Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-10-16 00:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-03-08 22:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1188
Ort: Nyköping
IVL-rapporten finns här

http://spbi.se/wp-content/uploads/2013/ ... _final.pdf

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-10 10:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Jag läser på sidan 63 detta:

Citat:
Trenden verkar gå mot små turboladdade bensinbilar med direktinsprutning. Jämfört med dagens bensinbilar är dessa bilar inte lika lätta att ställa om till flexifuel-versioner. I dagens flexifuelbilar är det en dator som ställer om mängden bränsle som tillförs motorn men vid direktinsprutning är det mer avancerat att variera tillförseln av bränslemängden. Merkostnaden för att göra flexifuel-versioner av framtidens bensinbilar blir därför sannolikt högre än idag. Ytterligare en utmaning för flexifuelbilar är att om framtidens flexifuelbilar behåller dagens teknik kommer de att vara törstigare än andra småbilar (som gått vidare mot direktinsprutning), vilket kan innebära att flexifuelbilar inte klarar framtida emissionskrav. Eftersom det inte finns några tecken på att det kommer att etableras en E85-marknad i något annat land än Sverige (Brasilien är visserligen en stor marknad men har andra avgaskrav) är den intressanta frågan egentligen om den svenska marknaden är stor nog för att betala utvecklingsarbetet för direktinsprutade högeffektiva FFV-motorer. Volkswagen har utvecklat en sådan motor men de är i nuläget ensamma om en sådan satsning och det är okänt vilka avvägningar de gjort (Hådell, 2012).


Hur mycket av resonemanget runt direktinsprutade motorer stämmer egentligen, och med vilken auktoritet talar Hådell?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-03-11 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Jag läser på sidan 63 detta:

Citat:
Trenden verkar gå mot små turboladdade bensinbilar med direktinsprutning. Jämfört med dagens bensinbilar är dessa bilar inte lika lätta att ställa om till flexifuel-versioner. I dagens flexifuelbilar är det en dator som ställer om mängden bränsle som tillförs motorn men vid direktinsprutning är det mer avancerat att variera tillförseln av bränslemängden. Merkostnaden för att göra flexifuel-versioner av framtidens bensinbilar blir därför sannolikt högre än idag. Ytterligare en utmaning för flexifuelbilar är att om framtidens flexifuelbilar behåller dagens teknik kommer de att vara törstigare än andra småbilar (som gått vidare mot direktinsprutning), vilket kan innebära att flexifuelbilar inte klarar framtida emissionskrav. Eftersom det inte finns några tecken på att det kommer att etableras en E85-marknad i något annat land än Sverige (Brasilien är visserligen en stor marknad men har andra avgaskrav) är den intressanta frågan egentligen om den svenska marknaden är stor nog för att betala utvecklingsarbetet för direktinsprutade högeffektiva FFV-motorer. Volkswagen har utvecklat en sådan motor men de är i nuläget ensamma om en sådan satsning och det är okänt vilka avvägningar de gjort (Hådell, 2012).


Hur mycket av resonemanget runt direktinsprutade motorer stämmer egentligen, och med vilken auktoritet talar Hådell?


Trams! DI var en trend som inte alls har slagit in som man trodde.
Visst finns det några olika motorer på marknaden, men det kommer troligen inte att bli vanligt på annat än lyx/prestandamotorer.
Där kan det iofs bli ett problem att konvertera som vi vet, men jag tror knappast att Hådell tänker sig våra metoder, utan ommappning, därför ser jag inget problem. (Dator är det i båda fallen, Olle...!)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011