Tjena jag är inne på samma idé att konvertera diesel till e85.
Ska snart kolla på en bil, som möjligen blir mitt prov ex.
Detta med kompressionen är ju lite klurigt, den är högre på scanias Etanol bussar iaf än på diesel, men sedan är det oxo annan grad på insprutningen. Men dom motorerna fungerar precis som en diesel (utan tändstift) fast högre komp och annan insprutnins tid. Men d skulle ju kunna gå mixtra lite å se om man kan få ut någe mer ur dom.
EyEr0n skrev:
knutte skrev:
EyEr0n skrev:
Tjena.
Enligt vad jag har läst här på forumet så är ju hög kompression nyttigt för E85 för att få en bättre verkningsgrad osv.
Dieselbilar har ju en högre kompression än bensinbilar.
Borde det då inte gå att konvertera en dieselbil till E85 och få en hyffsad bränslekonomi?
Vad är det som måste bytas ut i en dieselbil för att få den att gå på E85?
Tändstift, spridare osv måste ju monteras.
Mer då?
Har ni några tips på nån lite dieselbil som kan tänkas bli ett bra offer för detta experiment?
Låter som ett intressant projekt du kan starta upp med!
Funderar ju på det.
Om jag bara kan hitta ett bra utgångsobjekt.
Är det någon som har ett tips på nån bra motor eller?
Vad är rekommenderat att ha i kompression då?