Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 06:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ur DN 070505
InläggPostat: lör 07-05-05 06:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ur DN. 070505
Anders Borg vill utreda högre skatt på bensin
Det kan krävas förändringar i beskattning av bensin, diesel och andra fordonsdrivmedel. De drivmedel som orsakar de största utsläppen av växthusgaser kan komma att beskattas hårdare, menar finansminister Anders Borg. Det kan innebära högre pris på bensin och diesel.

Läs mer: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=646579


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 07-05-05 14:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Delar av regeringen lovade i valrörelsen att sänka bensinskatten och med tanke på hur bra regeringen faktiskt har varit på att infria sina vallöften (såsom sänkt a-kassa, avskaffad förmögenhetsskatt och så vidare) borde det vara svårt för dem att tvärtom höja bensinskatten.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 07-05-05 15:04 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
göinge skrev:
Delar av regeringen lovade i valrörelsen att sänka bensinskatten och med tanke på hur bra regeringen faktiskt har varit på att infria sina vallöften (såsom sänkt a-kassa, avskaffad förmögenhetsskatt och så vidare) borde det vara svårt för dem att tvärtom höja bensinskatten.

---------------------------
Nja. Vi kan ju hoppas att det finns något som heter sunt förnuft också....

Det är klart att all massmedial uppmärksamhet för växthuseffekten på sistone gör att det blir uppenbart att man måste göra något.

Höjer man bensinskatten gynnar det såväl E85 som en framtida 10-%-ig etanolinblandning i bensinen.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-05 16:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Strängt taget var det väl bara (kd) som lovade sänkt bensinskatt. Jag tror inte det ingick i alliansens program. Och det var alliansen som vann valet, inte (kd).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Alliansen?
InläggPostat: sön 07-05-06 19:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Alliansen, borgarna, fyrklövern... "Kärt" barn har många namn. Just kristdemokraterna brukar vara envisa med sina hjärtefrågor. Och förresten, vaddå "Och det var alliansen som vann valet, inte (kd)"? För fyra år sedan struntade (kd), (c) och (fp) glatt i moderaterna när (mp) kallade till regeringsöverläggningar! Om det nu är så självklart att de fyra borgerliga partierna ska regera i en enhet förstår jag inte varför de slår inte ihop sig till ett parti. Jag har från flera centerpartister (och efter det här valet före detta centerpartister) fått höra att samarbetet med de övriga borgerliga partierna är skamligt och att det var bättre när man samarbetade med socialdemokraterna.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-07 20:05 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Alltså, de fyra partierna enads om ett program om de skulle vinna valet. Och de vann. Och nu är det deras gemensamma löften som gäller.

Att sedan varje parti hade egna profilfrågor innan valet är en annan sak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Höjd skatt?
InläggPostat: tis 07-05-08 09:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Kristdemokraterna lovade sänkt bensinskatt. Inget borgerligt parti lovade höjd bensinskatt. När partierna då ska förhandla inför kommande propositioner, vilket håll borde det då luta åt? Jag tror att det kan bli svårt att åstadkomma en proposition om höjd bensinskatt av den anledningen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
I politik är allt möjligt...
De är överens om "ekonomiska styrmedel".
Dessutom kan de hävda att fokus på klimatproblemet har ökat sedan valet, FN-rapporter, mellanstatliga förhandlingar, EU etc, är för en politiker skäl att "bryta" löftet att inte höja bensinskatten.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 17:17 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Om de övriga tre partierna bestämmer sig för att höja bensinskatten tror jag knappast att (kd) opponerar sig. Om så är fallet tror jag ändå att det finns en majoritet i riksdagen som röstar för. (Mp) till exempel skulle antagligen jubla.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Inte alls säkert...!
InläggPostat: ons 07-05-09 07:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Om de övriga tre partierna bestämmer sig för att höja bensinskatten tror jag knappast att (kd) opponerar sig. Om så är fallet tror jag ändå att det finns en majoritet i riksdagen som röstar för. (Mp) till exempel skulle antagligen jubla.


Det är inte alls säkert! Nedläggningen av Barsebäck stöddes av (s), (c) och (v). Övriga borgerliga partier röstade mot. (mp) har jag för mig lade ner sina röster.

Det har hänt förr att partier röstar mot förslag de egentligen stöder. De kan till och med vara identiska med deras egna förslag, men de kommer från fel håll. Oftast skyller de dock på att förslaget bara till 95% stämmer överens med det egna. Det kan ibland räcka med att ett par meningar är annorlunda formulerade.

Jag ser utspelet om bensinskattehöjning som något överraskande och jag tror att många av de som fortfarande sympatiserar med borgarna inte alls hade räknat med något sådant.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inte alls säkert...!
InläggPostat: ons 07-05-09 11:12 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
göinge skrev:

Jag ser utspelet om bensinskattehöjning som något överraskande och jag tror att många av de som fortfarande sympatiserar med borgarna inte alls hade räknat med något sådant.


Jag tar inte så allvarligt på det utspelet faktiskt. Media snedvrider ju allting som vanligt. Miljöministern säger att han kan tänka sig höjd bensinskatt; Aftonbladet skriver att Alliansen är öppen för att höja skatten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 16:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, man vet ju vad det där rävspelet kommer sig av.
Representavismen har sina klara brister.
En gran är inte alltid en gran.
Eller en skatt är inte alltid en skatt...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011