Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 23:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-07-01 14:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
På förekommen anledning sammanfattar Auto Motor & Sport var regeringspartierna står i frågan om biodrivmedel. De förekomna anledningarna är följande:

Folkpartiets utspel - http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3421

Moderaternas utspel - http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3430

Citat:
Regeringspartiernas syn på miljöbilspremien
Nisse Svärd - 2008-07-01 10:20

Igår kom en rapport från folkpartiets klimatpolitiska arbetsgrupp och idag kontrar moderaternas ordförande i miljöarbetsgruppen med en konkret lista på 12 punkter. Auto Motor & Sport ger er en kort framställning i hur de olika regeringspartierna ser på utformningen av transportsektorns klimatpolitik.

Enligt den rapport som folkpartiets klimatpolitiska arbetsgrupp presenterade igår förespråkar de att utformningen av partiets miljöpolitik baseras på några grundläggande principer. En är den så kallade PPP - Polluter Pay Priniciple - som innebär att förorenar ska betala. Detta exemplifieras med CO2-avgifter och krav på utsläppsrätter.
På det internationella planet anser arbetsgruppen att multilaterala överenskommelser är avgörande för att minska på klimatbelastningen. Vidare lyfter man fram frihandel som ett viktigt mål att minska de globala utsläppen. Konkret innebär det ett slopande av exempelvis EU:s skyddstullar mot brasilians etanol.
Rapporten konstaterar att "Under överskådlig tid kommer framför allt brasiliansk sockerrörsetanol, men även så småningom etanol producerad i från rörsocker i länder som Kenya, Tanzania, Moçambique, Mellanamerika osv att kunna bli viktigt för att minska växthusgasutsläppen i transportsektorn. Dessutom bidrar produktion av etanol till ökade inkomstmöjligheter för landsbygdens folk i dessa länder."
Däremot avfärdar arbetsgruppen etanol framställt på vete. Det uppfyller varken effektivitetsmålen eller hänsyn till den internationella spannmålsmarknaden. Vidare drar de slutsatsen att biobränslen inte kommer att kunna tjäna en storskalig ersättning av dagens oljeproduktion.
I Sverige ser de en potential för etanoltillverkning, om än relativt begränsad. Tilltron ställs främst till den andra generationen biobränslen som utvinns av restprodukter som annars inte används. Dock ser de biobränslen som ett komplement till övrig teknikutveckling
Den marknadsorienterade klimatpolitiken innebär också att Fp:s arbetsgrupp vill se ett slopande av statliga subventioner och anser att "politiska insatser ska i princip vara neutrala vad gäller valet av teknik". Konkret innebär det i praktiken ett avskaffande av exempelvis miljöbilspremien.
På EU-nivå vill de skärpa EU:s krav på biobränslen. Enligt EU-kommissionens förslag, som just nu förhandlas inom EU, är kravet att ett biobränsle måste ge minst 35 procents minskning av Co2-utsläpp. Fp vill alltså skärpa denna nivå men de säger inte vilken nivå de anser vara skäligt.

Även andra regeringspartier har offentliggjort delar av deras vision om hur de vill utforma den kommande miljöpolitiken. Exempelvis presenterar Lars Lindblad, ordförande i moderaternas miljöarbetsgrupp, en 12-punktslista på DN debatt i hur partiet vill sänka växhusgasutsläppen inom transportsektorn.
De är mer positiv än Fp:s arbetsgrupp gällande subventioner av miljöbilar och miljöbränslen. Dock vill även moderaterna slopa den nuvarande miljöbilspremien och istället införa skattelättnader de första fyra åren. Moderaterna vill även sänka skatten på dieselbilar med partikelfilter till samma nivå som bensinbilarna men höja skatten för dieselbilar utan partikelfilter.
Tillskillnad från folkpartiet vill moderaterna subventionera den första generationen biobränslen till 2014 och den andra generationen biobränslen får ännu lägre skattesubventioner. Moderaterna vill också se ett ökat stöd till Europas bilindustri gällande forskningen kring miljöbesparande lösningar och främst elbilsteknik.
Inom EU-politiken vill moderaterna se en rad olika regleringar. Mest drastisk är att de vill skärpa EU-kraven på CO2-utsläpp till maximalt 95 gram/km år 2020.

Kristdemokraterna, som gick till val på sänkt bensinskatt, bestämde på partiets riksting i Norrköping att man ska verka för en högre bensinskatt. Efter en lång debatt mot förslaget enades man om att man ska ta hänsyn till personer i glesbygd. Exakt vad denna hänsyn innebär konkretiserades emellertid inte.
Kd ställer sig kritiska till folkpartiets utspel om slopad miljöbilspremie. Riksdagsledamöterna Sven Gunnar Persson, Otto von Arnold och Irene Oskarsson säger i ett gemensamt uttalande att folkpartiets utspel är "obegripligt".

Centerpartiet säger genom Claes Västerteg, vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet, till Auto Motor & Sport att de inte ställer upp på förslaget från folkpartiets arbetsgrupp om slopade subventioner av miljöbränslen och miljöbilar.
Gällande miljöbilspremien säger Västerteg att moderaternas förslag till sänkt skatt istället för en ren premie är "väldigt intressant". Även moderaternas förslag, om en homogenisering av skatten mellan dieselbilar med partikelfilter och bensinbilar, får stöd av centerpartiet.
De förespråkar en mer teknikneutral CO2-beskattning som gör att bilar med höga utsläpp betalar mer och bilar med låga utsläpp betalar mindre oavsett bränsle i tanken.

Exakt vad detta kommer att resultera i är oklart. Folkpartiets och moderaternas utspel på DN:s debattsida de senaste två dagarna visar bara hur den interna arbetsgruppen vill att partiledningen ska arbeta men det ger värdefulla indikationer om hur förhandlingarna mellan regeringspartierna kan gestalta sig.
Man kan dock avläsa att miljöbilar kommer att få fortsatta subventioner även när dagens system utgår 2009 men att det troligtvis blir ersatt av en ny typ av subvention - gissningsvis en skattelättnad.
Vidare ser det ut som om den extra beskattningen av dieselbilar med partikelfilter kommer att avskaffas tillförmån för en mer teknikneutral beskattning.


http://www.automotorsport.se/news/14872 ... rnas-syn-på-miljöbilspremien/

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011