Dr. Mabuse skrev:
Jag läser på sidan 63 detta:
Citat:
Trenden verkar gå mot små turboladdade bensinbilar med direktinsprutning. Jämfört med dagens bensinbilar är dessa bilar inte lika lätta att ställa om till flexifuel-versioner. I dagens flexifuelbilar är det en dator som ställer om mängden bränsle som tillförs motorn men vid direktinsprutning är det mer avancerat att variera tillförseln av bränslemängden. Merkostnaden för att göra flexifuel-versioner av framtidens bensinbilar blir därför sannolikt högre än idag. Ytterligare en utmaning för flexifuelbilar är att om framtidens flexifuelbilar behåller dagens teknik kommer de att vara törstigare än andra småbilar (som gått vidare mot direktinsprutning), vilket kan innebära att flexifuelbilar inte klarar framtida emissionskrav. Eftersom det inte finns några tecken på att det kommer att etableras en E85-marknad i något annat land än Sverige (Brasilien är visserligen en stor marknad men har andra avgaskrav) är den intressanta frågan egentligen om den svenska marknaden är stor nog för att betala utvecklingsarbetet för direktinsprutade högeffektiva FFV-motorer. Volkswagen har utvecklat en sådan motor men de är i nuläget ensamma om en sådan satsning och det är okänt vilka avvägningar de gjort (Hådell, 2012).
Hur mycket av resonemanget runt direktinsprutade motorer stämmer egentligen, och med vilken auktoritet talar Hådell?
Trams! DI var en trend som inte alls har slagit in som man trodde.
Visst finns det några olika motorer på marknaden, men det kommer troligen inte att bli vanligt på annat än lyx/prestandamotorer.
Där kan det iofs bli ett problem att konvertera som vi vet, men jag tror knappast att Hådell tänker sig våra metoder, utan ommappning, därför ser jag inget problem. (Dator är det i båda fallen, Olle...!)
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.