Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Är vi några kvar?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=2&t=7440
Sida 2 av 3

Författare:  AcuraJan [ lör 17-04-01 12:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

En vanlig bensinare klarar ju ofta omkring hälften etanol inom sin reglering, tycker en flex fuel borde klara den lilla skillnaden från 85 till 100. Ok kallstart får lösas med en extra tank bensin kanske? Eller kraftig förvärmning?

Men det påstås ju att förbrukningen skulle minska, då ryms ju bränslemängden i befintlig programmering... ?

Författare:  AcuraJan [ lör 17-04-01 14:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Ursäkta att det blev lite off topic. För att återknyta lite till ämnet, hur stor marknad skulle det finnas för E100 när de bilar som ändå finns inte kan gå på det? Det är ju ändå inte så många som vill modifiera sina bilar om det nu krävs.

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 17-04-05 15:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Jag är kvar... Och även om jag tappat tron på mänsklighetens förmåga att undvika undergång genom att fatta kloka beslut, så är jag fortfarande intresserad av etanol och konverteringar.

Än så länge ser det ut att gå jämt upp att tanka bensin eller etanol, och då reserverar jag pengarna till andra bil-saker än konvertering. (Har tittat ganska länge på en E85-optimering från AutoTech Motor i Trollhättan). För en månad sedan fick bilen en bränsledriven kupé/motorvärmare, i helgen en uppsättning signatur-fälgar till min bilmodell, och nästa projekt blir nya stötdämpare och bussningar i bakvagnen. Kupévärmaren ska får fjärrstyrning i sommar.

Kan någon av er bekräfta att Volvos original bränslevärmare från ~2004 går bättre på E85 än bensin? Den borde ju brinna sotfritt i alla fall...

Författare:  LudenLus [ tor 17-04-06 09:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Jag är kvar! Eller, ständigt av och till -närvarande kan man kanske säga.

Jag tror att etanol.nu behöver en ny hemsida där forumet är integrerat samt nya loggor och lite sånt för att attrahera lite nya människor.
Trycka upp lite dekaler skulle vara fint också, så vi kan göra reklam ute på vägarna.
Speciellt nu när dieseln eventuellt kommer skattas till döds och EU håller på att införa hårdare krav för mätning av utsläpp.

Jag har erfarenhet av att göra dynamiska och moderna hemsidor sen många år tillbaka och hjälper gladeligen till, om ni känner att ni vill ha hjälp.

Jag tror att intresset för etanol definitivt finns kvar och kommer antagligen börja öka igen.

Författare:  nyfiken [ tor 17-04-06 16:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Dekaler fanns tidigare här: http://www.etanolexperten.se/ Peter, är du kvar?
Och "Etanolhunden" är väl en unik skapelse från den här sidan om jag har förstått det rätt? Om en kemist skulle rita samma symbol så skulle han rita "pinnar" mellan bollarna. Men det är klart att "produktutveckling" är ju inte fel.

Författare:  Henrik Jansson [ tor 17-04-13 10:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Grejen är väl den att du förmodligen har köpt en bil med bensinmotor...

Men det skulle ju inte vara så svårt att konvertera den till etanoldrift ;)

Men startar den bara så ska det inte va några problem att köra den på E100 heller.
Och att sätta dit en bränsleförvärmning i efterhand borde inte va så svårt det eller.

Författare:  puffin [ mån 17-05-08 13:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Jag är kvar men enbart en liten stund till. Min Ford Galaxy från 2008 har nu gått 406.000 km och klarar inte en utlandsresa till. Har nu beställt en ny men tyvärr fanns ingen flexifuel längre. Så nu med mycket missnöje fick jag beställa en besinare :(

Författare:  GL [ mån 17-05-08 20:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Det borde väl gå att fixa?

Författare:  puffin [ tis 17-05-09 04:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

GL skrev:
Det borde väl gå att fixa?


Jag är inte säker. Jag har beställt en Ford Galaxy med en Ecoboost 1,5 l motor. Den nya motorserien har en bränsleekonomi som närmar sig dieselmotorers. Elektronikken är mycket komplicerat och en ombyggning är mera komplicerad än vid äldre motorer. Är där någon här som vet mera? Jag vill inte heller risikere garantin på bilen.

mvh
puffin

Författare:  AcuraJan [ tis 17-05-09 08:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Det är också konstigt, varför säljs inga etanolbilar längre?

E85 kommer att dö ut allt eftersom bilarna skrotas ut, det är inte många som konverterar, det är ju många som inte ens tankar E85 i sina etanolbilar. Ser ofta i annonser att de de enbart tankat bensin, och lyfter fram det som något positivt.

Författare:  nyfiken [ ons 17-05-10 18:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Någon månad gammalt, men positiva ord i alla fall. Vad det blir i slutändan återstår att se.

Bensinbolag ska blanda i mer biodrivmedel
2017-03-17 11:50 TT. Ny Teknik.

Regeringen föreslår att bensinbolagen ska tvingas blanda i mer biodrivmedel i bensin och diesel. Inblandningen ska vara uppe i 50 procent år 2030. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser. Biodrivmedel ska också fortsatt skattebefrias.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/fordon/bensinbol ... el-6833586

Författare:  Henrik Jansson [ tis 17-07-11 19:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

AcuraJan skrev:
Det är också konstigt, varför säljs inga etanolbilar längre?

E85 kommer att dö ut allt eftersom bilarna skrotas ut, det är inte många som konverterar, det är ju många som inte ens tankar E85 i sina etanolbilar. Ser ofta i annonser att de de enbart tankat bensin, och lyfter fram det som något positivt.


Etanol har fått dåligt rykte. Ämnen som inte här hemma i etanolen har kommit i, både avsiktligt och oavsiktligt och givit motorproblem.
Priset på E85 har höjts, både på grund av bensinbolagens högre påslag och på grund av skattehöjningar.
Det har därför blivit fördelaktigt för bilisten att tanka bensin i sin E85 bil.

Vi måste få ut E100 på marknaden nu!

Författare:  nyfiken [ mån 17-07-24 08:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

”Sluta försvara petroleumindustrin - öka etanol- och metanolhalten”
2017-07-21 13:50 NY TEKNIK.

DEBATT. Våra bilar kommer under lång tid framöver att behöva drivas av förbränningsmotorer. Ökad inblandning av etanol och metanol i bränslet vore logiskt. Men EU:s regel om syrehalt fungerar som petroleumindustrins sista försvarslinje, skriver Björn O. Gillberg, Värmlandsmetanol.

Läs mer: https://www.nyteknik.se/opinion/sluta-f ... -122831618

Författare:  karlmb [ tor 17-12-28 22:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Men nu händer det väl nåt iaf? Hade missatc detta:
http://teknikensvarld.se/etanol-och-bio ... ar-435488/
Till detta kommer 30 öre extra energiskatt på bensin o 57 öre på diesel.
Lär ju bli typ en krona billigare per mil efter nyår att köra på 100% E85.
Kan vi börja hoppas på en fortsättning igen?

Författare:  Ville [ sön 17-12-31 21:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Är vi några kvar?

Hej!

Jag är kvar. :)

Läser nu om att energiskatten på etanolen tas bort. Innebär det att det blir 0 kr i energi och koldioxidskatt från 2018? Skatteverkets sida ger ingen klarhet.

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 95e96.html

Har inte läst om denna glädjande nyhet i pressen, bara om eländet som kommer att drabba alla bilister p.g.a. höjd "bensinskatt". Vad det nu är.

Circle K sänker etanolpriset med 22 öre bara. Kan det vara rätt?

:D

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/