Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-12-14 04:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-02-10 14:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Denna nyhet hade passat in i flera trådar, men jag vill starta en ny diskussion där jag frågar mig: Är det okej att kommunala skattepengar går till drivmedelssatsningar? I nedanstående exempel gäller det biogasanläggningen i Karpalund utanför Kristianstad, som varit igång i 13 år varav 10 då man producerat fordonsgas och hela tiden varit framgångsrik, även om det hela tiden sagts att anläggningen måste bli större för att bli kommersiellt gångbar. Med andra ord har kommunala skattepengar i flera år gått till uppbyggnaden av anläggningen. Bra eller inte så anser ju väldigt många att satsningar från kommunhåll på etanol är felaktig, eftersom det inte tillhör den kommunala kärnverksamheten att konkurrera på drivmedelsmarknaden. Men biogas går som sagt var tydligen bra, eftersom Hässleholm och flera andra kommuner vill satsa kommunala skattepengar på nya biogasanläggningar.

Citat:
Politisk oenighet om biogasanläggningen
Publicerad: 10 februari 2009, 01:15
Senast uppdaterad: 10 februari 2009, 09:27

Kristianstad
En utredning pågår om biogasverksamhetens framtid, men det råder politisk oenighet om den ska säljas eller behållas i kommunal ägo. Även inom majoriteten.

I samband med en presskonferens med Renhållningen uttryckte bolagsstyrelsens ordförande Filip Nilsson (M) att det är hans personliga och även Moderaternas åsikt att kommunen borde behålla biogasverksamheten.

- Det finns en framtid i biogasanläggningen och vi ska behålla den. Det är ingen tvekan om det. Regionen satsar på biogas, Skånetrafiken satsar och det ligger i kommunens miljöprofil och framtid.

Enligt Bengt Gustafson (M), kommunstyrelsens ordförande, är detta inte Moderaternas åsikt.

- Det hade varit lyckligare om gruppen hade fått behandla ärendet först.

Under förra mandatperioden togs beslut i kommunfullmäktige om att sälja ut delar av biogasverksamheten som under lång tid har gått med förlust. Utifrån det är Pierre Månsson (FP) förvånad över det som nu kommer fram.

- Folkpartiet har hela tiden velat sälja ut hela verksamheten, men fullmäktige beslutade att enbart sälja delar och den linjen har vi accepterat och står fast vid. Vi har gjort en kompromiss. Vi tror att det är bra att ha den breda politiska enigheten bakom den här typen av beslut.

Helene Fritzon (S) beskriver Nilssons uttalande som "ljuv musik".

- Jag ser med glädje fram mot att S och M gör gemensam sak och bildar ett helägt kommunalt bolag för biogasen.

Så långt vill Bengt Gustafson inte gå.

- Vi har precis behandlat frågan på ett gruppmöte och Moderaterna vill samla biogasen under ett bolag. Verksamheten är utspridd och det vore bra att samla ansvar och ekonomi på ett ställe och sedan utreda frågan vidare.

Karolina Alfredsson


http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... laggningen

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 14:39 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag tycker att det är smartare att köra skattelättnader, bonusar, slopning av moms eller energiskatt och så vidare, istället för att pumpa pengar in i företag. Det är svårare att veta vad pengarna går till. Med billigare pris på biodrivmedel kommer definitivt folk gå över till att använda dem. E85 är ett bra exempel på ett biodrivmedel som haft pris som mest dominerande faktor för nyttjandet av det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09-02-10 15:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Bra eller inte så anser ju väldigt många att satsningar från kommunhåll på etanol är felaktig, eftersom det inte tillhör den kommunala kärnverksamheten att konkurrera på drivmedelsmarknaden.


Verkligen ? Flera kommuner har ju satsat pengar i Sekab. Att dom sedan är kritiska för att Sekab just nu verkar vara mer intresserade av att sälja tekniken utomlands än inhemsk produktion är väl en annan femma.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09-02-10 15:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Bra eller inte så anser ju väldigt många att satsningar från kommunhåll på etanol är felaktig, eftersom det inte tillhör den kommunala kärnverksamheten att konkurrera på drivmedelsmarknaden.


Verkligen ? Flera kommuner har ju satsat pengar i Sekab. Att dom sedan är kritiska för att Sekab just nu verkar vara mer intresserade av att sälja tekniken utomlands än inhemsk produktion är väl en annan femma.


Tre kommuner har investerat i SEKAB. De håller allihopa på att dra sig ur. Mig veterligen finns det ingen kommun som skulle komma på tanken att investera i etanol. Istället är det just biogas alla vill satsa på.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 18:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Man gullar med gasen i många kommuner av gammal vana tycks det.
För 15 år sedan fanns inga andra alternativ till fulsoppa.
Men det har ju hänt en del.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-11 08:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
matsuda skrev:
Jag tycker att det är smartare att köra skattelättnader, bonusar, slopning av moms eller energiskatt och så vidare, istället för att pumpa pengar in i företag. Det är svårare att veta vad pengarna går till. Med billigare pris på biodrivmedel kommer definitivt folk gå över till att använda dem. E85 är ett bra exempel på ett biodrivmedel som haft pris som mest dominerande faktor för nyttjandet av det.


Ja det tycker jag också det låter vettigast.

Forskning och utveckling tycker jag däremot kan behöva finansieras med anslag u allmänna medel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-11 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
I EU är sopor en handelsvara. Kan inte biogastillverkarna köpa soporna av kommunen, istället för att kommunen dessutom ska sköta biogastillverkningen? Detta är en svår fråga och jag är inte helt övertygad om min egna åsikt. Till exempel är det ju vanligt att sopor eldas och blir värme och ibland också el som säljs till hushålla och företag. Det är i så fall en konkurrent till olje-, el- och biobränsleföretag. På en del håll komposterar man organiskt avfall till jord som sedan säljs, istället för att röta det till biogas. Det var mycket enklare när sopor var något man (ansåg) inte kunde använda, utan bara lades på hög!

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-11 09:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Ledare i Kristianstadsbladet (liberal):

Citat:
Håll rent från kommunala bolag
Publicerad: 11 februari 2009, 01:15

Äganderätten är en tydlig skiljelinje i politiken. Borgerligheten – och de gröna Miljöpartisterna – värnar den enskildes rätt och vill minimera det offentligas möjligheter att kränka denna.

För de röda partierna är äganderätten inte lika viktig. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har i alla år vägrat grundlagsfästa den, trots att den omfattas av internationella konventioner. Man vill inte försvåra för det allmänna att agera på ett sätt som kommer samhället i stort till nytta; kollektivet prioriteras före individen.

Om man vill kan man göra samma uppdelning i frågan om synen på offentliga bolag. Den borgerliga – och gröna – linjen är vanligen att stat, kommuner och landsting inte ska äga och driva företag som det privata sköter bättre. Man ser inte enskilda entreprenörer som ett hot, utan som en möjlighet till rationalisering och förbättring. Endast sådan verksamhet som det privata inte klarar av ska hållas kvar i offentligheten.

På den andra sidan, beroende av hur långt ut på den socialistiska skalan man kommer, talas det om samhälleligt ägande som vore det bättre än privat. Man tycker inte att företag ska vara vinstdrivande, eftersom vinst är fult – och skulle det nu uppstå vinst så är det bättre om denna används för att stödja förlustverksamhet än att den används som incitament för att göra alla till vinnare.

När man så ska omsätta idéerna till praktisk politik ser det inte alltid ut som i idealmodellen. Exemplet Renhållningen i Kristianstad AB och dess biogasanläggning är bara det senaste i raden. Här vinglar de lokala moderaterna till synes utan att veta åt vilket håll man strävar.

Renhållningens ordförande Filip Nilsson (M) vill behålla biogasanläggningen eftersom han anser att det – någon gång – kommer att bli en bra affär. Kommunstyrelsens ordförande Bengt Gustafson (M) är inte lika säker, han vill utreda frågan vidare.

Utöver det anmärkningsvärda i att Nilsson driver en egen linje tycker man att M någon gång borde försöka anpassa sina beslut efter den linje de gick till val på: ekonomiskt ansvarstagande, samarbete med det omgivande näringslivet och uppmuntrande av enskilda initiativ.

Biogasanläggningen var en felsatsning från början. Kommunen tog en risk som man inte skulle ha tagit, vilket har inneburit att mer än 40 miljoner skattekronor har gått förlorade genom ägartillskott. Renhållningens taxor är enligt en undersökning som publicerades för ett år sedan de högsta i Skåne, Halland och Blekinge.

Viljan att nu håva in en eventuell framtida vinst till kommunen kan möjligen i förstone anses tänkbar. Saken är bara den att när de kommunala bolagens vinster och förluster smetas ut i kommunkoncernen motarbetas nödvändig strukturomvandling. Precis så som kommunen allt för länge har klängt sig fast vid Kristianstad Airport AB. I stället för att arbeta på marknadens villkor får aktörerna konstgjord andning, vilket i förlängningen förvärrar situationen. Det är dyrt att flyga från Kristianstad. Och det är dyrt att vara kund hos Renhållningen.

De kommunala bolagen klarar sig alltid, åtminstone så länge de förblir kommunala. Förlorarna blir alltid skattebetalarna.

Det må så vara att det under rådande lågkonjunktur inte är rätt tidpunkt att avyttra de kommunala bolagen, men det torde inte överhuvudtaget råda någon tveksamhet om att detta är varje borgerlig majoritets slutliga mål.


http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... nala-bolag


Socialdemokraterna hoppas på en uppgörelse:

Citat:
Heléne Fritzon hoppas på
samarbete om biogasen
Publicerad: 11 februari 2009, 01:15

Kristianstad
Stämmer det att Moderaterna bestämt sig för att biogasanläggningen ska läggas över i ett helägt kommunalt bolag? Det undrar oppositionsrådet Heléne Fritzon (S) i en interpellation till kommunalrådet.

Frågan ställs utifrån det uttalande som Renhållningens styrelseordförande Filip Nilsson (M) gjort i media om att det är partiets åsikt att kommunen ska behålla biogasverksamheten.

I så fall stämmer det överens med Socialdemokraternas ursprungliga förslag, menar Fritzon.

S förslag hade ingen politisk majoritet under förra mandatperioden utan det blev en kompromiss för en delvis utförsäljning. Fritzon hoppas nu på att S och M kan göra gemensam sak och bilda ett helägt kommunalt bolag för biogasanläggningen.

Karolina Alfredsson


http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 1338/&/Heléne-Fritzon-hoppas-pa-samarbete-om-biogasen

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 10:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Är det teknikneutralt när ett antal kommuner köper in 800 gasbilar bara för att gynna den egna gasproduktionen?!

Citat:
10:58 | tisdag 10 februari 2009
800 miljöbilar till kommunerna

Nu är det klart vilka 800 miljöbilar som ska köpas in av skaraborgs kommuner. Upphandlingen är värd över 120 miljoner kronor.

”Kommunerna satsar mycket nu på gas”
Kraven inför upphandlingen var bland annat att bilarna uppfyller Vägverkets definition på vad som är en miljöbil, och att de har fått högsta betyg i krocktest. Bland de bilmodeller som fått godkänt återfinns Opel, Toyota, Reunalt, Ford och många fler, men Volvo är inte med.

-Kommunerna satsar mycket nu på gas, men för tillfället har inte Volvo erbjudit oss några gasbilar, säger Hans Dahlén, upphandlingschef i Skövde kommun.

Skövde satsar stort

En kommun som satsar mycket på biogasbilar är Skövde, där man under flera år har haft egen gasproduktion.

-Det är en politisk vilja här att vi ska satsa på gasfordon just. Målsättningen är att bilarna i första hand ska vara biogasdrivna, säger Hans Dahlén.

Bilarna kommer att placeras ut under två år.

Reporter Cristian Ölund


http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/arti ... el=2625245

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 11:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
Nej knappast teknikneutralt, men de kanske har angett i upphandlingen att klimatnyttan ska vägas in och så kommit fram till att det måste vara en (bio)gasbil, det förutsätter såklar att bilerna bara kommer att tankas med biogas.

I artikeln står det:
Citat:
Kraven inför upphandlingen var bland annat att bilarna uppfyller Vägverkets definition på vad som är en miljöbil


Och utifrån det skulle det säkert strida mot regler för upphandling om man då bara skulle välja gasbilar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 11:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
Nej knappast teknikneutralt, men de kanske har angett i upphandlingen att klimatnyttan ska vägas in och så kommit fram till att det måste vara en (bio)gasbil, det förutsätter såklar att bilerna bara kommer att tankas med biogas.

I artikeln står det:
Citat:
Kraven inför upphandlingen var bland annat att bilarna uppfyller Vägverkets definition på vad som är en miljöbil


Och utifrån det skulle det säkert strida mot regler för upphandling om man då bara skulle välja gasbilar.

/Aryan


Men man säger också:

Citat:
-Det är en politisk vilja här att vi ska satsa på gasfordon just. Målsättningen är att bilarna i första hand ska vara biogasdrivna, säger Hans Dahlén.


Precis som Kristianstads kommun (som har egen biogasproduktion) säger.

Och som Hässleholms kommun (som planerar för egen/i samarbete med det lokala jordbruket biogasproduktion) säger.

Och precis som väldigt många andra kommuner säger.

Men privatbilister och företag (utan direkt eller indirekt intresse i biogasproduktion) väljer etanolbilar.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 11:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
Jo man kan ha den politiska viljan, men var finns upphandlingen? Det är bara att läsa den för att se om ett beslut att endast välja gasbilar strider mot förutsättningarna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 11:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Det står ju helt klart att biogas får stora skattemedel som inte andra biobränslen får.
Jaja, några kommuner i Norrland har pumpar in några hundra miljoner i SEKABs etanolprojekt, men hur mkt handlar det om jfrt med alla dessa kommunala biogasprojekt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 12:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
Jag undrar om man bara kan få bidrag om man bygger ett biogastankställe, kan man inte få samma bidrag om man bygger naturgaspump?

Här talas det ju mest om biogas
http://www.regeringen.se/sb/d/11112/a/116490
http://www.naturvardsverket.se/sv/Lagar ... rivmedel-/

här kan man läsa om biogasandel i fordonsgasen
http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/Fordonsgas.aspx

Om nu 66 av 90 tankställen fått stöd , dvs 73% och samtidigt som att 58% av fordonssgasen är biogas så är det antingen så att de tankställen som fått stöd säljer en förhållandevis liten volym eller så är det så att man får bidrag oavsett om man bygger ett gastankställe oavsett om man säljer fossilt naturgas eller biogas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011