Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 18:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 14:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Men om dieselläget används då otton är som sämst och vice versa kanske det är bättre i slutändan ?


Men det är alltså inga prolem att nå dieselns bästa paradgren, låglasteffektivitet, med en magerkörd Otto-etanol.
Varför då krångla till det med en dieselmod?

Enda rationella skälet som jag ser det skulle vara om man lyckades mkt bättre att få fram dieslebräsnle än etanol/metanol på en global, 100% förnyelsebar bränslemarknad.
Men då återstår fortfarande att lösa emissionsproblemen med dieslen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 14:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Men det är alltså inga prolem att nå dieselns bästa paradgren, låglasteffektivitet, med en magerkörd Otto-etanol.
Varför då krångla till det med en dieselmod?


Det här vet tydligen inte biltillverkarna om eftersom dom verkar satsa en del pengar på detta. Alt så går man helt mot hybridhållet. GM säger ex att 2015 kommer 1/3 av deras bilar vara hybrider 2015. Toyta menar på att 2020 kommer alla deras bilmodeller finnss som hybrid också.

Citat:
Enda rationella skälet som jag ser det skulle vara om man lyckades mkt bättre att få fram dieslebräsnle än etanol/metanol på en global, 100% förnyelsebar bränslemarknad.
Men då återstår fortfarande att lösa emissionsproblemen med dieslen.


Till att börja med kan man väl fråga sig om NOx är ett jätteproblem, speciellt med de nya katalysatorerna som kommer. Det som återstår är väl partiklar och där är ju frågan om hur farliga det är om man kör på syntetdiesel/biodiesel. Länkade till undersökning i annan tråd där dom hade kommit fram till att partiklarna visserligen inte var mindre om man körde på biodiesel, men dom var i princip ofarliga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 18:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
NOx är INTE löst.
De kattar vi sett hittils har mkt svårt att ta ned NOx-halterna till Otto-nivåer.
Dessutom krävs tillsatsämnen som Urea etc, vilket kostar massor + ny infrastruktur.
Dessutom kostar det förbrukning att i kombination med dessa kattar verkligen köra så att NOx är riktigt lågt.
Har du läst ngt annat är det desinformation.

Du skal lnog inte gå så mkt på vad tillverkarna "verkar satsa på".
Det de försöker sälja är förstås vad de jobbat med det senaste 5-8 åren.
Och det är mkt dieselmotorer.
Om inte vi själva kunde förutspå de senaste årens fokus på klimat + amissioner, varför skall vi då förvänta oss att företagen kunde det?

Visste man för 5 år sen vad vi vet idag om utvecklingen, ja då skulle man utveckalt andra motorer än de man säljer idag.
Nu sitter man med det man har, du kan ju tänka dig vad som sägs i styrelserummen..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 19:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
NOx är INTE löst.
De kattar vi sett hittils har mkt svårt att ta ned NOx-halterna till Otto-nivåer.
Dessutom krävs tillsatsämnen som Urea etc, vilket kostar massor + ny infrastruktur.
Dessutom kostar det förbrukning att i kombination med dessa kattar verkligen köra så att NOx är riktigt lågt.
Har du läst ngt annat är det desinformation.


Det jag tycker man kan fråga sig är om det måste ner till Otto nivåer. Det här har vi pratat om tidigare men jag säger det igen, utsläpp relativt andra tekniker är i princip helt ointressant. Det som är relevant är den absoluta mängden och om den är ett problem eller ej , för människa och natur.

Citat:
Det de försöker sälja är förstås vad de jobbat med det senaste 5-8 åren.
Och det är mkt dieselmotorer.


Volkswagen ligger långt fram i teknik för bensinmotorer. FSI, TSI osv. Dom har väl bland de absolut bränslesnålaste bensinmotorerna idag. Så jag vet inte om dom har något speciellt att förlora om nu dieseltekniken skulle visa sig vara utdöende. I alla fall inte mer än de flesta andra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-22 07:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lind skrev:
Tänk dig då hur NOx-nivåerna sett ut om bussarna i Sthlm gått på dieselbränsle istället för bussetanol som de nu gör.
Tänk dig sedan en massiv övergång från bensindrivna bilar till dieseldrivna...


Och ändå har utsläppen väl minskat med 90% sedan nn talet (kommer inte ihåg årtalet, men 1900 någonting :-)).

Jag frågar mig ändå om det är ett problem. Till att börja med minskar NOx rätt rejält med ex syntetisk diesel i tanken. Runt 30% har jag för mig. Lägg sen på NOx katalysator på det. Och utsläppen idag kommer ju knappast från dieslar med NOx kat.

Men hur det nu än är med det så kanske jag ska nämna att jag inte tror på någon massiv övergång till diesel. Speciellt inte nu när dieselpriserna har gått upp. Även om man kör mycket så är det väl frågan om det idag lönar sig med diesel. Bensinbilarna idag är rätt effektiva, ex VW TSI 160 0.62 landsväg, VW TDI 140 0.5 landsväg. Tänker man på energimängden där så är det väl nästan fördel bensinbilen.

Sist men inte minst, om någon undrar. Jag kör inte diesel idag. Och min nästa bil blir förhoppningsvis en pluginhybrid med flex-fuel motor, etanol alltså :-)


Senast redigerad av Laban lör 08-03-22 07:14, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-22 07:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Men det är alltså inga prolem att nå dieselns bästa paradgren, låglasteffektivitet, med en magerkörd Otto-etanol.
Varför då krångla till det med en dieselmod?


Är inte problemet med en magerkörd högkomps Otto att man då får problem med NOx ? För det är väl just komp samt magerkörning som ger problem med NOx.

Sen kan man diskutera om inte det går att lösa (NOx kat) men för de som ogillar dieslar så rimmar det väl lite illa i alla fall.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011