Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 21:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
snillet skrev:
----Pinne 15 är "Klimabereirschaft" :?:
---

Kod:
Drehzahlregelung/Leerlaufregelung: 50-59
Messwerteblock 050:
Drehzahlanhebung Systeme mit Trennung
Heckscheibe/Klimabereitschaft
1)Drehzahl ist [1/min]
670 - 770
2)Drehzahl soll [1/min]
720
3)Klimaanforderung [A/C-High/A/C-Low]
A/C-Low
4)Klimakompressor [Kompr. ein/Kompr. aus]
Kompr. aus

från http://www.tunetec.de/downloads/messbloecke.pdf
Informerar om hur mycket AC´n belastar motorn verkar det som.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 21:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
snillet skrev:
torbjorn skrev:
Pinne 6 är en digitalingång av något slag, den tycks vara jordad på de flesta bilar med Mono-jetronic. Den kanske används för att informera styrdonet om bilen har manuell eller automatisk växellåda.


Stämmer enligt ett litet "tyskt" schema jag har här.
Pinne 6 är "Getribeschalter"
Pinne 15 är "Klimabereirschaft" :?:
Pinne 16 är "klimakompressor"

I 106:an kör jag med en box från en Passat 1.8 CL, den heter 0 280 000 711 ,original TU1M donet heter 0 280 000 752

Nackdelen med donet är att tomgången är lite lägre bl.a.

Fördelen är att adapteringsgränserna verkar vara satta till oändlighet :lol:


Pinnarna 10 och 11 är också digitalingångar av ungefär samma slag som 6, 15 och 16. Men komponenterna är inte nödvändigtvis monterade i alla styrdon.
Lite märkligt förresten att Mono-jetronic inte har en enda digitalutgång i reserv. Annars brukar ju de flesta, även mycket enkla insprutningssystem ha en sådan för att t ex styra avstängning av AC-kompressorn vid fullgas eller om motortemperaturen börjar barka iväg uppåt.

0 280 000 711 känner jag igen, ett sådant satt i den VW Golf '89 som min syster hade en gång i tiden. 0 280 000 734 är identiskt med detta förutom förbättrad radioavstörning (störningsskyddskondensatorer på alla pinnar i kontakten samt plåtklädsel på insidan av plastkåpan). I den där Golfen var det så mycket "datastörningar" att det inte var någon mening att försöka lyssna på mellanvåg på bilradion med tändningen på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 09:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har börjat med att få en BX med mono-jetronic att funka igen efter många års vila.

Har i omgångar lyckats fixa felkoder / glappkontakt för
21 closed throttle position switch
33 throttle position sensor
31(?) mixture control

Nu återstår bara: 53 Battery voltage och fortfarande problem med hackande / stannar vid varm motor.

Har gjort rent batteripoler och kollat pluskabeln till startmotorn vilket nog behövdes eftersom startmotorn ibland tvekade men det verkar vara ok nu. Trots det försvinner inte 53 och beter sig bilen ibland som att det inte kommer bränsle. Men jag tror att det inte är bränsletillförsel eftersom den brukar gå bra efter omstart tändning av och på (reboot av ECU) så det verkar snarare i clossed loop varm motor som den vid hårdare belastning / gaspådrag inte längre funkar.

Är nu inne att det skulle kunna vara jord av styrboxen som har ett motstånd är det skulle kunna förklara batterispänningsfelkoden speciellt när man gasar.

Det i så fall att hitta en jordpunkt som är dålig. Vid en ström på ca 100A (med batteritestare) är spänningsfall mellan batteripol min och karossen ca 300mV så det verkar inte helt fel tycker jag?.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 13:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu vet jag inte var Mono-Jetronic-systemet är jordat på BX, men jag skulle gissa på att jordpunkten sitter i motorblocket. En möjlig felkälla kan vara om insprutningskabelstammen, i likhet med BX med multipointsystem, är uppdelad i en kaross- och en motorhalva, i så fall är kontaktdonet mellan dem högst misstänkt. Tänk på att Mono-Jetronic har dubbla jordledningar från styrdonet, en kraftjord och en signaljord.

Jordpunkten på vänster hjulhus bakom batterihyllan, där bl a tändmodulen är jordad, är också en välkänd bov i sammanhanget. På min BX 16V visade det sig att fukt och vägsalt hade krupit in i jordkabeln till tändmodulen, så den var sönderärgad hela vägen till tändmodulen, jag fick löda på en ny kabel på hylsan i tändmodulens kontaktdon. Och jordade den sedan på ett vägsaltfritt ställe, tror det blev en av modulens fästskruvar.

Kolla också jordkabeln mellan batteri och motor, samt alla flatstiftsanslutningar i "handsken" som är kopplad till batteri +.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 14:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack Torbjörn för mkt värdefulla tips.

Det sitter mkt riktigt en jordpunkt i toppen på blocket som på första anblick ser bra/ren ut. Ska ta loss den och mäta om det är jordningen av styrningen.

Sedan finns en jordpunkt bakom batterihyllan på karossen som inte ser så rolig / bra ut men skulle inte tändmodulen (som sitter på fördelaren) inte jordas direkt mot fördelaren?

Jordkabeln mellan batteri och motor och flatstiftsanslutningar i "handsken" som är kopplad till batteri + har jag redan rengjort och kollat spänningsfallet var ok vid 100A fast det är vid stillestående, kanske de beter sig annorlunda när bilen är i rörelse.

I schemat på sid 17 i
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... 589-18.pdf
ser jag bara en jordpunt även för lambdasensorn ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 15:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tilläggas kan att det också altid blir felkod 41 ”Information tändspole” men den ska man enligt texten bortse från om bilen startar .

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 15:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När tändmodulen sitter på fördelaren (vad jag vet bara på TU-motorer, på BX med XU-motorer sitter den på torpedväggen) blir den säkert jordad direkt där. Men det kan ju tänkas att den lömska jordpunkten på hjulhuset används för andra kritiska saker.

Enligt schemat verkar pinnarna 5 och 25 på styrdonet vara jord. Troligen 5 signaljord och 25 kraftjord. 6, som är jordad via ett kontaktdon, är förmodligen en digitalingång som ska jordas eller inte jordas beroende på utförande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 15:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det verkar inte finnas någon sån här lömsk skarv mellan motor- och karosskabelstam på BX med Mono-Jetronic. Hela insprutningskabelstammen heter IM på schemat, om det hade varit två kabelstammar hade motorkabelstammen hetat IM och karosskabelstammen IC.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 17:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ok men om jordanslutningen inte är 100% verkar spridaren 1,5Ω + 3Ω förkopplingsmotstånd väll kunna "dra upp” jorden / sänka batterispänningen ordentligt antar jag.

Kanske ja skulle koppla en voltmätare mellan mono-jetronic jord och karossen och se om det blir en potentialskillnad när det blir har längre spridaretider?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 18:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ännu bättre om man kan kolla med oscilloskop.
Det är ju för den delen inte bara spridardrivsteget som drar ström via kraftjorden, utan även tomgångsmotorn och magnetventilen för tankventilationen.
Ytterligare en möjlighet är om någon elektrolytkondensator som ska glätta spänningsmatningen i styrdonet börjar vara dålig, den torde ju ha ett antal år på nacken vid det här laget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 23:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja men med oscilloskop kan jag nog bara kolla stillastående på tomgång för det är svårt att göra annars.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-07-01 18:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Voltmätare test gav inte så chockande potentialskillnader, typ 20-70mV några stora skillnader mellan ökade spridartider och spänning.

Kollade även monojetronic kretskort men hittade inte direkt några uppsvällda elektrolytkondensatorer.

Skulle det kunna vara så att jag har en för stor öppning / för lite strypning till insuget tankventilationen(kolkanistern? Oregelbunden gång kommer först efter ett par km då och då när jag kan tänka mig att tankventilations ventilen ska öppna.

Mmm det är väll bara att mäta spänningen över ventilen medan man kör för att se om den teorin skulle kunna stämma.

Annars liknar symptomen även på soppatorsk, som att pumpen suger luft in i bränsleledningen mm det konstiga är att det räcker med att stänga av motorn och starta för igen att bli av med felet och det talar väll lite emot den teorin. Ska nog försäkerhets skull inspektera sugsilen i tanken för att utesluta detta.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-07-01 22:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I en sån här konstruktion där elektrolyterna inte utsätts för stora rippelströmmar, så är det inte säkert att de sväller upp när de blir dåliga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-07-02 16:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej de kan naturligtvis vara fel på de ändå, det kan väll bara kollas då genom att löda loss de och sedan mäta kapaciteten antar jag. Det finns en som är lite större som inte riktig ser ut som en vanlig elektrolytkondensator, kan det vara nån slags supercap eller batteribackup i den också?

Annars så har körbarhten blivit bättre, inte längre några tjuvstopp vid varm motor men lambdalampan tändes en gång under färd vid acceleration och nu har jag fått fler nya felkoder:
52 Självanpassning av bränsleblandningens fethet: Spänning vid diagnosuttaget
32 Självanpassning av bränsleblandningens fethet: Tilläggskorrigering
51 Lambdason (syresond)

kanske (minns inte säkert) även
31 Självanpassning avbränsleblandningens fethet: Multipliceringskorrigering

fel 51 kan tända lambdalampan och skulle kunna tyda på att sensorn är orsaken. Jag har mät spänningen över utgången tidigare och såg då en ganska normal svängande spänning efter ett tag men den kanske blivit för långsam eller förorenad ändå.

Om nu inte min teori att det är för stor öppning / för lite strypning till insuget tankventilationen / kolkanistern kan stämma? Då skulle kanske det också bli liknande felkoder.

Skulle också vilja veta när/ vid vilken spänning den lagrar felkod för batterispänningen, tycker nämligen också att spänningen är något för låg för att ladda batteriet fullt, 13,2-13,8V så det är också nått att kolla. Dessutom drar startmotorn ibland mkt ström/orkar då inte dra rund motorn, tror den har en förorenat delvis kortsluten kommutator.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-07-02 18:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns ingen supercap i Mono-Jetronic. Men däremot kan det förekomma att elektrolytkondensatorerna är av olika fabrikat, det är inte så att den största är en rödbrun bakelitkapslad av märke ERO?

Har du tittat på spänningen från lambdasonden med oscilloskop och sett att den verkligen svänger hela vägen mellan ca 0,1 och 0,9 V, samt att det blir ganska tvära omslag mellan låg och hög spänning - signalen ska snarare se ut som en ful fyrkantvåg än som en oregelbunden sinus. Mono-Jetronic, liksom andra Bosch-system av samma årgång, känner ju av lambdasondssignalen med två komparatorer med omslagsspänning ca 0,4 respektive 0,6 V. Om inte lambdasondsspänningen pendlar så mycket att båda komparatorerna slår om regelbundet, så blir det felkod för trasig lambdasond.

Man borde ju kunna prova tillfälligt att koppla loss slangen till kolkanistern och plugga dess anslutning till insugningsrör/spjällhus, och se om felkoderna upphör då. Kolla också om det förekommer tjuvluft någonstans. På VW med Mono-Jetronic sitter ett gummimellanlägg mellan spjällhuset och insugningsröret, det orsakar ofta läckage när det börjar bli gammalt.

Beträffande batterispänning, så är ju ett vanligt fel åtminstone på BX med XU-motor, att det är stort spänningsfall i pluskabeln mellan generator och startmotorsolenoid, pga dåligt kontaktpressade kabelskor som sedan har fått varmgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011