I SNF förslag om miljöbilspremie
http://www.snf.se/pdf/dok-trafik-miljobilspremie.pdf kan man bl a läsa:
Citat:
Miljöbilspremie förutsätter att E85 är billigare än bensin
För att ytterligare stimulera omställningen av energisystemet har regeringen utlovat en premie på 10 000 kr till den som skaffar sig miljöbil. Hur premien ska vara utformad tekniskt har ännu inte bestämts.
Problemet är att man med nuvarande regelverk och skattenivåer inte kan räkna med några nämnvärda miljövinster av att ytterligare gynna miljöbilsförsäljningen. Så länge E85 är betydligt dyrare än bensin kommer försäljningen av E85 sannolikt att fortsätta att sjunka, oavsett hur bilparkens sammansättning utvecklas.
Med nuvarande ekonomiska förutsättningar är biogasen däremot fortsatt attraktiv för bilisten. Eftersom utvecklingen begränsas av tillgången både på gas och pumpar, kan man dock inte räkna med att en miljöbilspremie på kort sikt kan ge nämnvärda miljövinster. För att en premie till flexifuelbilar ska ge garanterad miljönytta krävs därför antingen att man kopplar premien till någon form av villkor beträffande drivmedelsanvändningen eller att man på något sätt säkrar att priset på i första hand bensin stabilt ligger högre än motsvarande pris för biodrivmedel.
Beträffande den första lösningen krävs rimligen att bilägaren redovisar kvitton över inköpt E85. Byråkratin liksom utrymmet för fusk och godtycke skulle sannolikt bli betydande. Eftersom biodrivmedlen redan är helt befriade från punktskatter är en sänkning av mervärdesskatten den enda möjliga vägen att ytterligare skattestimulera. EU:s momsdirektiv tillåter dock inte någon annan momssats på etanol än basnivån, dvs för svensk del 25 procent. För att skapa stabila prisrelationer mellan i första hand E85 och bensin krävs därför antingen att ett rent försäljningsstöd till biodrivmedel (vilket sannolikt kan ifrågasättas enligt EU:s statsstödsregler) eller att priset på bensin och diesel drivs upp.
Att höja priset på bensin och diesel
Den från samhällssynpunkt billigaste, enklaste och mest effektiva metoden vore att höja koldioxidskatten på de fossila drivmedlen – bensin, diesel och fossilgas. De administrativa kostnaderna skulle vara obetydliga. Åtgärden kan genomföras snabbt. För att kompensera nuvarande prisrelation mellan E85 och bensin krävs en höjning av koldioxidskatten på bensin mede ca 1 kr per liter från idag 2,16 kr per liter till ca 3,16 kr per liter, vilket för diesel motsvarar en höjning från 2,66 till ca 3,89 kr per liter. Intäkterna skulle räcka till att finansiera en mycket generös miljöbilspremie.
Samma effekt skulle dock kunna nås med administrativa medel - biodrivmedelscertifikat eller fossila drivmedelsrätter. Ett system för biodrivmedelscertifikat finns beskrivet i Alternativbränsleutredningens slutbetänkande (SOU 2004:133). Det innebär att oljebolagen ges ett kollektivt ansvar att öka andelen biodrivmedel (räknat som energiinnehåll) till i första steget 5,75 procent. Samtidigt föreslås att punktskattebefrielsen för biodrivmedlen slopas. Genom att tillåta handel med s k biodrivmedelscertifikat skulle oljebolagen kunna fördela måluppfyllelsen mellan varandra på ett smidigt sätt. Systemet skulle leda till att oljebolagen – för att uppfylla systemets krav – tvingas hålla sådana prisrelationer mellan bensin/diesel resp biodrivmedlen att den fastställda biodrivmedelsandelen uppnås. Genom att skattebefrielsen slopas skulle finansieringen av miljöbilspremien kunna lösas.
Ett liknande sätt att uppnå samma resultat kan vara att kvantitativt begränsa den totala mängden bensin och diesel som säljs i landet. Hanteringen skulle kunna se ut på i princip samma sätt som för biodrivmedelscertifikat men istället för ett tvång att sälja en viss mängd biodrivmedel sätts ett tak för försäljningen av fossila drivmedel. Fördelningen inom taket skulle ske genom ett årligt auktionsförfarande i statens regi. Genom att fastställa den totala mängden försåld bensin och diesel (uttryckt som koldioxidutsläpp) kan en prisnivå där biodrivmedlen blir attraktiva etableras. Förutsatt att taket sätts tillräckligt lågt skulle auktionsintäkterna kunna finansiera miljöbilspremien.
Jag tycker att det är bra att SNF vill få etanolen billigare än diesel och bensin men en svaghet i deras förslag med biodrivmedelscertifikat är att man låser fast marknaden till en viss andel etanol i förhållande til bensinen så kan etanolförsäljningen aldrig växa på bensin/diesels användningens bekostnad.
Jag skulle hellre se till regeringen försökte få bort de 80 öre EU tull på braselianskt etanol i E85 samt att CO2 skatten höjdes på bensin och diesel och att diesel fick samma energiskatter som bensin. Dessutom borde man försöka få dispans i EU att få höja etanolandelen i bensin ill 10% den etanolen i bensin fick gärna behålla EU tullen för att säkerställa efterfrågan på inhemsk etanol.
Då skulle priset på bensin och diesl gå upp och den på E85 gå ner något men efterfrågan på inhemskt produktion skulle vara säkrad iom de 10% etanol i bensinen.
/Aryan