Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Läsa felkoder Opel
InläggPostat: lör 08-09-20 15:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Har en Opel Astra -97 X16XEL Ecotec Multec-s.
Ska tydligen gå att blinka ut felkoder genom att bygla
stifen i service kontakten vid säkringarna.
Någon som har koll på vilka stift för just min modell ?
Fins det några risker med det ? (om man byglar rätt)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 15:39 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm

Har du 10 eller 16-pins kontakt? Vil anta at det er 16 på en såpass "ny" bil.
Fra -97 modell skal det også funke med en "el cheapo tech2" fra ebay. Billig, men softwaren er tildels på ungarsk(!).

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-28 19:42 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Så här ser kontakten ut.
Borde funka med stift 5 & 6 som bilden i länken ovan visar.
Ingen som testat på sin Opel ?

http://www.edgeforum.com/index.php?autocom=gallery&req=si&img=224


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-28 20:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det funker både med 4 og 6 og 5 og 6. Både 4 og 5 er jord.
Både jeg og mange fler som har testet det på opel:-)
På min bil med Simtec funker det ikke å blinke ut koder med motoren i gang. Din har vel multec, og da er det mulig at det er som med motronic, at motoren BØR gå. Det funker med tenningen på også, men da kan du få en falsk feilkode på signal fra veivakselsensoren.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-28 20:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På bilar med "normal" OBD-II -kontakt så SKA enligt standarden både pinne 4 och 5 vara jord, men det finns biltillverkare som inte har brytt sig om det. På både VW och Volvo från slutet av 90-talet kan man råka ut för att bara en av de två pinnarna är jordad, och det ställer ju till besvär om man har en felkodsläsare där bara den andra av dem används som jord.
Enklast är att kolla vilka på vilka positioner i kontakten det verkligen sitter hylsor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-28 20:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Nicklas skrev:
Så här ser kontakten ut.
Borde funka med stift 5 & 6 som bilden i länken ovan visar.
Ingen som testat på sin Opel ?

http://www.edgeforum.com/index.php?autocom=gallery&req=si&img=224

Jag har testat på Opel Vectra -96 med Simtec 56.5. Det fungerade bra. Använde ett 100 ohm motstånd som bygling men det kanske inte behövs.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-28 20:49 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg bruker den urnorske oppfinnelsen binders. Det heter vel "gem" eller.no på østeuropeisk. Metoden er alment kjent som "paperclip method", så det skal ikke være nødvendig å ha noen videre motstand i brokoblingen (med mindre man kobler feil).

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 20:08 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Mätte med multimetern innan jag skulle till och bygla.
Har jord på stift 5.
Har 12v på stift 6
Är det i sin ordning,låter skumt att bygla 12v mot jord.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 21:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, pinne 6 är ansluten till 12 V via ett lämpligt motstånd i bilen. Annars skulle ju styrdonet inte kunna upptäcka att man jordar den.
Om du vill vara försiktig, så jorda inte direkt utan via ett motstånd (kanske några hundra ohm) eller en liten glödlampa (t ex instrumentlampa 12 V 1,2 W), och mät vad du får för spänning över motståndet eller lampan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 21:32 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
torbjorn skrev:
Ja, pinne 6 är ansluten till 12 V via ett lämpligt motstånd i bilen. Annars skulle ju styrdonet inte kunna upptäcka att man jordar den.
Om du vill vara försiktig, så jorda inte direkt utan via ett motstånd (kanske några hundra ohm) eller en liten glödlampa (t ex instrumentlampa 12 V 1,2 W), och mät vad du får för spänning över motståndet eller lampan.


Tack för tipsen. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 21:40 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Eller du kan bare kjøre på med binders. Mange har gjort det før deg, og de fleste er litt nervøse første gangen:)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 18:28 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Blinkade i dag,gick bra.
Fick koden:

.......I.......I..II..III......
om och om igen.
Borde vara 123 eller ev 1123
Hittar varken eller i tabellen för Multec på
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm
Någon som vet ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 18:37 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Sikker på at det ikke bare er I-II, I-II om og om igjen?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 18:44 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
magnul skrev:
Sikker på at det ikke bare er I-II, I-II om og om igjen?


En blink,lång paus,en blink,kort paus,bubbelblink,kort paus,trippelblink.

Kanske skulle ta och prova med motorn igång i stället,det är ju bara då
motorvarningslampan lyser om jag låter Flexitune "choka".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 18:49 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hmm. Kanskje du bør prøve med motoren i gang, men jeg fatter uansett ikke det du får ut. Jeg TROR at du skal ha 2-siffrede koder, men det KAN hende at -97-modellen har P-koder. Fra -97 kan man i hvert fall bruke "el cheapo tech2". Såvidt jeg kan se er verken 0123 eller 1123 en gyldig kode.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011