Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 17-12-14 09:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-01-30 12:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
..på grund av för höga rapspriser.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33782&a=1037242&lid=senasteNytt_379953&lpos=rubrik_1037242

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-30 13:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Jaja, snart är det en tänkt etanolfabrik...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-01-30 14:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
göinge skrev:


Eller tvärtom för låga dieselpriser?

Med låg dieselbeskattning har alla dieselalternativ svårt att konkurrera prismässigt med diesel, om det nu är DME, biodiesel med diesel eller diesel(bilar) med etanol(bilar).

Samma sak gäller vägtrafik med diesellastbil kontra grön el järnvägs godstransporter.

Upp med diesel beskattingen till samma nivå som bensin alltså!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-30 15:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jaja, snart är det en tänkt etanolfabrik...


Samma problem gäller tyvärr etanol från spannmål. Tjänar man mer att sälja spannmålet som mat än bränsle så säljer man förstås mat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-30 16:36 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
I sverige har vi överskott av jordbruksprodukter. Nåja, hade i alla fall ända tills man gjorde etanol av den.

Det finns dessutom ett stort överskott av socker i världen. Någon matkonkurrens är inte aktuell just nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-30 17:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Det finns dessutom ett stort överskott av socker i världen. Någon matkonkurrens är inte aktuell just nu.


I Sverige är det dock ett problem eftersom vi för närvarande producerar etanol från spannmål, ex:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e45343.ece

Slutsatsen är väl att man måste få igång tillverkning av cellulosabaserade drivmedel för att det ska löna sig. Alternativt andra grödor, hampa osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-30 21:34 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
MagnusH skrev:
Det finns dessutom ett stort överskott av socker i världen. Någon matkonkurrens är inte aktuell just nu.


I Sverige är det dock ett problem eftersom vi för närvarande producerar etanol från spannmål, ex:


Nej, som jag sa producerar vi mer spannmål än vad som behövs till mat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-31 09:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Nej, som jag sa producerar vi mer spannmål än vad som behövs till mat.


Det spelar ju ingen roll om man får mer betalt om man säljer spannmålet till ex Kina än att göra etanol av det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-31 09:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Den dag trycket på livsmedel blir högre, den dagen kommer utvecklingen på andra bio-k'llor typ celluosa, sopor etc att bli ännu högre än idag.
Det är typiskt för oljelobbyn att hävda att allt är statiskt och ingenting kan komma att förändras i produktionen när efterfrågan på etanol stiger.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-31 10:27 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Man har ju de senaste 100 åren gjorde enorma framsteg vad gäller livsmedelsproduktion. Och nu börjar man framställa grödor för etanolproduktion, tex sockerbetor.

För några år sedan fanns det ett enormt sockeröverskott i världen, så någon effektivisiering av sockerproduktionen var inte aktuell då. Det börjar komma nu. Dubbla etanolproduktionen för samma insats i area och energi inom 10 år?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-31 13:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Man kan dock inte helt bortse att oljepriset också påverkar priset på alla jordbruksprodukter. Konstgödsel, traktorer osv förbrukar än så länge fossilolja, och en fördubblad oljepris påverkar naturligtvis också priserna på slutprodukten.

Jordbruket står inför en stor omställning den dagen oljan tar slut om det inte fins alternativ innan dess.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-11-17 10:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-11-13 17:41
Inlägg: 15
aryan skrev:
göinge skrev:


Eller tvärtom för låga dieselpriser?

Med låg dieselbeskattning har alla dieselalternativ svårt att konkurrera prismässigt med diesel, om det nu är DME, biodiesel med diesel eller diesel(bilar) med etanol(bilar).

Samma sak gäller vägtrafik med diesellastbil kontra grön el järnvägs godstransporter.

Upp med diesel beskattingen till samma nivå som bensin alltså!

/Aryan


låg ???

Du skojar, överbeskattad så det visslar om det. Så som det ser ut i dag kommer inte den positiva utvecklingen med högre andel diesel bilar hålla i sig. Bensinen (sinnesjukt hög skatt) är 1 kr billigare plus hög staffskatt på själva bilen. Bättre att köpa en TSI bensinare eller likande för de flesta i dag. Eller en super subventionerad etanolracer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-11-17 10:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
ollew skrev:
aryan skrev:
göinge skrev:


Eller tvärtom för låga dieselpriser?

Med låg dieselbeskattning har alla dieselalternativ svårt att konkurrera prismässigt med diesel, om det nu är DME, biodiesel med diesel eller diesel(bilar) med etanol(bilar).

Samma sak gäller vägtrafik med diesellastbil kontra grön el järnvägs godstransporter.

Upp med diesel beskattingen till samma nivå som bensin alltså!

/Aryan


låg ???

Du skojar, överbeskattad så det visslar om det.


Jag skojar inte, dieseln är ju betydligt lägre beskattad är bensin.

ollew skrev:
Så som det ser ut i dag kommer inte den positiva utvecklingen med högre andel diesel bilar hålla i sig. Bensinen (sinnesjukt hög skatt) är 1 kr billigare plus hög staffskatt på själva bilen. Bättre att köpa en TSI bensinare eller likande för de flesta i dag. Eller en super subventionerad etanolracer.


Fler dieselbilar löser ingenting; de ger visserligen marginellt mindre CO2 utsläpp per km samt högre utsläpp av NOx. Det bäste vore om dieselskatten höjdes till samma nivå som bensinen samtidigt som man sänkte fordonskatten på dieselbilar till samma nivå som bensinbilar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-11-17 11:27 
Offline

Blev medlem: tor 08-11-13 17:41
Inlägg: 15
aryan skrev:
ollew skrev:
aryan skrev:
göinge skrev:


Eller tvärtom för låga dieselpriser?

Med låg dieselbeskattning har alla dieselalternativ svårt att konkurrera prismässigt med diesel, om det nu är DME, biodiesel med diesel eller diesel(bilar) med etanol(bilar).

Samma sak gäller vägtrafik med diesellastbil kontra grön el järnvägs godstransporter.

Upp med diesel beskattingen till samma nivå som bensin alltså!

/Aryan


låg ???

Du skojar, överbeskattad så det visslar om det.


Jag skojar inte, dieseln är ju betydligt lägre beskattad är bensin.

ollew skrev:
Så som det ser ut i dag kommer inte den positiva utvecklingen med högre andel diesel bilar hålla i sig. Bensinen (sinnesjukt hög skatt) är 1 kr billigare plus hög staffskatt på själva bilen. Bättre att köpa en TSI bensinare eller likande för de flesta i dag. Eller en super subventionerad etanolracer.


Fler dieselbilar löser ingenting; de ger visserligen marginellt mindre CO2 utsläpp per km samt högre utsläpp av NOx. Det bäste vore om dieselskatten höjdes till samma nivå som bensinen samtidigt som man sänkte fordonskatten på dieselbilar till samma nivå som bensinbilar.

/Aryan


Det där kan man ha olika åsikter om, precis som du och jag har 8)

Jag tycker att fler dieselbilar är väldigt bra och konstaterar att vill man sänka trafikens CO2 så är det en bra lösning. Både Etanol och mera diesel är övergångslösningar till ny teknik är här, Läs plugin-hybrider.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-17 13:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
"Pluginhybrider" (laddhybrider) har en elmotor och annan motor. Den andra motorn bör absolut drivas med etanol.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011