Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 21:52 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Är det bara jag som tycker att det rullar på i alldeles lagom fart det här med övergången till etanol? Miljörabatten tycker jag inte gör så stor nytta (eller skada). En alldeles för snabb övergång till etanol kan få tråkiga konsekvenser för pris/tillgång.

Skall vi tro på en fördubbling av E85 i år mot 2007?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 23:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Näe, man ska inte har för bråttom heller, egentligen. Men den takt vi har
idag och utbyggnaden av fabrikerna kan vi ju mycket väl ha gott om
sprit runt 2010. Det duger ju gott. Så det får gärna fortsätta som det gör
för min del :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-19 03:21 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
Är det bara jag som tycker att det rullar på i alldeles lagom fart det här med övergången till etanol? Miljörabatten tycker jag inte gör så stor nytta (eller skada). En alldeles för snabb övergång till etanol kan få tråkiga konsekvenser för pris/tillgång.

Skall vi tro på en fördubbling av E85 i år mot 2007?

------------------------------------
Nej, vi har inte kommit till 2008 än. Och knappast en fördubbling av E85 i år mot 2006 heller. Men en hyfsad ökning och det är väl bra.

Nästa 'språng' för etanolkonsumtionen blir när 10% inblandning i bensin införs. Att det kommer är nog helt klart, men knappast före 2011 enligt EU-beslut.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: E85 måste vara billigare.
InläggPostat: tor 07-04-19 08:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Miljöbilsrabatten är bortkastade pengar. Det ger liten effekt eftersom en del av etanolbilsägarna kommer att tanka bensin igen om denna blir billigare. De första etanolbilsköparna tror jag till största delen var "idealister", medan ju mer etanolbilen sprider sig hos den stora massan kommer allt fler "vanliga människor" att äga en sådan. För dessa är det viktigaste att E85 är billigare än bensin för att de ska köpa en etanolbil och tanka denna med E85. Detta har också miljöorganisationer och bilbranschen efterfrågat. Ingen har egentligen efterfrågat någon miljöbilspremie så som regeringen har föreslagit!

Vad man behöver göra är att i lagom takt göra bensinen dyrare med skattehöjningar. E85 är bara beskattad genom 25% moms. Bensinskattehöjningen måste ske i tillräckligt hög takt för att motivera folk att se sig om efter alternativa bränslen, men tillräckligt långsam för att man inte i frustration över orimligt högt bensinpris ska se sig om efter andra (olagliga) tankmöjligheter.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-19 11:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Att stegvis göra bensinen dyrare inebär att etanolen med viss sannolikhet kommer att bli motsvarande mycket dyrare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-19 12:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Energi kommer att bli dyrare oavsett och egentligen är det väl inte så mkt fel med det eftersom vi har råd, det är då värre för fattige länder. Å andra sidan har bensin/oljepriset åkt berg och dalbana utan att etanolpriset ändrades så värst mkt.

Målet är ju bli av med oljeberoendet inom en kort framtid hur ska man bäst uppnå detta?

Att bara höja priser kanske skapar orättvisor, vilka alternativ finns det? Att dela ut fossilbränsle ransoner till alla medborgare? Som man minskar från år till år?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-20 06:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Det som är bra med miljöbilspremien är att (små) bränslesnåla fordon, och därmed låga utsläpp, som drivs med fossilt bränsle också får rabbaten. Det gör att unga människor köper bränslesnåla bilar och kanske vi får en vändning i bilars bränsleförbrukning.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07-04-20 07:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Det som är bra med miljöbilspremien är att (små) bränslesnåla fordon, och därmed låga utsläpp, som drivs med fossilt bränsle också får rabbaten. Det gör att unga människor köper bränslesnåla bilar och kanske vi får en vändning i bilars bränsleförbrukning.


För att miljöbilspremien ska ha en chans att ge en långsiktig effekt måste ytterligare åtgärder till. Något jag tror måste till är att efter att miljöbilspremien avslutats 2009 sänks gränsen för vad som får kallas miljöbil till låt säg 100 gram koldioxid per kilometer. Dessutom måste ju, som tidigare nämnts, bensinpriset successivt stiga.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-20 14:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Anders skrev:
Det som är bra med miljöbilspremien är att (små) bränslesnåla fordon, och därmed låga utsläpp, som drivs med fossilt bränsle också får rabbaten. Det gör att unga människor köper bränslesnåla bilar och kanske vi får en vändning i bilars bränsleförbrukning.


Fast den ungdom som inte köper bil alls har ännu lägre utsläpp och han/hon får ingen premie..

Nej jag tycker det vore bättre med en extra fossil CO2 avgift på bilar enl mitt förslag ovan. Den bilen som drar mindre (fossil)bränsle blir då automatiskt billigare liksom E85 bilar där man slipper 85% av fossilavgiften.

En bil som drar lite E85 bilr då förståss billigast.

Ända nackdelen jag ser är att beg bilar då inte har avgiften till en början med.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-20 15:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
coffe_aberg skrev:
karlmb skrev:
Precis, en fossilskattehöjning på 1 kr/l kunde finansiera en skattesänkning på biodrivmedel i motsvarande grad. I början blir det en mkt stor sänkning, kanske 2-3kr-/ liter eftersom det säljs mkt mindre biodrivmedeln än bensin o diesel, om några år räcker inte pengarna till så stor sänkning/liter men då har de flesta slutat med fulsoppa.
För enkelt?


Enkelt men kontroversiellt, majoriteten av svenska folket är väldigt arga på de höga bensinpriserna. Det vore politiskt självmord att rösta igenom ett sådant beslut.


Jag är inte så säker på det, de som kör mkt kan köpa en nyare beg flexifuelbil, de som har äldre bilar kan konvertera till etanoldrift eller köpa en mindre, billigare bil som drar mindre.
Vad folk blir förbannade på är när skatten höjs på ett sätt som man inte kan komma undan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011