Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Är vi några kvar?
InläggPostat: sön 16-10-02 01:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Håller forumet på att dö? E85 håller på att försvinna, och jag har hela tiden hävdat att E85 är dödsdömt.
Vi måste få ut E100 på marknaden. Det är enda sättet för etanolen att överleva.
Finns det någon här som vill hjälpa till med det?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: mån 16-10-03 09:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tittar in då och då.
Hur kan vi göra?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: mån 16-10-03 20:42 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag tror också på Etanolen. Men kan inte påstå att jag har så mycket att hjälpa till med förutom att jag propagerar för det när bränsle förs på tal.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: ons 16-10-05 10:03 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Det vi kan och måste göra är att få till ett poltiskt beslut som:
1. Godkänner den befintliga denatureringen MTBE/ETBE+isobutanol som används i E85 som så kallad "fullständig denaturering". Om man gör det, vilket är väldigt enkelt att fatta beslut om, så kan E100 säljas utan alkoholskatt.

2. Pumplagen måste ändras. Pumplagen säger att alla större bensinstationer måste tillhandahålla ett förnybart bränsle också. Detta "förnybara" bränsle har man i sin tur ett väldigt lågt krav på i lagtexten. Det står att företrädelsevis ska bestå av en förnybar andel. Alltså att det är precis över 50%. Det betyder att man kan sälja en blandning av 50/50 bensin+etanol, eller biogas+fossilgas.
Det innebär många problem. Man får inte en marknadsstyrd efterfrågan på den förnybara andelen och därmed inte en korrekt prissättning. Får man inte ett marknadsstyrt pris så kan inte produktionen öka när efterfrågan ökar. Därför kommer inte produktionen igång. Kundvalet fungerar inte. Det finns många som faktiskt vill välja fossilfritt och vill betala för det. Men de får inte.
Man kan jämföra med elmarknaden. Den som vill kan välja exempelvis vindkraftsel, och får då betala för det, och då byggs fler vindkraftverk.
Dessutom får man inte igång utvecklingen och försäljningen av motorer för rena biobränslen, eftersom man inte kan tanka rena biobränslen.
Genom en enkel ändring av skrivningen i pumplagen så kan man få ut de rena biodrivmedlena. Det är ett måste för etanolen och andra biodrivmedel.

3. Konvertering till E100 måste tillåtas enligt ett logiskt och enkelt regelverk.

Jag behöver hjälp från alla här som kan hjälpa till att trycka på politiskt och som kan kontakta folk i berörda branscher och ställa frågor och bilda opinion.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: fre 16-10-07 21:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Gött med lite glöd igen!
1. Men är inte tanken att även bensinen "bidrar" till denatureringen av spriten?
2. Ja en högre andel vore bra, men tyvärr är det nog snarare ett borttagande vi kommer att få se om man lyssnar på politikerna..
3. Ja. Man har här en möjlighet att frångå de strikta kraven med motiveringen att det är så mkt bättre helt utan fossilt innehåll, och samtidigt mer en hobbyverksamhet som kanske inte kommer att kunna påverka så mycket (vilket förstås senare visar sig fel, hobby menar jag! :lol: )

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: lör 16-10-08 20:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
1. Jo i nuläget gäller andra regler när även bensinen ingår och etanolhalten understiger 90%.
Men det är inga problem att godkänna denatureringen utan bensin som fullständig så att man slipper alkoholskatten.
Det måste göras. Det fossila måste bort helt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: sön 16-10-09 19:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vad baserar du det på? Att det inte är några problem?
Är Ballen (Liberalerna) med på det..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: tis 16-10-25 15:15 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Alltså tekniskt är det inga problem att godkänna. Gör man på rätt sätt behöver man inte få problem med andra partier.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: lör 16-10-29 13:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Fast är det inte även en "alkoholpolitisk" fråga..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: fre 16-11-04 08:29 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Nä det ska det inte behöva vara eftersom det bara handlar om att godkänna en denaturering till. Funkar den så kvittar det ju vilken denaturering det är. Man har tidigar varit blixtsnabb att ändra lite i regelverket när svenska petroleuminstitutet ville ha lite ändringar. Men oljebolag brukar man ju inte krångla med... Då tycks men ju lyda minsta vink.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: lör 16-11-05 19:09 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag tror att det bästa sättet att få E85-E100 att överleva långsiktigt är att fler tar steget att gå över till effektiva högkompade motorer som enbart klarar av bränslen med höga oktantal. Ingen gillar att tanka ofta och genomsnittligt tror jag inte på folks förmåga att räkna eller sätta sig in i hur saker fungerar, men om de skulle veta om att literförbrukningen på en renodlad E85/CNG-bil vore likadan som för en bensinare, så kanske det skulle vara ett attraktivt alternativ. Försvinner fler E85-mackar blir det självklart svårare att ta steget. E85/CNG är kanske en tänkbar kombination ifall man vill gardera sig något.

Fordonsindustrin är nog för trögrörlig och tvivlar på att folk har tid/ork/pengar att få till något ideellt. SAAB försökte men det gick åt skogen...

Kolvbyte eller planing av topplocket kan ju höja kompressionsförhållandet men faktumet kvarstår ju då att varken hårdvaran eller mjukvaran är anpassad för detta, och investeringsmässigt behöver man med nuvarande priser åka många mil innan man tjänar in investeringen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: mån 16-11-07 12:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Intressant tanke, att vi samarbetar med gasgänget för att få högkompade motorer på marknaden.
Sedan när gasbubblan spricker så konverterar alla till sprit.. :-)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: fre 17-03-31 20:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ja, precis, etanolen måste utnyttjas rätt, med etanoloptimerade motorer, för att få ner bränsleförbrukningen.
E100 måste komma ut på marknaden, och E100 bilar måste börja säljas i Sverige. Konvertering till E100 måste tillåtas.
Det här kan mycket väl bli verklighet om något år, jag har jobbat politiskt för det länge, och har varit mycket nära att få igenom det.
Får jag lite hjälp av er så kan det snart vara på plats.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: fre 17-03-31 21:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag har äntligen köpt en fabriksbygd "flex fuel", startade utan problem även i -19.
Kommer befintliga etanolbilar starta och gå bra även på E100?
Skulle förbrukningen minska utan modifiering?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: lör 17-04-01 09:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag tror inte det skulle gå med E100 i vanlig flexbil. Kallstart skulle inte fungera och kontrollsystemet är inte gjort för så lång insprutningstidsförlängning.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011