Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 13-09-07 20:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ny typ av bensin införs till 2015
Publicerat 2013 09 07: kl 08:35 , Ekot SR P1.

En ny typ av bensin, E10, kommer att införas senast i maj 2015. Den innehåller tio procent etanol och är en viktig åtgärd för att uppfylla regeringens mål om en fossilfri fordonsflotta 2030. Det är ett av förslagen i ett utlovat miljöbilspaket i regeringens kommande budget.
Läs och hör mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5639036


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-07 22:25 
Offline

Blev medlem: sön 13-08-11 22:16
Inlägg: 9
Ännu ett myr-steg i svensk miljöpolitik :lol:

Politikerna säger vi ska ha en fossilfri fordonsflotta år 2030, och medellivslängden på våra fordon är 17 år, jo tjena...

Det betyder att samtliga fordon som säljs från och med i år endast drivs med biobränslen.

Bara för att ge min syn på det hela, förutom att jag inte ger fem skitar för våra politiker när det gäller miljötänk. Jo men så är det, skatteintäkter går före miljö...

Jag bor i Kristianstads kommun och äger 5 bilar (4 diesel & 1 bensin) samt 1 Mc och 1 moped.
Samtliga dieselfordon körs på ren RME, bensinfordonen konverterade till E85-drift.

Två dieselbilar är påställda och i drift, de andra är mina skötebarn (veteranare), hojen och mopeden är också i drift för de finare dagarna.

Jag undviker fossila bränslen så långt det är möjligt, mopparna kör jag på E85 för vi har ingen E100 här. Vad gäller dieselbilarna så måste jag köra 8 mil till närmaste tankställe som är i Perstorp.. det är fan skandal...

Politikerna kunde ju börja med att ställa som krav på samtliga bensinbolag att erbjuda rena biobränslen på minst en mack i varje kommun. Då kan ju alla som vill och kan tanka miljösoppa. Finns en RME-station alldeles utanför kristianstad, men det är bara för åkerierna :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-09 16:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det fanns fler RME-tankställen för ett antal år sedan, men de lades ner en efter en eftersom ingen tankade (förmodligen uppskrämda av biltillverkare och verkstadsfolk att deras fina dieselbil inte tål RME, utan skulle gå sönder varpå garantin inte skulle gälla).

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-09 18:47 
Offline

Blev medlem: sön 13-08-11 22:16
Inlägg: 9
Jag köper att dagens commonraildieslar inte fixar RME, men varför i hela friden tillåter politikerna att bilar säljs som inte kan köras på biobränslen!! Hallå???

Borde vara lagkrav att samtliga bilar som säljs ska kunna köras på någon form av rent biobränsle. Annars lär vi stå här år 1017 och klia oss själva på pungen och fortfarande konstatera att det bara är en försvinnande liten bråkdel av fordonsparken som drivs miljövänligt.

En annan sak jag inte kan få in i skallen, jag kanske är efterbliven? Hur i hela friden kan en bil som endast kan köras på fossil diesel klassas som miljöbil????

Men det är väl med det som med glödlampan, vi förbjuder en lampkonstruktion som är helt ofarlig för miljön och hälsan, men på grund av att den ger för liten andel ljus och för stor andel "spillvärme" av förbrukad elektrisk energi av miljöskäl... Vad då spillvärme, den värmen behöver inte produceras av husets värmesystem så spill är det inte. Det är inte direktverkande uppvärmning heller eftersom det även blir ljus...

Sedan förespråkar vi en lampkonstruktion som ger en liten andel större ljus och lite mindre spillvärme, men som tar en halv förmiddag på sig att börja leverera full ljusstyrka och inte minst är full med kvicksilver, som är giftigt och farligt för oss på alla sätt...

Goddag yxskaft....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-10 07:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Varför klarar en commonraildiesel inte RME? Jag trodde det var partikelfilter-regenereringen som inte blev tillräckligt varm med RME som var problemet?

För övrigt så finns det tallolja i dieseln, den har ökat sin inblandning succesivt, och är nu uppe på 35% (preem). Extrapolerar man inblandningskurvan så når vi 100% tallolja innan 2030, och då är problemet (nästan) löst. Dieslar kör på tallolja och otto kör på E85, där bensindelen är utbytt mot något förnybart. Alltså kommer problemet lösas oavsett vilka bilar vi köper idag, antar att alla kommer vilja konvertera när det inte säljs bensin alls?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-10 16:38 
Offline

Blev medlem: sön 13-08-11 22:16
Inlägg: 9
Prova du RME i en Commonrail med bortplockad katalysator och partickelfilter :wink:

Katten och partickelfiltret sätts igen även av vanlig diesel om man bara kör små sträckor längre perioder.

Piezoinjektorerna havererar av ren RME enligt en bekant som arbetar med insprutningssystem sedan 22 år..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011