Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jeep Wrangler
InläggPostat: ons 08-03-05 22:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-05 21:40
Inlägg: 2
Ort: Från
Har provat att installera min flextekbox på min jeep wrangler 4 L-06.
Fungerar ej -bil varvar inte över 2300 varv och motorlampa lyser. D.V.S
"felsäkert läge" på motorstyrning.Har fått en indikation på att felet kan vara att motorstyrning känner av förändrad resistans när box är installerad.Inget fel på box ,har testat på annan bil.
För att kontrollera om det bara är ett problem med flextekboxen har jag även provat en bekants race tech box. Denna har lambda anslutning och MAP sensoranslutning.Problem var exakt detsamma. Mycket tacksam för hjälp om hur jag kan få det hela att fungera med min flextek :(
Bengt


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-06 07:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Flextek, liksom andra piggybacksystem, brukar ha belastningsmotstånd på någonstans mellan 100 och 330 ohm för styrdonets spridarutgångar. Prova att minska värdet på dessa eller koppla in yttre motstånd parallellt. Tänk på att motstånden måste tåla tillräcklig effekt.
Se också till att belastningsmotstånden är anslutna till samma plusmatning som normalt används till spridarna.

Det finns naturligtvis en liten risk att spridarna skulle vara inkopplade "tvärt om", dvs jordade i ena änden och styrdonet styr ut + 12 V till andra änden av dem. I så fall är det nog svårt att använda ett vanligt piggybacksystem utan större ombyggnader.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-06 13:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-05 21:40
Inlägg: 2
Ort: Från
I klartext för en som inte kan så mycket elektronik... Resistans på box är avvikande mot spridare (motorstyrning reagerar på detta) eller? Bör motstånd monteras före box? Alltså "inmatningssida" box.
Finns det något annat sätt t.ex att minska ordinarie motorstyrbox känslighet?

Tacksam

Bengt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-06 13:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bengt skrev:
I klartext för en som inte kan så mycket elektronik... Resistans på box är avvikande mot spridare (motorstyrning reagerar på detta) eller? Bör motstånd monteras före box? Alltså "inmatningssida" box.


Ja om det nu är det som är problemet. På en flextek som jag tittade på för länge sedan var det en(!) 200 ohms motstånd som imiterade en av fyra spridare, de andra tre hängde löst i lluften. Vet inte om det är så fortfarande men om boxen förväntar/mäter spänning/motstånd på alla spridernas utgångar så får du förstås felmeddelanden.

Bengt skrev:
Finns det något annat sätt t.ex att minska ordinarie motorstyrbox känslighet?


Nej det tror jag är mkt bsvärligare än att montera en motstånd per spridare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeep Wrangler
InläggPostat: fre 08-08-08 21:06 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-08 20:59
Inlägg: 2
Har du fått någon ordning på din jeep???

/ Hasse

Bengt skrev:
Har provat att installera min flextekbox på min jeep wrangler 4 L-06.
Fungerar ej -bil varvar inte över 2300 varv och motorlampa lyser. D.V.S
"felsäkert läge" på motorstyrning.Har fått en indikation på att felet kan vara att motorstyrning känner av förändrad resistans när box är installerad.Inget fel på box ,har testat på annan bil.
För att kontrollera om det bara är ett problem med flextekboxen har jag även provat en bekants race tech box. Denna har lambda anslutning och MAP sensoranslutning.Problem var exakt detsamma. Mycket tacksam för hjälp om hur jag kan få det hela att fungera med min flextek :(
Bengt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jeep Wrangler
InläggPostat: tor 08-09-04 20:50 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-08 20:59
Inlägg: 2
Nu fungerar allt perfekt. Jeepen är konverterad till 100% E85 med hjälp av Ecoflex justerad till läge 4 på vridpotentiometern. (läge 6 standardinställning)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011