Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-06-04 06:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 10:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dessa etamax tankställen skulle i så fall vara öppna för allmänheten, inte bara som SL's egna tankställan alltså.

Etamax D innehåller 92.2 % etanol 5 % vatten, tändförstärkare, korrosionsförhindrare plus MTBE och isobutanol. Låter som om man att minstånde sommartid borde kunna köra en ottomotor på det, med högre liter förbrukning såklart men renare och billigare (ingen bensin) . Att bygga om en valig diesel för etamax D är väl betydligt kmplicerader,och att bygga en flexibel diel som kan ta både bränslen är nog ännu svårare?

Diesel (last) bilarnas literförbrukning borde också nästa fördubblas pga skillnaderna i energiinnehåll (etanol har 0,6x mindre energi och 5% vatten borde ge ca 0,57% distansen på en tank) trots att motorena får i stort sett samma energetiska verkningsgrad (f.n. 34% på diesel och 33% på etamax D för en tung Scania lastbilsmotor). För att det för dieselfordon inte ska bli en förlustaffär borde etamax D inte kosta mer än (dieselpris*0,57) * 43/44 dvs 7,27 kr/l vid dagens dieselpris 13,05 kr/l.

Med tanke på att en liter E75 idag kostar 8,65 kr och en liter 95 12,55 kr skulle en liter etamax D med 5% vatten inte kosta mer än 6,95 kr och det alltså redan vara lönsamt med etamax i dieselbilar :-)!

En annan fördel för lastbilstillverkarna och åkerierna är att dieselmotorena minskar sina partikel- och NOx-utsläpp utan konstgrepp om de körs på etanol.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan sön 08-03-16 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 12:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
En annan fördel för lastbilstillverkarna och åkerierna är att dieselmotorena minskar sina partikel- och NOx-utsläpp utan konstgrepp om de körs på etanol.

/Aryan


Vad blir det för typ av partikelutsläpp från etanol ? Är dom lika farliga som partiklarna från fossildiesel ?

Se ex denna undersökning om biodiesel:

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 092135.htm

Nu ska man förstås inte lita blint på någon undersökning, men stämmer det så kanske samma gäller för etanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 13:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
En annan fördel för lastbilstillverkarna och åkerierna är att dieselmotorena minskar sina partikel- och NOx-utsläpp utan konstgrepp om de körs på etanol.

/Aryan


Vad blir det för typ av partikelutsläpp från etanol ? Är dom lika farliga som partiklarna från fossildiesel ?

Se ex denna undersökning om biodiesel:

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 092135.htm

Nu ska man förstås inte lita blint på någon undersökning, men stämmer det så kanske samma gäller för etanol.


Jag vet inte om partiklarnas farlighet det ingår inte heller i avgasmätningarna, man mäter ju bara mängden inte farligheten.

Mer om etanol(blandningar) i dieselmotorer här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=10565

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 13:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Mer om etanol(blandningar) i dieselmotorer här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=10565


20% är ju en rätt hög inblandning och det utan någon större ökning i bränslekonsumption. Borde vara rätt intressant alltså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-17 18:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En till http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 15&rss=554

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 10:44 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Denns diskussion förs i minst tre trådar?

Detta bränsle är väl specialanpassat för specialanpassade motorer? Finns ingen direkt glädje i att alla kan tanka där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 11:06 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Lind skrev:
Snart har även Volvo motorer för Etamax D på gång. Värför tror jag det. Jo om en motorkonstruktion modifieras lätt så den kan köras på Etamax D...


Är det inte tvärtom en ganska stor modifiering?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 11:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Om det är en "liten enkel modifiering" eller inte torde nog bero en hel del på om man tänkte på möjligheten för Etamax-D -drift när motorns grundkonstruktion togs fram. Och det har ju Scania uppenbarligen gjort i det här fallet.

På äldre dieselmotorgenerationer hade man ju bland annat problem att få dem att hålla mekaniskt för det ökade kompressionsförhållandet som Etamax-D kräver.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 07:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1247
Ort: Nyköping
Läs här om partiklar från Etamax-D

http://www.ecotraffic.se/pdf/NP2003%20N ... 20Nord.pdf

Är de så mycket bättre än från vanlig diesel? Jag häller med Karlmb, detta är ett blindspår.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 08:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det var trots allt 1/10 av massan från etanol vs diesel. Sen är det förstås rätt orelevant data om man inte tar med hur farliga partiklarna är i beräkningen.

Se ex detta angående partiklar från biodiesel vs fossil diesel:

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 092135.htm

Citat:
"Our research found that the particulate matter from diesel exhaust stimulated a 'death pathway' response that the body uses to dispose of damaged cells. This response caused the airway cells to fuse together and die.

"We saw hardly any cell death after treatment with biodiesel particulates."


Jag skulle gissa på att samma i så fall gäller för etanol.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011