Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-06-02 07:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Olofsson tror ännu på etanolen
Publicerad 2 juni 2009 - 07:50
Uppdaterad 2 juni 2009 - 07:54

Maud Olofsson uppmanar de som tycker att etanolen är alltför dyr att ha tålamod och ta miljöansvar. Och hon tycker inte att den svenska etanolsatsningen ska skrotas.

Hela den gångna vintern kostade det mer att köra på etanol än på fossil bensin, och så fortsätter det även nu i början av sommaren.

Men näringsminister Maud Olofsson uppmanar miljöbilsägarna att ha tålamod och ta miljöansvar, även om de idag känner sig snuvade.

- Jag vill vara miljövänligt och då är jag beredd att betala. Ni kan vara alldeles säkra på att oljepriserna kommer att gå upp då kommer etanolen i ett helt annat läge.

Tror du fortfarande på den svenska etanolen?

- Ja om man lyckas få fram den andra generationen eller den tredje, vad man nu väljer.

Maud Olofsson var en av etanolens främsta förespråkare i senaste valrörelsen 2006. Hon drömde om ett pärlband av svenska cellulosabaserade etanolfabriker längs den svenska kusten i framtiden, men planerna har gått i stå. Det är den importerade billliga sockerrörsetanolen som dominerar, men som idag är dyrare att köra på än bensin.

Den svenska cellulosabaserade etanolen har hittills helt floppat och etanolföretaget Sekab som skulle utveckla den har hamnat i djup kris. Det är tvärnit i planerna på fler tillverkningsplatser än den pilotanläggning som finns i Örnsköldsvik.

- Jag tycker inte man ska sluta, jag tycker man ska fortsätta utveckla teknologin därför vi har ett kunnande på det här området, och de biokombinat som nu byggs ut är en fantastiskt intressant utveckling och vi har en historia av att göra produkter från skogen, då ska vi fortsätta göra det.

Sekab har som bekant sökt sig till Tanzania, men då vill inte kommunerna längre vara delägare. Frågan är hur regeringen vill med den svenska etanolsatsningen. Maud Olofsson säger att Tanzaniasatsningen kan ses som ett biståndsprojekt.

Kan staten vara med och stötta en utveckling där Sekab blir en ren satsning i Afrika?

- Det är vi redan. Vi har avtal med Brasilien på etanolområdet där de vill att vi med svenskt kunnande ska hjälpa till i Afrika och utveckla etanol från sockerrör. Har vi ett kunnande och vi kan bygga infrastruktur till flera av Afrikas länder så de kan odla på marker som idag inte används för jordbruksprojekt så är det ett bra biståndsprojekt. Många av mina afrikanska kollegor står och väntar på att vi ska hjälpa till med såna satsningar, säger Maud Olofsson.

Stefan Persson


http://svt.se/2.58360/1.1579195/utskrif ... endly=true

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-16 13:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Maud kunde ju ta en titt på arbitraget mellan Brasilien och Europa istället för att hoppas på högre oljepriser enbart...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 21:23 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hon kunde ändra pumplagen så att vi får E100. Då blir det billigt att köra på etanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-23 09:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Henrik Jansson skrev:
Hon kunde ändra pumplagen så att vi får E100. Då blir det billigt att köra på etanol.


Jag skulle också villja kunna tanka E100 men att det inte finns har nog inget i "pumplagen" som förhindrar E100. Se https://lagen.nu/2005:1248
Citat:
Definitioner
2 § I denna lag avses med
förnybart drivmedel: drivmedel, med undantag för elektricitet, avsett för transportändamål och som helt eller till övervägande del har framställts från förnybara energikällor enligt definitionen i Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/77/EG av den 27 september 2001


Jag tror inte heller att det skulle göra det så mkt billigare att köra på etanol.
bensin 95 (E05) kostar idag 11,83kr/l vilket ger 11,83/8,89 = 1,33 kr/kWh
E85 kostar idag 9,44kr/l vilket ger 9,44/6,33 = 1,49 kr/kWh
Omräknad betalar vi idag 8,99 kr/l för E100 som innehåller 5,87 kWh/l vilket ger ett pris på 8,99/5,87 = 1,53 kr/kWh

Uppenbarligen blir vi lurade av bensinbolagen som tar ut allt högre vinster på E85. Vi får se hur ST1 kommer att agera nu, om de inte heller erbjuder E85 till lägre priser får vi starta ett nytt etanol kooperativ, risken finns då naturligtvis att bensinbolagen kommer att försöka döda såna initiativ genom att omedelbart sänka sina priser för att förhindra att en ny aktör får fotfäste.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-23 11:11 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jo, en enkel ändring i pumplagen skulle ge oss tillgång till E100.
Som pumplagen är formulerad nu kan bensinbolagen blanda i 50% fossilbränsle i de förnyelsebara bränslena och sälja dom som förnyelsebara.
Genom att höja kravet till 100% så får direkt tillgång till E100.

Det blir mycket billigare att köra på E100, inte bara för att literpriset blir lägre, utan framförallt för att man kan få betydlgit högre verkningsgrad med E100.
Man kan inte jämföra olika bränslen genom att se på vad man betalar per kwh.
Bensin ska anvädnas i bensinmotorer.
Diesel ska användas i dieselmotorer.
Etanol ska användas i etanolmotorer.
I nuläget används etanol i bensinmotorer.
Ingen skulle väl komma på tanken att tanka en bensinbil med diesel?

Jag tycker det är väldigt tråkigt att den här föreningen inte har tagit klar ställning för E100. Etanolen har ingen framtid om vi fortsätter att använda den i form av E75-85 som dessutom närsomhelst kan bli E50. Det blir för dyrt att slösa med energin på det viset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-23 12:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Henrik Jansson skrev:
I nuläget används etanol i bensinmotorer.


Precis, men det är ett annat problem. Jag tycker också att flexifuelbilar borde vara mera optimerade för etanol än de är idag men jag tror inte att skillnaden i verkninggrad mellan en motor optimerad för E100 och en som är optimerat för E85 kommer att vara större än merpriset för E100 per kWh som idag skulle vara 12%.

Henrik Jansson skrev:
Jag tycker det är väldigt tråkigt att den här föreningen inte har tagit klar ställning för E100. Etanolen har ingen framtid om vi fortsätter att använda den i form av E75-85 som dessutom närsomhelst kan bli E50. Det blir för dyrt att slösa med energin på det viset.


Skriv en motion till nästa årsmöte om att E100 frågan ska drivas mera aktivt, jag är för och tror många i föreningen är det också. Vi får bara akta oss så att inte det bästa bli det godas fiende.

Idag anser jag de låga priser på bensin och de höga priser på etanol som det största problemet. Maud borde genom lagstifning se till att de alternativa bränslen som bolagen tillhandahåller är garanterat billigare än fossila bränslen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-23 23:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Att etanolen är dyr nu för den som tankar bilen beror på att det är så liten volym och bensinbolagen tar va de vill för den. Med E100 och effektiva motorer skulle E100 bli mycket intressantare, volymen öka och priset sjunka ordentligt.

Ska biltillverkarna ändå ta fram en nu etanolmotor så vore de mycket tråkigt om de optimerade den för e85, även om den är mycket bättre än nu.. men det är lika mycket jobb som att optimera för E100, och det blir ännu lite bättre, plus att farliga kolväteutsläpp försvinner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 09:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Att etanolen är dyr nu för den som tankar bilen beror på att det är så liten volym och bensinbolagen tar va de vill för den. Med E100 och effektiva motorer skulle E100 bli mycket intressantare, volymen öka och priset sjunka ordentligt.


Nej, tyvärr beror det på prissamarbete mellan bensinbolagen.
En olaglighet som alla utom konkurrensverket ogillar.
(Konkurrensverket "tittar" på denna fråga sedan ett år nu, utan resultat som väntat, snacka om genomkorrumperat verk!)
Vad som behövs är en aktör på marknaden som inte vill sälja bensin o diesel i första hand.
Utan det finns ingen framtid för etanolen i Sverige.
Givetvis kan man lagstifta om att koldioxidneutrala bränslen måste vara billigare än fossila, men detta kommer folkpartiet att blocka som "subvention", och det bästa blir som sagt det godas fiende.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 16:03 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
Citat:
Att etanolen är dyr nu för den som tankar bilen beror på att det är så liten volym och bensinbolagen tar va de vill för den. Med E100 och effektiva motorer skulle E100 bli mycket intressantare, volymen öka och priset sjunka ordentligt.


Nej, tyvärr beror det på prissamarbete mellan bensinbolagen.
En olaglighet som alla utom konkurrensverket ogillar.
(Konkurrensverket "tittar" på denna fråga sedan ett år nu, utan resultat som väntat, snacka om genomkorrumperat verk!)
Vad som behövs är en aktör på marknaden som inte vill sälja bensin o diesel i första hand.
Utan det finns ingen framtid för etanolen i Sverige.
Givetvis kan man lagstifta om att koldioxidneutrala bränslen måste vara billigare än fossila, men detta kommer folkpartiet att blocka som "subvention", och det bästa blir som sagt det godas fiende.

-----------------------------
Prissamarbete har alltid förekommit mellan oljebolagen. Inte minst 'de sju systrarna' som de kallades för i USA förr.

Om oljebolagen skall kunna sälja billigare E85 måste nog etanolexportörerna sänka priset på etanolen.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 08:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är visat med en rad källor att det finns ett arbitrage på 1.50 till 3 kronor mellan Brasilien och Europa.
De som säljer E85 i Sverige importerar numera själva, och handlar givetvis i Brasilien.
Varför sprider du oljebolagens propaganda?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-02 09:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
Det är visat med en rad källor att det finns ett arbitrage på 1.50 till 3 kronor mellan Brasilien och Europa.
De som säljer E85 i Sverige importerar numera själva, och handlar givetvis i Brasilien.
Varför sprider du oljebolagens propaganda?

---------------------------------
Vadå? Jag säger ju att prissamarbete har förekommit mellan oljebolagen.

Att etanolexportörerna måste sänka priset på etanol för att E85 skall bli billigare i Sverige är en självklar slutsats.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 13:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
BP skrev:
karlmb skrev:
Det är visat med en rad källor att det finns ett arbitrage på 1.50 till 3 kronor mellan Brasilien och Europa.
De som säljer E85 i Sverige importerar numera själva, och handlar givetvis i Brasilien.
Varför sprider du oljebolagens propaganda?

---------------------------------
Vadå? Jag säger ju att prissamarbete har förekommit mellan oljebolagen.

Att etanolexportörerna måste sänka priset på etanol för att E85 skall bli billigare i Sverige är en självklar slutsats.


Nej, de har redan ett lågt pris, i Brasilien.
Mellanskillnaden hamnar alltså i oljebolagens fickor nu, istället för hos SEKAB.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 11:41 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
BP skrev:
karlmb skrev:
Det är visat med en rad källor att det finns ett arbitrage på 1.50 till 3 kronor mellan Brasilien och Europa.
De som säljer E85 i Sverige importerar numera själva, och handlar givetvis i Brasilien.
Varför sprider du oljebolagens propaganda?

---------------------------------
Vadå? Jag säger ju att prissamarbete har förekommit mellan oljebolagen.

Att etanolexportörerna måste sänka priset på etanol för att E85 skall bli billigare i Sverige är en självklar slutsats.


Nej, de har redan ett lågt pris, i Brasilien.
Mellanskillnaden hamnar alltså i oljebolagens fickor nu, istället för hos SEKAB.

--------------
Det är klart att det finns en mellanskillnad som måste hamna i oljebolagens fickor.

Men priset på E85 har ju gått ned med 30 öre litern, så det är ju uppenbart att denna mellanskillnad är lite mindre nu. För Rotterdampriset har väl knappast ändrats.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 12:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
BP skrev:
karlmb skrev:
BP skrev:
karlmb skrev:
Det är visat med en rad källor att det finns ett arbitrage på 1.50 till 3 kronor mellan Brasilien och Europa.
De som säljer E85 i Sverige importerar numera själva, och handlar givetvis i Brasilien.
Varför sprider du oljebolagens propaganda?

---------------------------------
Vadå? Jag säger ju att prissamarbete har förekommit mellan oljebolagen.

Att etanolexportörerna måste sänka priset på etanol för att E85 skall bli billigare i Sverige är en självklar slutsats.


Nej, de har redan ett lågt pris, i Brasilien.
Mellanskillnaden hamnar alltså i oljebolagens fickor nu, istället för hos SEKAB.

--------------
Det är klart att det finns en mellanskillnad som måste hamna i oljebolagens fickor.

Men priset på E85 har ju gått ned med 30 öre litern, så det är ju uppenbart att denna mellanskillnad är lite mindre nu. För Rotterdampriset har väl knappast ändrats.

mvh/BP


De köper som sagt inte i Rotterdam, iaf inte om de vill tjäna pengar.
30 öre är ju ingenting!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011