Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 08:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 18:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Oj, det var inte illa. Är det certifiakten som har tagit över?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 07:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
torbjorn skrev:
Nej, vindkraft är inte sponsrad på något sätt numera. Tidigare har det funnits en del investeringsstöd och liknande, men numera är det bara marknadskrafter som gäller i vindkraftsbranschen.


Men hur funkar den här elcertifikatavgiften då? Skulle inte den bekosta investeringar i förnybar energi, eller hur var det med det?!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 07:48 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
När det gäller vindkraft, så får den en miljöbonus på hela 2 öre/kWh...

Var för något år sedan på väg att köpa andelar i ett vindkraftverk. De kostade då 4000 kr, idag kostar de 7500 kr! Då får man rättighet att köpa 1000kWh/år. Som andelsägare betalar man endast 24 öre/kWh mot 65-67 öre/kWh för rörligt pris hos andra kraftsäljare. Totalpriset med skatter och certifikat (men utan nätavgift) blir för andelsägare 66 öre/kWh att jämföras mot 122 öre/kWh för el via elbörsen. Synd att man inte köpte de där andelarna för 4000kr!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 07:54 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
MagnusH skrev:
Eldar du oljan i dieselbilen => hög skatt.
Eldar du oljan i elkraftverk och kör elbil => låg skatt.


Det förstnämnda ger väl en betydligt sämre total verkningsgrad? I ett oljeeldat värmekraftverk kan även värmen tillvaratas. Det har visats gång på gång att även biogasen ger betydligt större utbyte om den används för att generera el och värme än att köra den direkt i fordon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 08:35 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Jo, men vad har det med saken att göra? Det är inte en verkningsgradsskatt utan en energiskatt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 15:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Men den högre skatten drabbbar mindre energieffektiva system och det bör väl vara en viss vits med det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 18:14 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Samma skattesats för alla är det mest effektiva. Mindre effektiva system betalar samma procentsats, men på större volym.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 19:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Din frågeställning var dock "Orättvist eller ej, det blir inte särskilt effektiv miljöbeskattning." Och det blir det väl så länge icke miljövänliga alternativ straffas hårt inom varje enskilt område.

Dvs, det spelar egentligen ingen roll om du kan elda oljan i elkraftverk och då betala lägre skatter på oljan om elen ändå blir mycke dyrare än andra miljövänligare alternativ. Så länge man inte riskerar någon förflyttning mellan områdena så spelar det ingen roll i rena pengar heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 20:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
Din frågeställning var dock "Orättvist eller ej, det blir inte särskilt effektiv miljöbeskattning." Och det blir det väl så länge icke miljövänliga alternativ straffas hårt inom varje enskilt område.


Nej, effektivt blir det om en liter eldad olja kostar lika mycket skatt, oavsett vilket område som energin används till. För utsläppet är detsamma av CO2.

Jag förutsätter att skatten är till för att minska skadliga utsläpp, inte detaljstyra energiförbrukningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 11:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Begreppet energiskatt är ju från en svunnen tid. Helt ointressant.
Idag vill vi minimera fossil CO2, då skall det givetvis endast finnas en rättvis CO2 skatt på alla bränslen, i direkt proportion till hur mkt fossil CO2 som släpps ut vid tillverkning och användning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 11:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Håller med, energiskatt är fånigt. Skatt på solvärme?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-09-25 13:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Flexifuel tillbaka på EU:s förhandlingsbord

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\09\25\302705&sectionid=undefined

Citat:
I EU-kommissionens lagförslag om bilutsläppen behandlas flexifuel-bilar som kan köra både på bensin och etanol som vanliga bensinbilar. Därmed har de varit en icke-fråga när utsläppen förhandlas.

Men i en omröstning i EU-parlamentets miljöutskott, som har huvudansvar för frågan, fick de svenska parlamentarikerna Anders Wijkman (kd), Åsa Westlund (s) och Christofer Fjellner (m) stöd för ett förslag att ge flexifuel-bilar en bonus när utsläppen beräknas.Därmed har vi fått in en fot i de fortsatta förhandlingarna med rådet. Vi har satsat så mycket på det här i Sverige, så vi måste ge det stöd, säger Anders Wijkman.

En möjlig nackdel för den svenska bilindustrin är att förslaget, som det ser ut nu, kräver att det ska gå att tanka biobränsle på 30 procent av landets mackar om man ska få tillgodoräkna sig rabatten. Det riskerar att låsa in Volvo och Saab på den svenska marknaden.

Inför omröstningen såg det ut som att kommissionens förslag skulle vattnas ur rejält. Men parlamentarikerna röstade ner den uppgörelse som fanns.

Det innebär att utskottet ställer sig bakom kommissionens krav på att nya bilar inte får släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer 2012, i genomsnitt för en tillverkare. I dag ligger EU:s genomsnitt på 158 gram. De biltillverkare som inte klarar detta ska få böta. Böterna stiger gradvis fram till 2015, då de ligger på 95 euro för varje överskridet gram per kilometer.Det bästa är att vi lyckas ställa krav på bilindustrin nu, säger Åsa Westlund som oroat sig för att reglerna skulle fasas in och att bötesbeloppen skulle halveras.

Miljöpartisten Carl Schlyter är nöjd med att kompromissen röstades ner, men tycker att det är fel att flexifuel-bilar ska gynnas.De får en orimligt stor bonus och det finns också möjligheter för undantag för stora, tunga bilar, säger han.


Låter som en bra kompromiss. Det kan sätta lite press på bilindustrin och regeringar att det ska finnas etanolmacke på 30% av mackerna, Frankrike och Tyskland kan väl klara det i en snar framtid.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-09-26 13:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Förarbetet om det här har vi läst dom senaste dagarna. Men här kom (slut?)resultatet.

Publicerad 2008-09-26 08:35. Ny Teknik.
EU accepterar svenska E85-rabatten
EU:s miljöutskott valde i går kväll den hårda linjen för bilarnas koldioxidutsläpp. Men samtidigt accepterade utskottet Sveriges krav på 20-procentig "rabatt" för flexifuelbilar som kan köras på etanolbränsle.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 418162.ece


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-27 15:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man kan tycka att 30% av tankställen är lite väl hårda krav igentligen, med 10% väl spidda tankställen och prisskillnaden som den har varit borde klimatfördelen av etanolbilerna redan vara betydligtstörre än de 20% "rabbatt" bilarna får nu.

Vad innebär detta nu egentligen för biogasbilar? Finns knappast biogas i 30% av tankställen, det finns inte ens fordonsgas på 30% av tankställen i Sverige, ska de nu räknas som vanliga bensinbilar?

Alltihoppa luktar faktist diesel långväga..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-27 18:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst luktar det lite diesel:

http://987tv789.expressen.se/motor/1.13 ... o-och-saab

Citat:
När majoriteten i EU-parlamentets miljöutskott vill satsa på diesel kan den svenska mångmiljardsatsningen på etanol bli värdelös.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011