Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera dieselbil?
InläggPostat: sön 08-04-27 13:17 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Tjena.

Enligt vad jag har läst här på forumet så är ju hög kompression nyttigt för E85 för att få en bättre verkningsgrad osv.

Dieselbilar har ju en högre kompression än bensinbilar.
Borde det då inte gå att konvertera en dieselbil till E85 och få en hyffsad bränslekonomi?

Vad är det som måste bytas ut i en dieselbil för att få den att gå på E85?
Tändstift, spridare osv måste ju monteras.
Mer då?

Har ni några tips på nån lite dieselbil som kan tänkas bli ett bra offer för detta experiment?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-27 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad sägs om att i så fall utgå från någon motor som är nästan likadan i diesel- och bensinutförande (t ex en gammal 1,6 eller 1,8 l VAG-motor eller Citroën/Peugeot XU/XUD-motor). Anskaffa en sådan motor i dieselutförande och montera tändstift istället för dieselspridare eller glödstift. Kanske ta ut förkammarinsatserna ur toppen om det går utan att det blir fri passage mellan förbränningsrum och kylmantel, annars är det nog lämpligt att förstora öppningarna mellan förkammare och förbränningsrum.
I bästa fall kanske man kan ta bara topp och eventuellt kolvar från dieselmotorn.
Montera sedan in den modifierade dieselmotorn i en bensinbil där hela infrastrukturen med insprutnings- och tändsystem redan finns. Med lite tur passar ju insugningsrör med spridare osv direkt på dieseltoppen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera dieselbil?
InläggPostat: sön 08-04-27 22:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
EyEr0n skrev:
Tjena.

Enligt vad jag har läst här på forumet så är ju hög kompression nyttigt för E85 för att få en bättre verkningsgrad osv.

Dieselbilar har ju en högre kompression än bensinbilar.
Borde det då inte gå att konvertera en dieselbil till E85 och få en hyffsad bränslekonomi?

Vad är det som måste bytas ut i en dieselbil för att få den att gå på E85?
Tändstift, spridare osv måste ju monteras.
Mer då?

Har ni några tips på nån lite dieselbil som kan tänkas bli ett bra offer för detta experiment?


Låter som ett intressant projekt du kan starta upp med!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera dieselbil?
InläggPostat: mån 08-04-28 21:23 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
knutte skrev:
EyEr0n skrev:
Tjena.

Enligt vad jag har läst här på forumet så är ju hög kompression nyttigt för E85 för att få en bättre verkningsgrad osv.

Dieselbilar har ju en högre kompression än bensinbilar.
Borde det då inte gå att konvertera en dieselbil till E85 och få en hyffsad bränslekonomi?

Vad är det som måste bytas ut i en dieselbil för att få den att gå på E85?
Tändstift, spridare osv måste ju monteras.
Mer då?

Har ni några tips på nån lite dieselbil som kan tänkas bli ett bra offer för detta experiment?


Låter som ett intressant projekt du kan starta upp med!


Funderar ju på det.
Om jag bara kan hitta ett bra utgångsobjekt.

Är det någon som har ett tips på nån bra motor eller?
Vad är rekommenderat att ha i kompression då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera dieselbil?
InläggPostat: sön 08-08-03 19:44 
Offline

Blev medlem: sön 08-08-03 19:26
Inlägg: 3
Tjena jag är inne på samma idé att konvertera diesel till e85.

Ska snart kolla på en bil, som möjligen blir mitt prov ex.

Detta med kompressionen är ju lite klurigt, den är högre på scanias Etanol bussar iaf än på diesel, men sedan är det oxo annan grad på insprutningen. Men dom motorerna fungerar precis som en diesel (utan tändstift) fast högre komp och annan insprutnins tid. Men d skulle ju kunna gå mixtra lite å se om man kan få ut någe mer ur dom.



EyEr0n skrev:
knutte skrev:
EyEr0n skrev:
Tjena.

Enligt vad jag har läst här på forumet så är ju hög kompression nyttigt för E85 för att få en bättre verkningsgrad osv.

Dieselbilar har ju en högre kompression än bensinbilar.
Borde det då inte gå att konvertera en dieselbil till E85 och få en hyffsad bränslekonomi?

Vad är det som måste bytas ut i en dieselbil för att få den att gå på E85?
Tändstift, spridare osv måste ju monteras.
Mer då?

Har ni några tips på nån lite dieselbil som kan tänkas bli ett bra offer för detta experiment?


Låter som ett intressant projekt du kan starta upp med!


Funderar ju på det.
Om jag bara kan hitta ett bra utgångsobjekt.

Är det någon som har ett tips på nån bra motor eller?
Vad är rekommenderat att ha i kompression då?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011