Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-06-21 03:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-04-14 09:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1862
Ort: 08- och Småland
Kvotplikt för biobränslen införs
VÅRBUDGETEN Med det drivmedelspaket som regeringen i dag presenterar minskar vi koldioxidutsläppen med ytterligare 600000 ton per år. Bland annat ska en kvotplikt införas som ökar mängden biodrivmedel på marknaden. Det skriver finansminister Anders Borg (M) och energiminister Anna-Karin Hatt (C).
14 april 2012 kl 04:46 Svenska Dagbladet
Läs Mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kv ... 054343.svd

Både SvD och DN rapporterar ungefär samma sak i dag. Men DN hade ett illustrationsexempel på ett gastankmunstycke i stället. Så dom får stå tillbaka.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 11:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7089
Ort: Älvsjö
Se också http://www.dn.se/nyheter/politik/krav-p ... e-i-tanken

Citat:
För att EU:s regelverk ska följas läggs från 2013 en låg skatt på de tidigare skattebefriade biodrivmedlen. Men det ska inte innebära höjda bränslepriser för konsumenterna, eftersom bensinskatten sjunker nästa år enligt Borg och Hatt.

Frågan om hur fordonsbränsle med hög andel biodrivmedel och bränsle som helt saknar fossila inslag ska kunna göras mer attraktiva lovar regeringen att återkomma till "i god tid" före nästa års slut.

"Det är angeläget att få fram drivmedel och en fordonspark som är väsentligt mindre beroende av fossila bränslen än i dag", skriver ministrarna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 14:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
så skattesänkningen på 15% bensininblandning kommer kompensera för etanolskattehöjning? skulle inte tro det. Är det någon som har koll på vilka höjningar vi kan se fram mot?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 15:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Skrämmande:
Citat:
Regeringen har hittills utnyttjat de möjligheter som finns att helt skattebefria dessa biodrivmedel. Men en sådan skattebefrielse får inte ske om det innebär att biodrivmedlen överkompenseras, det vill säga blir billigare än bensin eller diesel, eftersom detta strider mot EU:s regelverk.

För att undvika risk för sådan överkompensation – och de återkrav som enskilda företag i sådant fall skulle drabbas av – införs 2013 en låg skatt på den etanol och den FAME som blandas in i bensin respektive diesel. Förslaget beräknas inte medföra några höjningar av pumppriset för bensin 2013 jämfört med 2012.


Och folkpartiet var inte ens med på debattartikeln...
Själva hjärnan bakom..

"En låg skatt", vad innebär det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 16:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1862
Ort: 08- och Småland
Sveriges Radio Ekot hade också ett inlägg om samma sak. Där poängterades dock detta: "När det gäller E85 och andra alternativa drivmedel återkommer regeringen med förslag senare".
Läs och hör mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5065234


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 18:07 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
Flyt för regeringen att etanolen är billig i förhållande till bensinen idag. De kan lätt lägga på 1-2 kronor utan att lönsamheten försvinner.

Tyvärr krävs det nog en skaplig vinst för att folk generellt ska göra sig besväret med svårare kallstarter och oftare tankningar. Om EU tycker att alternativen inte får vara billigare än bensin, behövs det nog ett alternativ som är bättre och enklare än bensin på alla punkter för att folk ska välja det.

Verkar konstigt att ha ett direktiv som gör verktyget med skatter verkningslöst, skall allt skattas lika kan inte politikerna styra marknaden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Så oerhört korkat! Med sådana här förslag visar man bara att man bara siktar på att uppfylla EU:s ritkilinje om biodrivmedel - någon ambition om att fasa ut fossila drivmedel helt går inte att spåra alls.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-15 09:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Är det verkligen sant det det påstår, att EU inte ger möjlighet att ge skattelindringar till bränslen och annat som anses vara icke-fossilt, eller mindre miljöstörande?
Eller håller de på att blanda bort korten nu igen genom att skylla på EU?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-15 21:18 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Fragor-for-skriftliga-svar/Besked-om-fortsatt-skattebefri_GZ11516/
Citat:
Avser finansministern att verka för ett fortsatt svenskt undantag i beskattningen av etanol och andra förnybara drivmedel som fordonsbränsle i form av till exempel E85 även efter 2013?


En fråga till finansministern, verkar som att svar brukar komma inom ett par veckor. Vi får hålla ögonen öppna.

Tyvärr är nog frågan redan besvarad, i och med att de hänvisar till att undantaget är slut 2013...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-29 16:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1862
Ort: 08- och Småland
Regeringen vill skärpa kraven på miljöbilar
Publicerat: 2012-04-29 kl 16:30 , SR P1 Ekot

Från och med nästa år vill regeringen ändra definitionen av vad som är en miljöbil. Utsläppskraven skärps, men i framtiden ska också bilens vikt få betydelse för möjligheten att bland annat slippa fordonsskatt i fem år. En konsekvens av förslaget är att tyngre bilar kommer att få släppa ut mer koldioxid än lättare bilar.
Läs och hör mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5086565

Fortsättning på debatten om kvotplikten. Detta är vad jag förstår bara en lägesrapport och inget beslut. Det uppges komma senare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-01 18:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Svar-pa-skriftliga-fragor/Besked-om-fortsatt-skattebefri_GZ12516/
Citat:
I samband med utformningen av kvotpliktssystemet bör även övervägas om och i vilken omfattning höginblandade biodrivmedel, till exempel E85, ska inkluderas i systemet. Om höginblandade biodrivmedel inte omfattas av kvotplikt bör dessa ges fortsatt goda förutsättningar och därmed bidra till de långsiktiga prioriteringarna.

Om Sverige bör ansöka om ett nytt statsstödsgodkännande för skattebefrielse av biodrivmedel får bedömas vid den närmare utformningen av kvotpliktssystemet.


Verkar som att det finns hopp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-16 22:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1187
Ort: Nyköping
BAFF´s remissvar om Klimat- och energiskattepaketet i budgetpromemorian.

http://www.baff.info/news.cfm?ID=4452

Citat:
Regeringens förslag cementerar tvärtom dominansen från fossila drivmedel, bland annat genom att dieselbilar även fortsättningsvis kan betecknas som miljöbilar och därmed få både ekonomiska och opinionsmässiga fördelar trots avsevärd klimat- och hälsopåverkan. Här ingår också det årliga stödet till dieselbränsle för transporter, som enligt OECD uppgår till ca 12 miljarder kronor i Sverige.

Detta motverkar alla realistiska möjligheter att på allvar påbörja den systematiska omställning av fordonsflottan, som krävs för att bryta fossilberoendet och nå en fossiloberoende fordonsflotta till 2030

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-17 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Jo, nog ser det ut som att fp och M än en gång lyckats förhala varje verklig möjlighet till omställning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-22 19:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1862
Ort: 08- och Småland
”Regeringens prioritering ligger fast”
Publicerad 2012-05-22, kl 09:20. Ny Teknik.
REPLIK. De hållbara alternativen kommer fortsätta främjas och de fossila och ändliga kommer fortsatt få bära sina klimat- och miljökostnader. Det skriver it- och energiminister Anna Karin Hatt men lovar också att upprätta en dialog med biodrivmedelsbranschen.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 476978.ece


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-03-18 11:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1862
Ort: 08- och Småland
Mer i ämnet.
Hatt: Mer biodrivmedel i bensinen

För att klara målen för en hållbar energiförsörjning måste koldioxidutsläppen från vägtrafiken minskas. Därför vill regeringen öka inblandningen av förnybara drivmedel i bensin och diesel genom ett kvotpliktsystem från nästa år, skriver energiminister Anna-Karin Hatt (C) i Svenska Dagbladet.
18 mars 2013 kl 01:30 SvD.
Dessutom föreslår regeringen att skattebefrielsen för höginblandade och rena biobränslen, till exempel E85 och biogas, ska finnas kvar även efter 2013.

Samma sak i Ny Teknik.
Regeringen vill ha kvotplikt för biobränslen
Av: Linda Nohrstedt. Ny Teknik
Publicerad 2013 03 18, 09:58
Skattebefrielsen för biodrivmedel blir kvar och ett kvotpliktsystem införs för att öka inblandningen av biobränsle i drivmedlen. Det är två förslag som regeringen lanserar.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 659698.ece


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011