Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 12:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 08:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
Läs här om partiklar från Etamax-D

http://www.ecotraffic.se/pdf/NP2003%20N ... 20Nord.pdf

Är de så mycket bättre än från vanlig diesel? Jag häller med Karlmb, detta är ett blindspår.


Hmm alltså inte färre men mindre partiklar, dvs ingen vinst vad gäller partiklar eller kanske tom lite förlust (mindre partiklar sägs ju vara farligare) men den stora vinsten med bio-etanol är ju CO2?

Att dessutom CO och framförallt NOx utsläpp nästan halveras är ju ingen nackdel:
Etamix D = 15% etanol, diesel och en tillsats som hjälper emulgeringen.

Bild
(Svensk Etanolkemi AB).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
mindre partiklar sägs ju vara farligare


Mindre partiklar av vad sägs vara farligare ?

Känns helt vansinnigt att bara prata om partiklar hit o dit utan att överhuvudtaget beskriva vad dom består av. Speciellt när man talar om helt olika bränslen.

Sen kör ju även lastbilar, bussar med partikelfilter. Är mätningen gjord med ett partikelfilter ? Hur ser det i så fall ut med partikelfilter jämfört med ex en bensinmotor ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 10:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
mindre partiklar sägs ju vara farligare


Mindre partiklar av vad sägs vara farligare ?

Känns helt vansinnigt att bara prata om partiklar hit o dit utan att överhuvudtaget beskriva vad dom består av. Speciellt när man talar om helt olika bränslen.


Det handlar förståss om sotpartiklar men visst jag håller med att det kan undersökas mera om det blir några andra skillnader än storleken med olika bränslen. Att bara väga den totala massan kan nog i varje fall vara mera misvissande om man inte tar hänsyn till antalet partiklar och dess storlek.

Laban skrev:
Sen kör ju även lastbilar, bussar med partikelfilter. Är mätningen gjord med ett partikelfilter ? Hur ser det i så fall ut med partikelfilter jämfört med ex en bensinmotor ?


Prartikelfilter kan inte filtrera de minsta partiklar lika bra som större partiklar (de kan lättare passerra filtret), så det kan försvåra det för motorer som släpper ut mindre partiklar att rena de med partikelfilter.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 11:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
I en modern diesel handlar det uteslutande om mkt små partiklar, inga större.
Forskningen vet uppenbarligen rätt lite om hur farliga dessa små partiklar är, men det man vet är att de tar sig ner i de minsta delarna av lungorna och tydligen även vidare till hjärnan.
Och nu har man kunnat visa att man inte mår bra av dem, främst pga deras kolväteuppbyggnad.

Jag tror etanol"partiklar" kanske kan vara ännu mindre, å andra sidan är det tänkbart att de förbränns eller iaf förångas inne i cylindern fullständigt eller på väg ut ur motorn,
Generellt sett så sotar ju en etanol-otto obefintligt pga de korta molekylkedjorna och den låga mängden kolatomer.
Och ett bräsnle som till största delen består av väte och lite syre borde ju knappast bilda några partiklar. (Kolet binder samman en partikel tror jag)

Så ser ju inte biodiesel ut direkt.
Har tom sett rapporter om ökad partikelbildning med vissa biodieselsorter.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 14:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Sotpartiklarna från ETAMAX-D misstänker jag har sitt ursprung i tändförstärkaren (7% av bränslet i undersökningen) som lär vara någon sorts glykol. Vad har den för ursprung? Fossilt eller från växtvärlden? Om man kunde undvara tändförstärkaren skulle det förmodligen bli färre partiklar och det kan man ju om man använder etanolen direkt i en optimerad ottomotor.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 14:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Så ser ju inte biodiesel ut direkt.
Har tom sett rapporter om ökad partikelbildning med vissa biodieselsorter.


Har sett både och, men om nu undersökningen jag länkade till stämmer så spelar det ju mindre roll, dvs, om partiklarna är hyfsat ofarliga i det fallet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 14:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Oj, glömde svara på detta:
Citat:
Hur ser det i så fall ut med partikelfilter jämfört med ex en bensinmotor ?


Värre, så länge vi inte pratar om DI, direktsinprutade ottomotorer på kolbränslen. Dessa lider av samma grundläggande problem som dieseln, eldning av droppar.
I Ottofallet finns det som väl är en rad sätt att förbränna helt förångat bränsle, utan några partikelutsläpp alls.
T.ex genom att låta bränslet få god tid på sig att blandas väl med luften, gärna under förhöjd temperatur.
Och god tid har man ju på sig iom att bränslet är med undet både insugning och kompression.
Vilken gammal ottormotor som helst klarar partikelfri förbränning med uppvärmd etanol i spridarna eller förgasaren.

Vad man vet är att inte de allra minsta partiklarna fastnar i partikelfällorna som används på dieslar.
Om det även fanns större partiklar så kunde möjligen de mindre fastna på dem, men idag har man ju jobbat hårt på att få ned alla droppstorlekar så inga stora partiklar finns kvar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011