Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-07-28 13:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Någon som vet den ungefärliga utgångsimpedansen på en lambdasensor?
Hur högt bör man gå i resistans på en "lambdaingång"?
Torbjörn, du kanske sett ett mönster med tanke på alla styrdon du tittat i? :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-28 13:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle tro att en frisk lambdasond har en inre resistans omkring 10 kohm.
Belastningsresistansen för ingången i styrdon från olika tillverkare kan variera kraftigt, man hittar allt från 56 kohm till 2,2 Mohm.

De lägsta belastningsresistanserna hittar man i en del Bosch-styrdon där man inte belastar ner till 0 V utan till en referensspänning på ungefär 0,5 V. Signalen mäts sedan antingen analogt eller med två komparatorer, de har då omslagsspänningar som ligger ca 0,05 V över respektive under referensspänningen.

När det är frågan om mer högohmig belastning så är den nästan alltid jordad i den "kalla" änden. Ett undantag är GM som brukar belasta med ungefär 1 Mohm till en spänning omkring 1,2 V.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 08:26 
Offline

Blev medlem: mån 11-05-30 07:51
Inlägg: 7
Ort: västerås?
Jäkligt intressant, har funderat på det där tidigare..
Jag har ju labbat en del med kallstarter och lambdastyrning i mitt mega8 program och just preset till 0.5V gjorde skillnad till det bättre. nu kan jag ha en tröskel på typ 0.4 och 0.6 V( minns inte så noga nu) och det gör att jag kan slå på lambdastyrningen mycket tidigare utan strul, jag misstänker även att spriten kyler ner lambdan lite för mycket i en del lägen och även det verkar inte vara nåt problem längre.
Jag kör med 1M, men man måste även ha en liten konding för att ta bort hf-skit.. (beroende på konstruktion såklart men i området pF räcker bra)..
och kopplar man direkt till analog ingång på atmega8 måste man tänka på att ta väck internal pullup.(genom att skriva till ingången)..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan nog vara lämpligt att göra ett lågpassfilter med gränsfrekvens på några hundra Hz mellan lambdasonden och analogingången, så att man blir av med tändstörningar och t ex transienter från spridarpulserna.

För den delen, nu vet jag inte hur analogingångarna på Atmega 8 är, men på många andra microcontrollers med inbyggd A/D får man starkt försämrad mätnoggrannhet om man försöker mäta på någonting högohmigt. För PIC16 rekommenderas t ex en källimpedans på max 1 kohm och dessutom en kondensator på minst 1 nF till jord omedelbart vid pinnen på microcontrollern (detta för att ta hand om den stötström som uppstår när A/D-omvandlarens samplingskondensator ska laddas upp).
Det kan nog vara bra att ha en buffertförstärkare emellan också, t ex en OP eller en transistor kopplad som emitterföljare.
Om man väljer OP kan man ju förstärka signalen några gånger så man utnyttjar A/D-omvandlarens mätområde bättre.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 12:13 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
I was testing this Spring piggy back SMT8-FT from PerfectPower. It has analog channel for lambda emulation. After installation it immediatelly blow out my four wire narrow band lambda sensor.
According to SMT8-FT specification analog channel input impedance is min 10 kOhms.
I personally would recommend to use op-amp based voltage follower (min 1 MOhms) circuit at input to make things foolproof.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-06 12:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
Technical information from another lambda sensor emulation capable FFV kit:
lambda channel input impedance min. 3 MOhms
TPS and coolant temperature sensor input impedance min 120 kOhms


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011