Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-04-22 21:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 22:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Har du kört den 10 - 20 min med en varm motor och garanterat haft lambdasignal etc bör det vara ok.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 22:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
lambdasignal har man väl alltid och boxen justerar väl så fort det kommer över en viss temp och jag körde ju direkt med varm motor.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 22:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Lambdasignal får du när sonden är varm.
"The sensor does not begin to generate it's full output until it reaches about 600 degrees F. Prior to this time the sensor is not conductive." - http://mr2.com/TEXT/O2_Sensor.html

Jag tänker inte konvertera farenheit till celsius men du behöver få upp en del värme i grenröret ändå. Sedan beror det också på om du har uppvärm lambdasond eller ej...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 22:47 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jo jag har förvärmning, men alltså innan jag stängde av bilen på gården hade sond nått arbetstemp. det var ju över 1 mils körning!

Men är det någon annan som haft problem med hack i början?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 23:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Porblem med hack som du nämner det hade jag innan jag konverterade och testade att blanda i 50 % E85. Lambdaregleringen klarade inte av att kompensera för en sådan ökning i bränslebehov och därför gick motorn för magert. Det beror i och för sig också på vad du menar med hack. Knackningar är en annan typ av hack som dock känns mer som farliga smällar i motorn.

Det jag föreslår till dig är dels att reda ut vad för typ av hack det är. Och dels ta reda på om motorn går för fett eller för magert. Luktar det riktigt illa bakom bilen eller om du ser svart rök från avgasröret går den nog för fett. Annars går motorn för magert. Om motorn går för magert gör inte autoffv sitt jobb. Om motorn går för fett har du förslagsvis gjort någonting elakt mot temperatursensorn eller dess krets, men mätvärdena du uppgav verkade ok.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 07:50 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Mina hack känns som motorn tvärdör för att sedan komma igen. Det är precis som om autoffv stryper bränsletillförseln under vissa intervall. Motorn låter på samma sätt som vanligt om man bortser ojämnheten i varv på tomgången.

Nä det stinker inte e85 i avgasröret och ingen svart rök heller.

du menar att jag ska göra ett avgastest? kan man ta reda på fet/snål blandning på något annat sätt?

Ang tempsensorn så har jag satt den just innan termostaten. Jag tog för givet att den gick att placera liggande. om ni fattar vad jag menar.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 08:14 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Om det är till din 900t fortfarande så vet jag att Reez har en mappning som passar. :D

Skippa dumboxar och kör en riktig mappning istället. :lol:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 08:19 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag funderar på att steg 1 chippa och etanolmappa samtidigt hos ett företag i umeå om inte detta börjar funka snart.

Jag är långtifrån kompetent att börja löda styrboxar tyvärr :(

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 10:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1085
Ort: Närke
askilje skrev:
det där måste ju vara alldeles för överskattat. Kör man några minuter borde autoffv boxen vara inställd. När boxen varit spänningslös ett tag tappar den minnet och grundinställningen är ju etanol.

Har du verkligen belägg för dessa antaganden du gör? Jag frågar inte för att vara elak, utan för att jag veta mer om hur sakerna fungerar för att kunna ställa diagnos.
Som jag nämnde tidigare: att följa installations-instruktionerna till punkt och pricka är garantin för att prylarna ska fungera (om det inte verkligen är fel på dem). Jag har själv vid ett par tillfällen slarvat vid installation av saker, där det inte fungerat som det skulle, enbart därför att jag inte följt anvisningarna exakt.

Börja om från början: tank med bara blyfi 95...
Som matsuda läste innantill: "STEP 13: Drive The Vehicles In Gasoline 10-20 Min. Before You Change To Another Fuel E85, Ethanol"

Long Term Fuel Trim-parametern i den flesta ECUer brukar väl inte reagera på bara en mil eller två?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 10:29 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
enligt lind så är boxen inställd på e85 om den varit spänningslös ett tag, det är därför jag gör mina antaganden.

Men återigen är det någon som har upplevt hack de 10-20 första minutrarna med autoffv?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 18:22 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det kan inte vara fel på tändstiften?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 20:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Är den någorlunda vettigt programmerad borde den korrigera short term fuel trim så pass bra att det skall fungera så fort lambdaregleringen kickat igång. Återigen askilje, om det fungerar bra utan autoffv, är det i princip lönlöst att leta efter andra fel.

Gå igenom allting steg för steg en gång till och är det någonting du är osäker på, fråga här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 21:02 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
den blir väl lite känslig när autoffv är inkopplad om det är någon komponent som fungerar tillfredställande men inte fullt ut, tex trött lambdasond.

Men om det skulle vara så viktigt med att köra boxen på bf95 första 20 min varför fungerade boxen när jag skickade den till lind för kontroll?

Han kopplade alltså in den i en bil med 100% e85 direkt.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 21:23 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag tror mer på att du har kopplat fel :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 22:59 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hehe om det vore så enkelt, vad kan gå fel? det är ju inte så svårt att koppla :P

spridare till spridare,lambda till lambda, monterat tempsensorn på kylslangen intill termostaten.

däremot var isoleringen skadad på en spridarkabel, kan det vara så att det är en glapp spridarkabel som ställer till?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011