden och kraftigt minska utsläppen av växthusgaser.

EU:s målsättning är att minska utsläppen av växthusgaser med 20 procent till år 2020 jämfört med 1990-års nivå. Inom ett nytt internationellt klimatavtal ska utsläppen kunna minskas med 30 procent. För att uppnå detta måste även industrin ta sitt ansvar.

EU ska nu besluta om bindande krav på bilindustrin för att minska koldioxidutsläppen. I Europaparlamentets miljöutskott är nu arbetet i full gång.
Vi socialdemokrater välkomnar EU-kommissionen förslag men saknar några viktiga krav:
* Kravet på utsläppsminskningar måste skärpas. Snittutsläppen av koldioxid från nya personbilar ska år 2012 vara 120 gram per kilometer. De tillverkare som inte klarar kraven ska betala böter. EU-kommissionen har föreslagit ett genomsnitt på 130 gram per kilometer.
* Det behövs ett mer långsiktigt mål. Vårt krav är att snittutsläppen år 2020 ska vara högst 90 gram per kilometer. Det är viktigt med ett långsiktigt mål, både för klimatet och för att ge bilindustrin mer långsiktiga spelregler. EU-kommissionens förslag innehåller inget långsiktigt mål.
* Utsläppen från etanolbilar ska kunna räknas ner med 20 procent om minst 10 procent av tankställena i ett medlemsland tillhandahåller hållbarhetsklassad etanol. Detta ska bara gälla etanolbilar med en vikt under 2000 kg.
EU-kommissionen tar ingen hänsyn till etanolbilars klimatfördelar i sitt förslag.
* Vi vill införa en innovationsbonus. Biltillverkare som lanserar bilar med nollutsläpp av koldioxid eller under 50 gram koldioxid per kilometer ska ges en särskild bonus för detta.
* Kraven ska inte sättas efter bilens vikt som EU-kommissionen förslår utan i stället efter bilens längd och bredd. Detta gör det mindre attraktivt för biltillverkarna att tillverka onödigt tunga och energislukande bilar som stadsjeepar.
* Det ska inte finnas några kryphål i lagstiftningen. Även lätta lastbilar och riktigt tunga stadsjeepar måste omfattas av kraven. Så är inte fallet i EU-kommissionens förslag till lagstiftning.

Vid parlamentets förbehandling av koldioxidkraven hösten 2007 ville de svenska borgerliga partierna i Europaparlamentet skjuta upp och försvaga kraven på bilindustrin. Miljöminister Andreas Carlgren har också avvisat kravet på ett långsiktigt mål till år 2020. Det sänder fel signaler till både industrin och de globala klimatförhandlingarna. För jobbens skull måste bilindustrin ha långsiktiga spelregler och för att ha trovärdighet i de globala förhandlingarna måste EU göra alla ansträngningar man kan för att minska utsläppen på hemmaplan.

Med stigande världsmarknadspriser på olja är det också viktigt för oss konsumenter att nya bilar blir bränslesnålare och därmed billigare att köra.

Åsa Westlund, s,
Europaparlamentariker


http://www.ekuriren.se/ekuriren/standar ... 1336627515

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-06-30 11:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
göinge skrev:
Citat:
EU måste gynna etanolbilarna

Klimatförändringarna ställer oss inför stora utmaningar. Vill vi köra bil i framtiden kan inte bilarna släppa ut lika mycket koldioxid som idag. Nära 20 procent av koldioxidutsläppen i EU kommer från personbilar och lätta lastbilar. Något måste göras. Bilarna måste bli klimatsmarta. Och det är bråttom. Vi har några år på oss att vända trenden och kraftigt minska utsläppen av växthusgaser.

EU:s målsättning är att minska utsläppen av växthusgaser med 20 procent till år 2020 jämfört med 1990-års nivå. Inom ett nytt internationellt klimatavtal ska utsläppen kunna minskas med 30 procent. För att uppnå detta måste även industrin ta sitt ansvar.

EU ska nu besluta om bindande krav på bilindustrin för att minska koldioxidutsläppen. I Europaparlamentets miljöutskott är nu arbetet i full gång.
Vi socialdemokrater välkomnar EU-kommissionen förslag men saknar några viktiga krav:
* Kravet på utsläppsminskningar måste skärpas. Snittutsläppen av koldioxid från nya personbilar ska år 2012 vara 120 gram per kilometer. De tillverkare som inte klarar kraven ska betala böter. EU-kommissionen har föreslagit ett genomsnitt på 130 gram per kilometer.
* Det behövs ett mer långsiktigt mål. Vårt krav är att snittutsläppen år 2020 ska vara högst 90 gram per kilometer. Det är viktigt med ett långsiktigt mål, både för klimatet och för att ge bilindustrin mer långsiktiga spelregler. EU-kommissionens förslag innehåller inget långsiktigt mål.
* Utsläppen från etanolbilar ska kunna räknas ner med 20 procent om minst 10 procent av tankställena i ett medlemsland tillhandahåller hållbarhetsklassad etanol. Detta ska bara gälla etanolbilar med en vikt under 2000 kg.
EU-kommissionen tar ingen hänsyn till etanolbilars klimatfördelar i sitt förslag.
* Vi vill införa en innovationsbonus. Biltillverkare som lanserar bilar med nollutsläpp av koldioxid eller under 50 gram koldioxid per kilometer ska ges en särskild bonus för detta.
* Kraven ska inte sättas efter bilens vikt som EU-kommissionen förslår utan i stället efter bilens längd och bredd. Detta gör det mindre attraktivt för biltillverkarna att tillverka onödigt tunga och energislukande bilar som stadsjeepar.
* Det ska inte finnas några kryphål i lagstiftningen. Även lätta lastbilar och riktigt tunga stadsjeepar måste omfattas av kraven. Så är inte fallet i EU-kommissionens förslag till lagstiftning.

Vid parlamentets förbehandling av koldioxidkraven hösten 2007 ville de svenska borgerliga partierna i Europaparlamentet skjuta upp och försvaga kraven på bilindustrin. Miljöminister Andreas Carlgren har också avvisat kravet på ett långsiktigt mål till år 2020. Det sänder fel signaler till både industrin och de globala klimatförhandlingarna. För jobbens skull måste bilindustrin ha långsiktiga spelregler och för att ha trovärdighet i de globala förhandlingarna måste EU göra alla ansträngningar man kan för att minska utsläppen på hemmaplan.

Med stigande världsmarknadspriser på olja är det också viktigt för oss konsumenter att nya bilar blir bränslesnålare och därmed billigare att köra.

Åsa Westlund, s,
Europaparlamentariker


http://www.ekuriren.se/ekuriren/standar ... 1336627515


20% kommer ifrån bilarna? De andra 80% då? Är det industrin och flyget och fartygen då eller?....och kossorna som fiser?

Låter lite vinklat tycker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 11:32 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Om dom ska inte vill använda vikten som mått så bör inte bara längden och bredden utan även höjden användas.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 12:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Anders skrev:
Om dom ska inte vill använda vikten som mått så bör inte bara längden och bredden utan även höjden användas.


Ja, EU-kommissionen kanske skulle gå i kurs i areodynamik...
Längden inverkar ju marginellt på bilen förbrukning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011