Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Tankar kring utveckling av optimal etanolbox...
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=1048
Sida 7 av 7

Författare:  Henrik Jansson [ mån 07-09-17 22:03 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har inte läst allt här.. men har du gjort en egen styrbox? eller en box som ska komplettera den vanliga?

Jag har en synpunkt angående max varvtal som diskuterades här, om spridarna behöver vara större, behöver man kunna varva max osv.
I det förslag om etanolkonvertering som vv har gjort så vill man att effekt får öka max 5%. Jag hoppas, av många andra skäl, att vv:s lagförslag skrotas helt, men jag tror ändå att man gärna inte vill att etanolbilarna får fler hästkrafter, och det är ju svårt att låta bli när man konverterar till etanol.. hehe.. så ett sätt att komma undan det är att inte låta den komma upp i så höga varv, eftersom maxeffekten ligger vid ett väldigt högt varvtal, som man ändå inte behöver använda sig av..
Man vill ju istället ha effekt i dom varvtal det behövs. Och den effekten kan man öka hur mycket man vill i princip utan att vägverket kan klaga.

Författare:  Databoxen [ tis 07-09-18 05:04 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, för snart två år sedan utvecklade jag en "piggy-back" låda som gör i princip samma sak som Flexitune Sequential (varför dröjde Ni så länge grabbar? :D ). Den innehåller detektering av 100% spridar pulsbredd, och således börjar motorn gå magert efter denna punkt. Detta inträffar idag vid 4000rpm med samtidig fullgas. Vad effekten är vid detta varvtal med E85 i tanken har jag ingen aning om, men borde inte kunna vara lika hög som maxeffekten som inträffar runt 5500rpm på bensin?
Som många andra upplevt, känner även jag en tydlig vridmomentsökning på de lägre varvtalen, vilket är mer önskat än effekt på de högre varvtalen, som man som sagt, aldrig varvar upp till.

Författare:  karlmb [ tis 07-09-18 09:04 ]
Inläggsrubrik: 

Ev. effektökning värd att bry sig om inträffar bara om man höjer laddtrycket om man har turbo. Detta kan man göra även med fulsoppa..
Andra motorer ökar bara 5-10%, vilket borde vara OK för alla.
Att inte kunna varva som vanligt, är ej acceptabelt, då kommer få att installera en box.

Författare:  Databoxen [ tis 07-09-18 18:20 ]
Inläggsrubrik: 

Precis Karl, jag tror att folk vill kunna använda sina motorer som innan, på bensin, och inte begränsas av spridartider.
Därför tittar jag lite på att förändra både spridartid och bränsletryck dynamiskt.

Författare:  Databoxen [ sön 08-06-01 21:29 ]
Inläggsrubrik: 

Vad är bästa sättet att koppla in en piggyback box?
1. Alla anslutningar görs med utstickande kablar (ca 30cm) från boxen.
Fördel: Går att få lådan mycket tät.
Nackdel: Klumpigt och lätt att förväxla.

2. Kontaktdon i box. Alla anslutningar görs med motsvarande kontaktdon där kablar löds eller crimps fast.
Fördel: Lätt att ta loss box från bil.
Nackdel: Tidskrävande att kontaktera donet. Svårare att få lådan tät.

3. Kombination av 1 och 2: En bit slang med alla kablar innuti som leder till ett kontaktdon för kabelmontage.
Fördel: Lätt att ta loss box från bil. Går att få lådan tät.
Nackdel: Tidskrävande att kontaktera donet.

4. Skruvplintar. Alla anslutningar skruvas fast i plint.
Fördel: Enkelt, snabbt att montera.
Nackdel: Svårt att ta loss box från bil. Svårare att få lådan tät.

Det finns säkert flera alternativ, kom gärna med idéer!

Författare:  karlmb [ sön 08-06-01 23:11 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror jag röstar på 3:an.
Med en byglingsenhet skulle man enkelt även kunna återställa till oförändrade spridarsignaler.

Författare:  biltema 10w30 [ sön 08-09-14 16:46 ]
Inläggsrubrik:  länk till passande kontakdon för spridare ?

http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat ... =172&Col=2

Sida 7 av 7 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/