Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-12-14 04:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-06-28 22:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå,

Vore lite intressant att höra, om det finns några i forumet som mappat styrsystem på E85 och var brukar ni isåfall sikta i AFR?

Anledningen till att jag är lite nyfiken är framförallt dellast för att få lite bränsle ekonomi i det hela... Verkar vara delade meningar hur snålt man kan gå utan att det blir "problem". Har en del kontakter i tyskland bla och dem säger sig köra på upp åt 11 AFR , men tycker det låter lite snålt, själv vågar jag inte riktigt så högt. Har inbillat mig att man dessutom har lite bättre koll på E85 i sverige än i övriga europa.

Vore intressant att höra om fler har några reflektioner?

Mvh//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Senast redigerad av Fekzen tor 09-07-02 11:41, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-28 23:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Karlmb har ju kört synnerligen magert på sin MB190E, med gott resultat.

Någon överhettning av motordelar pga mager blandning behöver man inte befara på E85 om samma motor tål att gå på bensin. Ångbildningsentalpiteten är ju så mycket större för E85, tillsammans med det faktum att ett visst lambdavärde ger en större mängd bränsle i gasblandningen, att den magraste E85/luft-blandning som det överhuvudtaget går att antända, kyler bättre än den fetaste bensin/luft-blandning som går att använda till någonting.

Det enda praktiska problemet med mager blandning är förstås att det ger höga NOx-utsläpp, i all synnerhet eftersom en katalysator inte klarar av att slå sönder NOx då det finns syreöverskott i avgaserna.

På icke lambdareglerade motorer som är optimerade för låg bränsleförbrukning på bensin (t ex de flesta 80-talsbilar utan kat) arbetar man ofta med lambdavärden omkring 1,1 - 1,2 på dellast, och på E85 bör man utan vidare kunna gå betydligt magrare än så.

Men alltför mager blandning är ju inte heller bra ur förbrukningssynpunkt även om det fortfarande går att hålla motorn igång. Överskottsluften bidrar till att föra med förbränningsvärme ut i avgaserna utan att den får tillfälle att göra nytta, det blir precis samma fenomen som när man eldar en kamin eller kakelugn med luckan på vid gavel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-02 08:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 21:37
Inlägg: 10
Ort: Nyköping
Nu är det ju viss skillnad på våra motorer, jag har en 5.7l V8 med TBI i gjutjärn och kör med en AFR på upp till 11.6 på E85 i "Lean Cruise" läget beroende på MAP-tryck utan att märka några problem.
Vid rätt förhållanden så ligger den i LC i 255 sek, går tillbaka till normalläget och känner efter i 10-15 sek för att sedan gå 255 sek igen.
Vid ett MAP tryck över 80 bryter datorn LC för att inte skada något, det är iofs en kille i USA som kör LC ända upp till 100 MAP och har inte märkt nåt konstigt.
Landsväg drar bilen ca 1.6 på E85 mot 1.25-1.30 på 95 oktan, som även där har LC på upp till 16.6 i AFR.

_________________
Cheva Van konverterad med DynamicEFI EBL Flash.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-02 11:40 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Ordnung> Nja, jag tänkte generellt faktiskt. Hållt på en del med E85 konverterade porschar tidigare, men nu är det även mycket Bmw och Bmw turbo konverteringar som ibland körs på E85.

Oki, Verkar inte vara någon fara att köra upp emot 11 iallafall då.

Mvh//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-02 11:43 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
torbjorn skrev:
att den magraste E85/luft-blandning som det överhuvudtaget går att antända, kyler bättre än den fetaste bensin/luft-blandning som går att använda till någonting.


Exakt , precis det jag tänkt på också.

Mvh//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011