Dagens Nyheter ledare 29 juni 2009:
Citat:
Kommuner gasar på
Publicerat i dag. 10:42
Kommuner drar in tjänster i skolor och omsorg med hänvisning till krisen. Till annat har de pengar – tillverkning av fordonsgas till exempel.
I tisdags exploderade kommunpolitikerna i Norrköping av ilska. Oavsett partifärg. Det regionala bussbolaget Östgötatrafik, samägt av länets kommuner, skrev nämligen ett 15-årigt avtal med företaget Svensk Biogas om leveranser av fordonsgas för 1,5 miljard.
– I och med att avtalet löper under så lång tid kommer det bli svårt för andra producenter att komma in på den lokala biogasmarknaden, klagade det konkurrensvärnande kommunalrådet Mattias Ottosson (S).
– Det är som om man 1994 tecknade ett femton år långt gsm-abonnemang, det är tveksamt om det avtalet skulle tillåta sms-sändning. Att kunna använda 3G-nätet och läsa e-post i mobilen är bara att glömma, jämförde det moderata oppositionsrådet Fredrik Bergqvist.
Invändningarna är högst berättigade. Men för en luttrad politisk betraktare osar det avfall. Och visst. Norrköpings kommun håller på att investera 63 miljoner kronor i en egen anläggning för tillverkning av biogas av matavfall och soptippsdunster. Också det i total politisk enighet.
Svensk Biogas är ett etablerat bolag på marknaden. Det har femton gasmackar som är öppna för allmänheten i Östergötland, Sörmland och Närke. Man tillverkar gasen från avloppsslam i Linköping och skördeavfall i Norrköping. Företaget beskriver sig så här: ”Vi hör till Europas största producenter av biogas, som av många i dag anses vara världens bästa fordonsbränsle.”
Det låter bra. Problemet är att verksamheten aldrig gått ihop sig sedan den startade 1997. Ständig expansion har varit strategin för att klara ekonomin. Satsningen i Norrköping har gått riktigt dåligt.
I oktober i fjol visade företaget för första gången ett plus. Men inte så det räckte för helåret. Ägaren fick gå in med 14 miljoner kronor. Och ägaren är Linköpingsborna, via Tekniska verket. Svensk Biogas – som ska bygga nya fabriker i Västervik, Motala och Katrineholm – är ett kommunalt företag.
Det finns många kommunala biogastillverkare runt om i landet. Som så många tekniska verksamheter sällan omskrivna, och när de är det oftast i positiva ordalag. Kommunen satsar för renare luft och mot klimatfarliga utsläpp, så bra.
I västra Sverige finns projektet ”Clean Fuel Concept, Biogas Brålanda”. På 18 bondgårdar ska gödsel och växtrester rötas till rågas som körs ut på en gasledning till en förädlingsanläggning som kör ut ren fordonsgas i en annan ledning till tankställen.
Bönderna betalar själva för sina rötningsanläggningar, med vissa statliga bidrag. Sedan säljer de sin gas. Det dyra ledningsnätet är det i huvudsak kommunerna Vänersborg och Mellerud som investerar i, med 73 respektive 18 procent.
Göteborgs kommun tillverkar förstås biogas. I huvudstaden är det Stockholm Vatten som står för den växande verksamheten. Men den har lagts i ett särskilt bolag, avsikten är att sälja det till privat ”eller annan intressent”. Motivet är att fordonsgasframställning inte är en kärnverksamhet för kommunen och dessutom innebär en viss affärsrisk.
Rätt så. Att tillverka fordonsbränsle är inte någon kommuns sak. Och det är en ekonomiskt vådlig verksamhet.
Däremot är det rimligt att kommunerna och regiontrafikförbunden ställer krav på miljövänliga bränslen när de upphandlar busstrafik. Och att de hjälper marknaden med efterfrågan genom att välja el- eller gasbilar till den kommunala fordonsflottan.
DN
http://www.dn.se/opinion/huvudledare/ko ... a-1.900472
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c