boostofta skrev:
Det finns en del Diesel motorer inom tractor pulling som är ombyggda för metanol. Dessa använder i princip bara motorblock och innanmätet där.
Helt ny topp för direkt insprutning av metanol, som i sin tur kräver en helt annan pump och spridare (som inte behöver smörjas av diseln då metanol och etanol inte smörjer) sedan har man monterat dubbla tändsystem för att vara säker på att få en gnista. Det höga kompressions trycket man får med den kompressionen kräver en herrejösses tändspole och som sagt dubbla tändstift då det är svårt at få gnista med det kompet.
För att få i dubbla sift och den nya insprutaren använder de helt andra topplock specialbyggda för detta. Dyr konvertering med andra ord, men det går, och det går bra, blir sjukt mycket mer effekt än med diesel.
Men det drar oxå sjukt mycket mer om man räknar i liter bränsle.
Ahhh, intressant!
Men om man inte måste plocka ut 1500 hk på några sekunder så kanske det skulle räcka med endast ett tändstift.
Gällande hur mkt tryck så är som sagt en motor redan modifierad åt det hållet:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346http://www.epa.gov/otaq/presentations/s ... 1-2743.pdf Citat:
Mkt intressant rapport som visar att vi skall upp på 19:1 i komp, ha ca 50% EGR. I likhet med moderna dieslar.
En sådan tändstiftförsedd och fullt optimerad motor kan t.o.m. nå högre i effektivitet än en modern småbilsdiesel.
Motorn skall gå otrottlat så mkt som möjligt (fullt öppet spjäll för att minimera pumpförlusterna) vilket alltså åstadkoms med hög EGR-mängd som Etanolen problemfritt kan svälja till skillnad från fossilbränslen.
De allra bästa resultaten fick man med Metanol men även Etanol var bättre än baseline-dieslen.
Så en personbilsdiesel borde gå att konvertera med iaf samma topplock.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.