Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-06-04 01:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-12-07 00:14 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
Halloj, har precis köpt en v70 2,5 diesel från 99, Är väl Audi / VAG motor i den, Å är ganska säker på att den "ska" klara RME.. kan tillägga att den är chipad med tuningchip om det skulle ha någon betydelse.

Är inte så påläst om RME men jag har för mig att det tyvärr kan slita/vara skadligt att köra på RME..? iallafall nyare motorer som har väldigt små spridare och extremt högt bränsletryck.. ny pump och spridare till denna kärran kostar en slant så vill ju inte bli tvungen att byta något i onödan!

Vad har ni för erfarenheter? Av lite nyare dieselbilar då som är godkända för rme. att gamla d24 går på både spillolja å matolja från lidl vet jag redan... ;)

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-07 01:26 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg har ingen erfaring med biodiesel, men hvis det er så at det er en VAG-motor er det stor sjangs for at den klarer RME. I Norge er i hvert fall mange VAG-dieselbiler fra -96 til -06 garantert å kunne klare RME. Denne listen:
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.1820731
går dessverre på bilmodell/chassinummer og ikke motortype, men det er i hvert fall ganske mange som kan kjøres på RME.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-07 09:21 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
Hej!
Ja, såg där att några audi 2,5 D ska klara det iallafall, så det finns ju chans..! Dock vet jag ju inte om det är likadan motor å vad det var för årsmodell.

På VW´s personvagnar står det att dom INTE klarar RME! sen står det max 5% på bilar med partikelfilter.

Dock, på VW´s transportbilar står det som du säger, att alla VW´s dieselmotorer klarar 100% RME från och med 1996 års modell.
personligen tycker jag det är konstigt att inte personbilsdieslarna gör det, tycker det borde vara samma motorer i lätta lastbilar & personbilar..?

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-07 14:37 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
Se där ja! Då ska jag testa att blandtanka lite. Ecopar lät ju mycket intressant som drivmedel också, kanske bättre vintertid. Borde väl även gå utmärkt att blanda ecopar & rme.

Jo det är ju fullt möjligt att det bara är myter! hur ofta har man inte hört att e85 förstör ens motor å att bränslepumparna skär ihop för att det inte smörjer... osv.

dock e jag lite fundersam över vinterkvaliten, men på vw transportbilars sida står det under "nackdelar", Nackdelar: Än så länge begränsat antal leverantörer och tankställen. Sämre köldegenskaper, men bränslet går bra att använda ner till -20 C.

Det borde ju stämma... Nää är väl bara å tanka! Men är det nån som kör sin kärra på rme så skriv i tråden å berätta ändå! :)

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-07 15:26 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Den enda erfarenhet jag har är 12-13000 mil på 100% RME i en Passat TDI 130 Hk -03. Har för mig att VW då sa att RME inte skulle vara några bekymmer i deras motorer.

Enda problemen jag hade var:
1) Ett extra soppafilterbyte vid 8-9000 mil.
2) Vid lägre temp än -7-8 GrC var den lite seg i starterna, trots att jag använde motorvärmare.

En klar fördel med RME är att det spill som alltid blir vid tankning inte "smakar diesel". RME luktar ju tom gott. :) //Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Skoda Octavia
InläggPostat: lör 07-12-08 11:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
På min Octavia -08 så står det på tanklocket att Biodiesel är förbjudet.

Någon som har en ide om det går iallafall.
Och om inte går det att byggas om.

Det kanske beror på partikelfiltret


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-08 21:12 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
förmodligen tar partikelfiltret skada...?

kärran e lite segstartad kall (får nog dra 4-5 varv på starten iaf) redan på vanlig diesel, har inte hunnit kolla glödstiften ännu, så blir nog blandtankning härnäst. skulle tanka ecopar men hittade inte den där jäkla pumpen :S har skrivit ut ny karta så nästa gång blir det något annat än 100%ig diesel iaf.

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Tätningsmaterial
InläggPostat: tis 07-12-11 11:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07-12-11 11:21
Inlägg: 3
Ort: Stockholm
Det lär bero på tätningmaterialen som används i bränslesystemet att vissa bilar inte tål RME och andra gör det.

Partikelfilter är också känsliga, som det skrivs om ovan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tätningsmaterial
InläggPostat: tis 07-12-11 14:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
svo skrev:
Det lär bero på tätningmaterialen som används i bränslesystemet att vissa bilar inte tål RME och andra gör det.


Jo, det sägs det, ja. Men man har aldrig fått höra något mer specifikt om vilka detaljer som skulle kunna tänkas vara tillverkade av material som tar skada av RME.
På "högtryckssidan" i ett normalt dieselbränslesystem förekommer inga organiska material alls utan all tätning sker metall mot metall.
På lågtryckssidan finns däremot ofta gummislangar, bränslefilter där det kan ingå limmer och plast- eller gummidelar, radialtätningar för drivaxel till insprutningspump mm.

Det enda fall jag känner till där någon detalj verkligen har misstänkts tagit skada av RME var membranet i förpumpen till någon mycket gammal Bosch radpump. Men det membranet kan ju mycket väl ha varit gammalt och dåligt redan innan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vagt varför
InläggPostat: tis 07-12-11 16:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07-12-11 11:21
Inlägg: 3
Ort: Stockholm
Det är lite vagt varför vissa bilar inte får köras på RME, det håller jag med om. En intressant jämförelse är Peugeot Partner och Citroën Berlingo av samma årsmodeller - den ena är godkänd för RME, den andra inte. Varför det tekniskt är så fanns det inget kort och bra svar på, och bilarna är ju väldigt lika...

RME kan orsaka svällning av vissa gummisorter, därför kan vissa slangar och O-ringar behöva bytas enligt vissa källor för att man skall få lång livslängd på dessa detaljer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-12 00:18 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
Hmms.
Har något minne i bakhuvudet från trafikmagasinet eller liknande, om en kille som hade konverterat sin volvo 940, Å då minns jag att han hade bytt slangar, men om det var nödvändigt eller inte vet jag ej...

´Hursomhellst, så hade jag tänkt tanka Ecopar istället faktiskt, men det kostade 13,80 ink moms åså fattade jag det som att man måste beställa ett kreditkort av dom i förväg.. så, Näe. hade väl 15 liter kvar i tanken å slängde i 28 liter RME (100% rapsolja), stod det på pumpen.. för 11,40 tror jag det gick på istället. Är lite orolig över kallstarterterna då den är seg på vanlig diesel, Köpte dock idag 5 nya glödstift. ska montera imorrn.

Nåväl verkar den gå som vanligt, kört ca 25 mil nu å färddatorn visar medelförbrukning på prick 0,50, låg första milen på 0,47 men gick sen upp är jag åkte lite fortare på motorvägen.. får jag till kallstarterna nu med nya glödstiften blir det bara rapsolja i fortsättningen

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011