Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: sön 17-12-31 23:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Njaaaeeäää. Det är nog fri prissättning som gäller. Det är bara att hoppas på att andra bolag lägger sig under Circle K-priset, då tvingas dom säkert att sänka också?
Detta med skatten på E85 är ju en ganska strulig historia. Om vi "börjar från början", alltså på den tiden då vi importerade etanol från Brasilien, då var literpriset på oförtullad etanol 1,70 kr. Det var låg tull på etanol som klassades som en kemisk teknisk produkt. Det fanns åsiktsgrupper inom EU som ville klassa det som livsmedel (???) och lägga en skyhög tull och skatt på det. Det var mycket stolligheter redan då. Literpriset vid pump var vid den här tiden, 2005 - 2006 ungefär 8,50 kr om jag minns rätt?
Därefter blev det en stor oreda. Dåvarande regering hade inga klara riktlinjer varken för koldioxidreducering eller förnyelsebara motorbränslen. I alla fall tog dom inga beslut som kunde kopplas till växthuseffekten. Priser och förmodligen skatter gick lite hursomhelst. E85-priset låg ibland väldigt nära bensinpriset.
I slutet på 2015 kom det något uttalande från EU om att E85 inte skulle (borde?) ha några prismässiga fördelar mot andra (fossila) bränslen inom EU. Detta tog den dåvarande Svenska regeringen som ett bestämt direktiv och höjde skatten på E85 med 1 kr per liter från årsskiftet 2015-2016. Någon gång i april 2016 erkände/meddelade regeringens ansvariga representanter att man hade gjort fel. Man hade "överreagerat" på EU's uttalande i november 2015. Så man skulle sänka skatten igen. Men av någon konstig och okänd anledning inte direkt utan först i september 2016. Och inte med en krona som man hade höjt med året innan, utan bara med 51 öre! Men detta sa dom inte i april, bara att dom skulle sänka tillbaka för den "överreagerade" åtgärden året innan.
Och detta gäller fortfarande. (klockan är i skrivande stund 23:51, så det är inte så länge till) Och sänkningen blir väl bara 40 öre om jag har läst rätt?
Så jag tar inte ut några glädjeyttringar i förskott (Happy days are here again!) Vi får se hur det stabiliserar sig efter en liten tid.
Om vi säger så här: Prisskillnaden på 40 eller 51 öre kan många gånger vara mindre än skillnaden mellan priset i två olika städer i Sverige. Den fria prissättningen med prispress kan ge mer förtjänst än skattesänkningen.

Gott Nytt År!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: mån 18-01-01 00:31 
Offline

Blev medlem: lör 12-03-24 21:39
Inlägg: 26
Sanna ord där. Man får glädja sig så länge det nu varar. 22 öre ned nu 10 öre upp för en månad sedan.
Fast de 29 öre upp på 95 oktan lär nog valsa runt i tidningarna..
:)
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334072467 ... tkund.html - Just nu de gamla kvar
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/ - Har de nya priserna

Gott nytt år!

:D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: fre 18-01-19 11:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Framtiden ljusnar!
https://www.svebio.se/press/pressmeddel ... rsskiftet/
https://www.svebio.se/press/pressmeddelanden/klart-lonsamt-att-tanka-e85-efter-arsskiftet/

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: ons 18-01-24 13:03 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Ja, det är ljusare nu. Skiljer 4 kr just nu i mitt närområde. Har funderat på att konvertera min relativt nyinköpta V70 T5 -03 som jag nu blandtankar. Den går jättebra på 50/50 men LTF larmar efter ett tag så jag har gått ner till ca 30% E85.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: lör 18-02-17 13:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett ganska färskt debattinlägg: http://miljofordonsverige.se/2018/01/et ... utslappen/

Det låter nästan som för 11 - 12 år sedan. :wink: :) :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: mån 18-02-19 16:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Indeed!
Inte ett ord om gas tom!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: ons 18-04-11 15:26 
Offline

Blev medlem: lör 12-03-24 21:39
Inlägg: 26
Sista etanolbilen i depå - läser vi i DN. Volkswagen Sverige slutar med att sälja etanol-Golfen.
Samtidigt som det väl aldrig har varit så ekonomiskt att köra med etanol som idag!
Dålig tajming. Nu när dieslarna ska bort också.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334072467 ... tkund.html
:) 5:35 bättre.

DN hänvisar till Trafikverkets rapport:
https://www.trafikverket.se/contentasse ... 180225.pdf
Ingen rolig läsning , men dock står där att andelen E85 som tankas i fordonen har däremot inte fortsatt minska som tidigare.
Vi som är kvar tankar alltså fortfarande. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: ons 18-04-11 20:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Citat:
Samtidigt som det väl aldrig har varit så ekonomiskt att köra med etanol som idag!

Jo lite bättre har det faktiskt varit tillfälligt men det är ganska bra just nu.

Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: ons 18-10-31 20:56 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Även jag är kvar :wink:
Jag var tvungen att köpa ny bil förre sommaren när min Ford Galaxy hade gått mer än 40.000 mil.
Tyvärr fanns ingen miljöbil i detta segment av marknaden så jag fick mycket emot min vilja köpa en bensinare.

Vi har dock även haft kvar en 16 år gammal Opel Corsa som enbart har gått 4.000 mil. Jag kostade på mig en Ecoflexifuel enhet från Höglandets fordonskomponenter http://www.ecoflexifuel.se. Fick min verkstad till att montera den och njöt av att få en full tank för mindre än 500 kr sista dagen med sommar-etanol. Går bra än så länge för 2.200 kr som mycket snart har betalt för sig själv.

Mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: fre 18-11-09 09:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Famous last words!
Verkstaden hade inte gjort någon fininställning och motorvarninslampan tändes. Men skam den som ger sig. Efter att ha köpt en felkodsläsare på Biltema och gjort
fininställning av STFT som låg på 25 ser det bra ut än så länge.
Felkodsläsaren kan jag nu också använda på min non-flexifuel Ford Galaxy för att se hur mycket blandingstankning den tål.

Med vänlig hälsning
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: fre 18-11-09 19:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
puffin skrev:
Även jag är kvar :wink:
Jag var tvungen att köpa ny bil förre sommaren när min Ford Galaxy hade gått mer än 40.000 mil.
Tyvärr fanns ingen miljöbil i detta segment av marknaden så jag fick mycket emot min vilja köpa en bensinare.

Mvh
puffin

Kanske inte en miljöbil, men Chrysler Town & Country -12 till -16 är flexifuel och har trevlig motor med 283 hästar. Rymlig, komfortabel och låg årsskatt. Konstigt att Lancia Voyager med samma motor inte är är flexifuel.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: ons 19-01-16 21:15 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 15:52
Inlägg: 10
Ort: Göteborg
Jag är också kvar, men har skaffat en dieselbil istället som jag kör på HVO100.
Kikar in i forumet ibland för att se om det har dykt upp något nytt.

Det var bra drag i forumet förr vilket man kan sakna.


Mvh Markus

_________________
945 Classic -98,
Volvo BM 350 Boxer Turbo
Volvo T-25
Volvo V70 D5 AWD automat -11


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: sön 19-01-27 22:43 
Offline

Blev medlem: tis 18-10-16 08:53
Inlägg: 9
Jag är tillbaka här igen sedan någon månad tillbaka. Var aktiv här senast för tio år sen ca men under ett gammalt konto.

Konverterade min Opel till E85 i somras och har efter att köpt ett eftermarknadssprut till bilen velat optimera bilen på e85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: ons 19-06-19 07:54 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag kör en audi 200 tq 10V som sommarbil och tankar E85. Megasquirt och 1,5 bars laddtryck. Det är lite en kombo av att vilja vara miljömedveten och att ha ett motorintresse. Det snackas en massa om Bensinupproret, jag blir nästan lite förbannad, När kommer E85-upproret? Kan man inte få politikerna att tänka om? Hur kan situationen vara så annorlunda i Frankrike?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: tor 19-06-20 11:33 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
lekman skrev:
Jag kör en audi 200 tq 10V som sommarbil och tankar E85. Megasquirt och 1,5 bars laddtryck. Det är lite en kombo av att vilja vara miljömedveten och att ha ett motorintresse. Det snackas en massa om Bensinupproret, jag blir nästan lite förbannad, När kommer E85-upproret? Kan man inte få politikerna att tänka om? Hur kan situationen vara så annorlunda i Frankrike?


Vi har Bensinupproret 3.0 som vill ha högre pris och alternativ till fossila bränslen. Några inlägg om Etanol finns även där ;-)

Med vänlig hälsning
puffin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011