Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 17:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Det är ganska tydligt att den fossila naturgasen också får del av stödet. Om det är rimligt bör givetvis ifrågasättas. Vad som också bör ifrågasättas är vilket biogas som egentligen är 'klimatnyttig'.

'Äkta' biogas kan göra att metanläckagen från soptippar och gödselstackar minskar. Men det finns mycket biogas som inte alls gör det, t.ex. när man rötar grödor eller trädrester. Med tanke på att metanläckagen också från upparbetsningsanläggningar och från tankning/körning av gasbilar är stora bör man kanske ifrågasätta om all 'biogas' verkligen är klimatnyttig.

mvh/BP


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 18:02 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Troligtvis inte. Så länge det går att göra business på biogas/naturgas, ser man till att utvinna mer utöver den naturliga tillgängliga gasen som man får vid oljefyndigheter (naturgas) och förmultning (biogas). Annars är det ju som bekant bättre att förbränna metan till koldioxid och vatten, än att släppa ut den i luften.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 09:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
BP skrev:
Det är ganska tydligt att den fossila naturgasen också får del av stödet. Om det är rimligt bör givetvis ifrågasättas. Vad som också bör ifrågasättas är vilket biogas som egentligen är 'klimatnyttig'.

'Äkta' biogas kan göra att metanläckagen från soptippar och gödselstackar minskar. Men det finns mycket biogas som inte alls gör det, t.ex. när man rötar grödor eller trädrester. Med tanke på att metanläckagen också från upparbetsningsanläggningar och från tankning/körning av gasbilar är stora bör man kanske ifrågasätta om all 'biogas' verkligen är klimatnyttig.

mvh/BP


Skåne ska bli världsledande på biogas. En av anläggningarna ligger utanför Kristanstad. Där rötade man länge bara slakteriavfall från Kronfågel och Scan, men har de senaste åren rötat mer matavfall ur hushållsoporna. Detta är en lukrativ bransch och just rötandet av matavfall kommer att öka, istället för att kompostera det som man till exempel (än så länge) gör i Hässleholm.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 13:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Dagens Nyheter ledare 29 juni 2009:
Citat:
Kommuner gasar på
Publicerat i dag. 10:42

Kommuner drar in tjänster i skolor och omsorg med hänvisning till krisen. Till annat har de pengar – tillverkning av fordonsgas till exempel.

I tisdags exploderade kommunpolitikerna i Norrköping av ilska. Oavsett partifärg. Det regionala bussbolaget Östgötatrafik, samägt av länets kommuner, skrev nämligen ett 15-årigt avtal med företaget Svensk Biogas om leveranser av fordonsgas för 1,5 miljard.

– I och med att avtalet löper under så lång tid kommer det bli svårt för andra producenter att komma in på den lokala biogasmarknaden, klagade det konkurrensvärnande kommunalrådet Mattias Ottosson (S).

– Det är som om man 1994 tecknade ett femton år långt gsm-abonnemang, det är tveksamt om det avtalet skulle tillåta sms-sändning. Att kunna använda 3G-nätet och läsa e-post i mobilen är bara att glömma, jämförde det moderata oppositionsrådet Fredrik Bergqvist.

Invändningarna är högst berättigade. Men för en luttrad politisk betraktare osar det avfall. Och visst. Norrköpings kommun håller på att investera 63 miljoner kronor i en egen anläggning för tillverkning av biogas av matavfall och soptippsdunster. Också det i total politisk enighet.

Svensk Biogas är ett etablerat bolag på marknaden. Det har femton gasmackar som är öppna för allmänheten i Östergötland, Sörmland och Närke. Man tillverkar gasen från avloppsslam i Linköping och skördeavfall i Norrköping. Företaget beskriver sig så här: ”Vi hör till Europas största producenter av biogas, som av många i dag anses vara världens bästa fordonsbränsle.”

Det låter bra. Problemet är att verksamheten aldrig gått ihop sig sedan den startade 1997. Ständig expansion har varit strategin för att klara ekonomin. Satsningen i Norrköping har gått riktigt dåligt.

I oktober i fjol visade företaget för första gången ett plus. Men inte så det räckte för helåret. Ägaren fick gå in med 14 miljoner kronor. Och ägaren är Linköpingsborna, via Tekniska verket. Svensk Biogas – som ska bygga nya fabriker i Västervik, Motala och Katrineholm – är ett kommunalt företag.

Det finns många kommunala biogastillverkare runt om i landet. Som så många tekniska verksamheter sällan omskrivna, och när de är det oftast i positiva ordalag. Kommunen satsar för renare luft och mot klimatfarliga utsläpp, så bra.

I västra Sverige finns projektet ”Clean Fuel Concept, Biogas Brålanda”. På 18 bondgårdar ska gödsel och växtrester rötas till rågas som körs ut på en gasledning till en förädlingsanläggning som kör ut ren fordonsgas i en annan ledning till tankställen.

Bönderna betalar själva för sina rötningsanläggningar, med vissa statliga bidrag. Sedan säljer de sin gas. Det dyra ledningsnätet är det i huvudsak kommunerna Vänersborg och Mellerud som investerar i, med 73 respektive 18 procent.

Göteborgs kommun tillverkar förstås biogas. I huvudstaden är det Stockholm Vatten som står för den växande verksamheten. Men den har lagts i ett särskilt bolag, avsikten är att sälja det till privat ”eller annan intressent”. Motivet är att fordonsgasframställning inte är en kärnverksamhet för kommunen och dessutom innebär en viss affärsrisk.

Rätt så. Att tillverka fordonsbränsle är inte någon kommuns sak. Och det är en ekonomiskt vådlig verksamhet.

Däremot är det rimligt att kommunerna och regiontrafikförbunden ställer krav på miljövänliga bränslen när de upphandlar busstrafik. Och att de hjälper marknaden med efterfrågan genom att välja el- eller gasbilar till den kommunala fordonsflottan.

DN


http://www.dn.se/opinion/huvudledare/ko ... a-1.900472

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-10 10:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Ideologi kan göra att biogasanläggning blir utan råvaror. Kronfågel har lagt ner sin anläggning och snart är det inte säkert att hushållsmatavfall kommer att hamna där. Debattsidorna kommer att bli fulla av protester!

Citat:
Osäker framtid för Karpalund
Text: Karolina Alfredsson
Publicerad 10 februari 2012 6.15
Uppdaterad 10 februari 2012 6.15 2012-02-10 06:15:50

Kristianstad. En försäljning av biogasanläggningen innebär att hanteringen av hushållens matavfall måste upphandlas. Då finns det inte längre någon garanti att matresterna stannar i Kristianstad.
Den nya renhållningstaxan som börjar gälla den förste april har fått kritik eftersom det blir samma avgift för hushållen oavsett om man lämnar matavfall eller inte. Tidigare har de som komposterar sitt matavfall själva betalat 400 kronor mindre per år. Renhållningens argument för de nya avgifterna är att man vill ha in mer avfall till biogasanläggningen i Karpalund för att den ska kunna utvecklas.

Måste upphandlas

Men just nu pågår förberedelserna för en försäljning av biogasanläggningen. Och frågan är var matavfallet hamnar då. Är det säkert att det hamnar i anläggningen i Karpalund? Upphandlingsreglerna säger nämligen att tjänsten, i det här fallet hanteringen av matavfallet, måste upphandlas om det kommer in en privat aktör i bolaget. Det är ännu oklart hur stor del av biogasbolaget som ska säljas. Det råder det politisk oenighet om. Först efter att anbuden har kommit in ska man besluta om hur stor del det blir.

Andra intressen

Men det spelar ingen roll hur mycket kommunen behåller av bolaget. Finns det en privat aktör inblandad, måste kontrakten upphandlas.

Mathias Lassinantti Jansson på Konkurrensverket förklarar varför.

- Om kommunen äger bolagen kan man tilldela kontrakt utan upphandling om två kriterier uppfylls. Det ena är att kommunen kontrollerar bolaget precis som en egen förvaltning. Det andra är att bolaget bedriver huvuddelen av sin verksamhet mot kommunen.

Om en privat aktör blir delägare tillsammans med kommunen faller delar av detta. Det visar fall i EU-domstolen.

- Så fort du har privat ägande i ett bolag så har du inte full kontroll. Då finns det ett annat intresse och bolaget blir en spelare på marknaden som alla andra.

Ingen självklarhet

Om Renhållningsbolaget måste upphandla hanteringen av matavfall är det allstå inte längre någon självklarhet att matresterna hamnar i Karpalund. Göran Brobeck, ordförande i Renhållningsbolaget, tycker att det är fråga som inte går att ställa i nuläget.

- Jag är hundra procent säker på att matavfallet hamnar i Karpalund eftersom anläggningen är väl uppbyggd. Det blir en extern aktör som tillsammans med kommunen kommer att driva anläggningen och man kommer garanterat att ha kvar anläggningen.

Men om det måste upphandlas finns ju risken att det inte blir Karpalund som får hanteringen av matavfallet.

- Det är en hypotetisk fråga. Jag kan inte svara på om det är så. Så länge vi är delägare kommer inget att bli annorlunda, säger Göran Brobeck.


http://www.kristianstadsbladet.se/krist ... alund.html

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-30 16:16 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Kan någon svara på varför den här kommer upp hela tiden när jag väljer "Visa olästa inlägg"?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011