Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-20 14:47 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
NU börjar jag fatta 8)

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 13:57 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
Vad det hela går ut på ?

Vill man göra en seriös konvertering behöver man justera div parametrar för bränsle,spridare, tändning mm mm, för att det ska funka bra.

De alternativ man då har haft att välja mellan är att antingen låta en "trimfirma" göra jobbet, eller köpa ett eftermarknadssprut och göra jobbet själv.
Nu finns alltså möjligheten att själv med enkla medel programmera det motorstyr man redan har. Fördelarna med detta är såklart många (tillgång på billiga delar etc) men den finns såklart även risker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-04-12 19:27 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
Jag skulle vilja flascha min styrbox med E85 data (gärna utvärderad av fler personer än en). Jag har reggat mig på jkbpower och ecuprojekt, dock har jag inte någonstans hittat någon form av data att använda till E85. Det program som finns att lada ned (TSsuite pro) verkar vara seriöst och innehåller diverse trimsteg som man kan använda dock enbart till blyfri bensin. Jag själv har inte den kunskapen att ändra i datan för att kunna få trionic boxen i sprit tankar.

Om ni får till att man kan mappa sin trionic via canbussen utan att man behöver löda hejvilt är jag intresserad av att försöka själv med att prova olika mappningar. Vilket jobb ni har lagt ned hittils, intressant att följa projektet tycker jag.

Nu är jag i kvalet att köpa en Flexitune Sequential till min bil (9000 manuell 2.3T 1997). Jag skulle troligen om det var möjligt hellre mappa om boxen till E85 än en Flexitune installation men har inte det valet som det ser ut. Nordic Uhr har ett E85 kit till min bil för 6500kr men det känns inte som det är värt dom pengarna!

Det är ingen som har någon/några E85 mappningar att dela med sig och går det via can mappa om trionic 5 boxar?
Vad tror saab folket om att använda en Flexitune Sequential till min saab håller motorn och kan det bli problem med att knacksensorn inte fungerar vid flexitune användning? Eller är större spridare ett bättre val än en Flexitune box ?


Senast redigerad av Lasken lör 08-04-12 20:08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-12 19:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Lasken
Varför skulle inte knacksensorn fungera men inkopplad Flexitune?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-12 20:07 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
Varför den inte skulle fungera vet jag inte men det var därför jag frågade! Du verkar veta att det ska fungera klanderfritt så då vet jag det
Är du säker på att Trionic vid E85 bränsle med hjälp av jonisering kan detektera knackningar ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-12 20:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Lasken skrev:
Varför den inte skulle fungera vet jag inte men det var därför jag frågade! Du verkar veta att det ska fungera klanderfritt så då vet jag det
Är du säker på att Trionic vid E85 bränsle med hjälp av jonisering kan detektera knackningar ?

Nej jag vet inte om joniseringsmätningen fungerar med E85. Du skrev att den inte skulle fungera på grund av Flexitunen men det var alltså E85 du menade.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-05 07:47 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Läsa i från RAM-minnet via CAN går att göra under körning nu. Lite finputsing av användar interfacet och loggfunktionerna är kvar på det. Därefter kommer skrivning till RAM via CAN för att kunna realtidsmappa systemet. Skriva till flashminnet tar nog lite längre tid, någon som är slängd på programering som vill hjälpa till?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-05 07:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Lasken skrev:
Är du säker på att Trionic vid E85 bränsle med hjälp av jonisering kan detektera knackningar ?

I alla fall anser styrdonet att den kan mäta knackningar vid körning ¨på E85. Provat själv.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Can
InläggPostat: mån 08-06-09 22:55 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
Vore ju toppen om det blir möjligt att flasha via canbussen.

Härligt att det finns trionic entusiaster som du J.K.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag lurkar i bakgrunden här JK, ser bra ut!
Var det något jag sa att jag ville köpa av dig.. så kan jag betala nu, eller om vi tar det senare?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 17:17 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
eller om vi tar det senare?

Det blir med senare, det behövs bara om man skall programera om Flashminnenna. Det som ligger närmast är att skriva till vanliga ram-minnet. Vilket kan räcka om man inte pular med bilen och gör den strömlös. Min vision var att ha ett program i mobiltelefonen som man blåtandar in i styrdonet om man tvingas tanka bensin, återställningen görs då via att lossa batteripolen. Men man kan lika gärna ha ett etanolprogram som man blåtandar in i styrdonet.

Billigaste kombinationen CAN-Blåtand skulle bli 2000:- med OTS produkter. Ett eget bygge skulle bli betydligt billigare, se bara skillnaden i pris på Blåtand - USB jämfört med Blåtand - RS232. Torbjörn kanske kan åstakomma något.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 18:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om någon annan står för den programvara som behövs och letar fram en billig blåtandmodul, så kan jag nog fixa den hårdvara som behövs runt blåtandmodulen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 22:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag kan löda lite vid behov...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 13:25 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Om någon annan står för den programvara som behövs och letar fram en billig blåtandmodul, så kan jag nog fixa den hårdvara som behövs runt blåtandmodulen.

Programerare finns nog så vi klarar oss. Lämna gärna förslag på hårdvaran.

Kanske man till och med kan önska sig en spänningsomvandlare till 15v i Blåtand till CAN modulen?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 14:19 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
J.K Nilsson skrev:
torbjorn skrev:
Om någon annan står för den programvara som behövs och letar fram en billig blåtandmodul, så kan jag nog fixa den hårdvara som behövs runt blåtandmodulen.

Programerare finns nog så vi klarar oss. Lämna gärna förslag på hårdvaran.

Kanske man till och med kan önska sig en spänningsomvandlare till 15v i Blåtand till CAN modulen?

J.K Nilsson

Hur går det?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011