Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 04:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-05-26 22:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
http://vansterpartiet.se/index.php?opti ... Itemid=799

Citat:
Vänsterpartiet bjuder in till klimatdialog

Vänsterpartiet presenterar i en ny rapport partiets förslag till lösningar för att möta klimatkrisen. Förslagen kommer nu att skickas ut till organisationer, aktivister och forskare på klimatområdet för deras synpunkter.

- Jag ser fram emot att höra vad forskare, klimataktivister och miljöorganisationer har att säga om hur vi kan utveckla våra förslag så att de blir ännu bättre. Det finns ingen politik som är så bra att den inte går att utveckla, säger Jens Holm, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

I början av året lyfte partiets kongress fram klimatpolitiken och rapporten är en del av arbetet att bli Sveriges nya klimatparti. Åtgärderna som föreslås gäller en rad olika områden. Sverige ska bli ett föregångsland som visar att det är möjligt att göra en snabb klimatomställning samtidigt som arbetslösheten sänks och kvaliteten i välfärden höjs.

- Det är nödvändigt att se hur kopplingarna mellan ekonomi och miljö ser ut. Men den miljöpolitik som förs idag ligger hela tiden vid sidan av, det är inte tillräckligt. Vi behöver prioritera den offentliga konsumtionen eftersom vi vet att den är bättre för klimatet och vi behöver göra massiva satsningar på infrastruktur. Det krävs en omställning av hela samhället och vi vill nu bjuda in till en dialog om hur det bäst kan göras, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet uppmanar alla intresserade att skicka synpunkter på rapporten och fler klimatförslag till: klimat@vansterpartiet.se. Man kan även tycka till på http://www.vansterpartiet.se/klimat. När vi fått alla förslag kommer vi att använda dessa för att utveckla vår klimatpolitik.

Några av förslagen i den nya klimatrapporten:

Höj ambitionerna för utsläppsminskningar till 45 procent till 2020 och inför ett globalt mål om max 1,5 graders uppvärmning
Ge AP-fonderna nya direktiv om att bidra till grön omställning
Inrätta riskkapitalfond för att kommersialisera resultaten av svensk klimatforskning
Gör miljardsatsningar på kollektivtrafiken och försök med avgiftsfri kollektivtrafik
Ta bort SJ:s avkastningskrav och satsa på ökat underhåll och nya järnvägar
Gör Vattenfall ledande i energiomställningen genom nya ägardirektiv
Stöd vegetarisk mat och avskaffa EU:s subventioner till köttproduktion
Hela rapporten finns här: Klimatinvestera för nya jobb och minskade utsläpp - En rapport om Vänsterpartiets klimatpolitik


Det jag hittar i rapporten relaterat till etanol mm är:
Citat:
• inför en konverteringspremie för byte från bensin till etanol, biogas eller
• slopa energi- och koldioxidskatten för etanol, biogas, el och andra hållbara drivmedel fram till 2015,
• gör låginblandning upp till 10 procent i bensin och 7 procent i diesel skattebefriad från energi- och koldioxidskatt,
• öka den koldioxidbaserade fordonsskatten och inför koldioxidbaserat förmånsskattesystem på personbilar

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-27 00:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Varför vill man öka den koldioxidbaserade fordonsskatten? Tittar man på ny bil för 200 000 är det skit samma vad fordonsskatten ligger på. De som köper begagnad bil får hålla till godo med vad nybilsköpare har försett marknaden med. Slopa fordonsskatten helt!

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-27 11:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja det är bättre att beskatta användningen/utsläpp dvs höja co2 skatt på bränsle!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-27 17:08 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
lustigt att v vill sänka etanolskatten, då offentlig konsumtion alltid är bättre på alla sätt, tydligen även klimatmässigt. Detta kommer ju leda till att vi får mer pengar över själva, att rumla bort på onödiga (enligt v) saker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-27 22:21 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Lite märkligt att v vill sänka etanolskatten, ja. Det är väl i så fall bättre att höja skatten mera på andra, mindre önskade bränslen, vilket bör minska bilåkandet totalt och föra över transporter till kollektivtrafik (där det går), vilket väl är vad v vill. Det är ju inte bara CO2 som är problemet vad gäller bilismen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-27 22:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Om man samtidgt ökar fossilskatten i samma utsträckning som man sänker etanolskatten (skatteväxling) finns nog ingen ”risk" för summan pengar att rumla bort på onödiga saker blir då det samma. I rapporten verkar de vara inne på denna linje.

Citat:
Miljö- och klimatskatterna behöver utvecklas för att minska klimatutsläppen och intäkterna ska medverka till att finansiera investeringar i klimatomställningen. Principen är lika enkel som nödvändig: priset höjs på det som hotar klimatet och intäkterna investeras i det som är hållbart. Förorenaren betalar och det blir dubbel vinst för klimatet.


Citat:
Bensin- och dieselskatten är ett effektivt ekonomiskt styrmedel för att styra till transporter som är bättre för miljön, liksom satsningar som skapar möjligheter för fler att resa kollektivt. Vänsterpartiet föreslår i vårt budgetförslag för 2012 en höjning av bensin- och dieselskatterna. Höjningar av drivmedelskatter skapar dock oönskade effekter för personer med låga inkomster och för boende i glesare bygder som saknar alternativ till bilar som oftast drivs med bensin eller diesel. Vi har därför ett antal förslag till kompensatoriska åtgärder som t.ex. ytterligare sänkt fordonsskatt i 35 glesbygdskommuner och satsning på utbyggnad av förnyelsebara bränslen genom ett investeringsprogram för el och biogas. Genom att bl.a. använda skattepolitiken gynnar vi med våra förslag även kollektivtrafiken och verkar för ett ökat utbud såväl i stad som på landsbygd. Det ska vara lätt att resa miljövänligt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-05-28 07:18 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
Undrar hur snabbt en sänkt fordonskatt äts upp av höjda drivmedelsskatter? Norlänningarna lär inte gilla detta förslaget.
Citat:
Om man samtidgt ökar fossilskatten i samma utsträckning som man sänker etanolskatten (skatteväxling) finns nog ingen ”risk" för summan pengar att rumla bort på onödiga saker blir då det samma. I rapporten verkar de vara inne på denna linje.

Jo, de som kör etanolbilar kommer att få pengar över. Det borde vara illa, då folk inte kan spendera pengar lika bra som staten enligt (v)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-05-28 09:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Undrar hur snabbt en sänkt fordonskatt äts upp av höjda drivmedelsskatter? Norlänningarna lär inte gilla detta förslaget.


Visst, det är nog lättre att få röster om man föreslår sänkta drivmedelsskatter, särskild i Norrland där många röstar på vänsterpartiet. Om man verkligen vill minska utsläpp av växthusgasen och ställa om Sverige ser jag inte så många alternativ till höjda skatter på fossila bränslen.

Jag såg också att de har ett förslag till att beskatta flyget som nu har helt skattefri bränsle:
Vänsterpartiets klimatförslag skrev:
Vår utgångspunkt är att nivån på koldioxid- och energiskatt på flygfotogen ska motsvara den nivå som gäller för bensin till bilar. Därför vill vi införa en skatt på inrikesflyg i form av en schabloniserad start- och landningsavgift på 11 000 kronor. Därmed skulle incitamentet för att fylla planen öka och klimatpåverkan minska. Förslaget är inte lika träffsäkert som en bränsleskatt men en sådan tillåts inte av de internationella regelverk som finns för flygtrafiken. Till dess reglerna möjliggör en bränsleskatt för flyg är en start- och landningsavgift ändå ett tydligt ekonomiskt styrmedel.


Det lär inte heller vara populärt hos de som flyger ofta, men att resa med tåget ska samtidigt göras billigare. Jag tror att det är oundvikligt med politiska beslut som inte uppskattas av alla om man verkligen ska minska utsläpp av växthusgasen.

gt-i skrev:
aryan skrev:
Om man samtidgt ökar fossilskatten i samma utsträckning som man sänker etanolskatten (skatteväxling) finns nog ingen ”risk" för summan pengar att rumla bort på onödiga saker blir då det samma. I rapporten verkar de vara inne på denna linje.

Jo, de som kör etanolbilar kommer att få pengar över. Det borde vara illa, då folk inte kan spendera pengar lika bra som staten enligt (v)


De som bygger om bilen för etanol, el eller biogas, åker kollektivt, samåker, cyklar mera eller på annat sätt sänkar sin bensin/diesel förbrukning kommer att få pengar över till annat, de som inte ändrar har mindre pengar kvar. Det blir morot och piska. De som åker segelbåt kan ta en längre semester än de som åker motorbåt osv. I genomsnitt blir det ingen ändring av privat konsumption samtidigt som miljövänligare lösningar premieras.

Om man skulle göra det motsatta -som jag tror Folkpartiet vill genom att införa energiskatt på etanol - så att det blir mindre lönsamt att köra på etanol, jämfört med bensin. Vet vi redan att bensinkonsumption då ökar och fler nya fossilbränslebilar säljs då och att etanolkonsumption och försäljning av etanolbilar då avtar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-12 09:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
gt-i skrev:
Undrar hur snabbt en sänkt fordonskatt äts upp av höjda drivmedelsskatter? Norlänningarna lär inte gilla detta förslaget.


Det gäller nog de flesta som köpt en nyare sk miljöbil och som inte betalar någon skatt i dagsläget, främst diesel då förstås.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011