Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Mappa för E85, var brukar ni sikta?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=5157
Sida 1 av 1

Författare:  Fekzen [ sön 09-06-28 22:42 ]
Inläggsrubrik:  Mappa för E85, var brukar ni sikta?

Hallå,

Vore lite intressant att höra, om det finns några i forumet som mappat styrsystem på E85 och var brukar ni isåfall sikta i AFR?

Anledningen till att jag är lite nyfiken är framförallt dellast för att få lite bränsle ekonomi i det hela... Verkar vara delade meningar hur snålt man kan gå utan att det blir "problem". Har en del kontakter i tyskland bla och dem säger sig köra på upp åt 11 AFR , men tycker det låter lite snålt, själv vågar jag inte riktigt så högt. Har inbillat mig att man dessutom har lite bättre koll på E85 i sverige än i övriga europa.

Vore intressant att höra om fler har några reflektioner?

Mvh//A

Författare:  torbjorn [ sön 09-06-28 23:37 ]
Inläggsrubrik: 

Karlmb har ju kört synnerligen magert på sin MB190E, med gott resultat.

Någon överhettning av motordelar pga mager blandning behöver man inte befara på E85 om samma motor tål att gå på bensin. Ångbildningsentalpiteten är ju så mycket större för E85, tillsammans med det faktum att ett visst lambdavärde ger en större mängd bränsle i gasblandningen, att den magraste E85/luft-blandning som det överhuvudtaget går att antända, kyler bättre än den fetaste bensin/luft-blandning som går att använda till någonting.

Det enda praktiska problemet med mager blandning är förstås att det ger höga NOx-utsläpp, i all synnerhet eftersom en katalysator inte klarar av att slå sönder NOx då det finns syreöverskott i avgaserna.

På icke lambdareglerade motorer som är optimerade för låg bränsleförbrukning på bensin (t ex de flesta 80-talsbilar utan kat) arbetar man ofta med lambdavärden omkring 1,1 - 1,2 på dellast, och på E85 bör man utan vidare kunna gå betydligt magrare än så.

Men alltför mager blandning är ju inte heller bra ur förbrukningssynpunkt även om det fortfarande går att hålla motorn igång. Överskottsluften bidrar till att föra med förbränningsvärme ut i avgaserna utan att den får tillfälle att göra nytta, det blir precis samma fenomen som när man eldar en kamin eller kakelugn med luckan på vid gavel.

Författare:  MechaniX [ tor 09-07-02 08:06 ]
Inläggsrubrik: 

Nu är det ju viss skillnad på våra motorer, jag har en 5.7l V8 med TBI i gjutjärn och kör med en AFR på upp till 11.6 på E85 i "Lean Cruise" läget beroende på MAP-tryck utan att märka några problem.
Vid rätt förhållanden så ligger den i LC i 255 sek, går tillbaka till normalläget och känner efter i 10-15 sek för att sedan gå 255 sek igen.
Vid ett MAP tryck över 80 bryter datorn LC för att inte skada något, det är iofs en kille i USA som kör LC ända upp till 100 MAP och har inte märkt nåt konstigt.
Landsväg drar bilen ca 1.6 på E85 mot 1.25-1.30 på 95 oktan, som även där har LC på upp till 16.6 i AFR.

Författare:  Fekzen [ tor 09-07-02 11:40 ]
Inläggsrubrik: 

Ordnung> Nja, jag tänkte generellt faktiskt. Hållt på en del med E85 konverterade porschar tidigare, men nu är det även mycket Bmw och Bmw turbo konverteringar som ibland körs på E85.

Oki, Verkar inte vara någon fara att köra upp emot 11 iallafall då.

Mvh//A

Författare:  Fekzen [ tor 09-07-02 11:43 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
att den magraste E85/luft-blandning som det överhuvudtaget går att antända, kyler bättre än den fetaste bensin/luft-blandning som går att använda till någonting.


Exakt , precis det jag tänkt på också.

Mvh//A

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/