Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-08-22 02:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-05-16 07:09 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-13 22:02
Inlägg: 10
Ort: Från
Skulle det vara möjligt med tanke på kompförhållandet ??


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 07:30 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
Man skriver som en kratta och dubbelpostar, tog bort det.


Senast redigerad av Roger Gustavsson fre 08-05-16 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 07:32 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
Det verkar så. http://www.epa.gov/otaq/presentations/s ... 1-2743.pdf

BSR har en konceptbil som i grunden är en diesel men som är konverterad till etanol. ÄVen Scania har liknande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 08:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-13 22:02
Inlägg: 10
Ort: Från
A range of compression ratios
from 17:1 to 22:1 were tested in this engine with
methanol fuel, although the results reported below were
conducted at a nominal compression ratio of 19.5:1.
Intake manifold pressure was maintained with a variable
geometry turbocharger

Hmm, intressant!

det bästa är nog att bygga på en direktinsprutad så att tändstifter blir på rätt ställe (bort med insprutaren och ditt med ett tändstift)

Kan det funka med en förkammardiesel ?

bygga ett megasquirt

dit med ett spjällhus...klart :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 09:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Men den där texten avsåg ju metanol, inte etanol.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 09:05 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-13 22:02
Inlägg: 10
Ort: Från
Hur stor skillnad på E85 metanol ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Kemiskt sett så är ju både etanol och metanol kolväten med en OH-grupp på varje molekyl, skillnaden är att etanol har två kolatomer, C2H5OH medan metanol bara har en kolatom, CH3OH.

Ur bränslesynpunkt har bränslena visserligen liknande egenskaper, eller man kanske ska säga att de skiljer sig från t ex bensin på ungefär samma sätt, men olikheterna mellan dem är så stora att man inte kan använda erfarenheter från det ena bränslet på det andra utan vidare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 10:43 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-13 22:02
Inlägg: 10
Ort: Från
Ok, vad kan max ha i kompförhållande ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 11:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Tänker du dig att arbeta med otto- eller dieselprocessen? Alltså gnisttändning eller kompressionständning.

Hur högt man kan gå i kompressionsförhållande beror ju också på om man tänker sig en överladdad motor eller inte, hur förbränningsrummets geometri ser ut, hur god kontroll man har på motortemperatur och lufttemperatur osv. Sist men inte minst bör man nämna EGR, med en kraftig och pålitlig avgasåtercirkulation kan man arbeta med högre kompressionsförhållande än annars. Jag ska inte gå in närmare på den diskussionen, men karlmb har skrivit en hel del intressant om EGR här på forumet. Läs de trådarna!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-18 20:27 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-13 22:02
Inlägg: 10
Ort: Från
Med gnisttändnig.
det måste finnas nåra riktvärde vad e85 tål i kompression ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-18 20:34 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 672
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg mener bestemt at jeg har lest en annen artikkel enn den som er nevnt ovenfor der det er testet med etanol:bensin-blandinger i en VW1.9 TDI med 19,5 i komp som var bygd om til ottomotor. Formodentlig samme forfattere men en annen del av arbeidet. Jeg mener å huske at det da ble kjørt så lite som 30% etanol i bensinen med 19,5 i komp.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-18 20:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Brevix skrev:
Med gnisttändnig.
det måste finnas nåra riktvärde vad e85 tål i kompression ?


Möjligen skulle man kunna sätta ett riktvärde på hur högt kompressionstryck E85 klarar. Men vad det sedan motsvarar för kompressionsförhållande beror ju på motorns fyllnadsgrad, ventiltider, eventuell överladdning osv.

Om vi tänker oss en motor med 100 % fyllnadsgrad och en annan som arbetar med 50 % fyllnadsgrad, så når båda samma kompressionstryck om den med 50 % fyllnadsgrad har dubbelt så högt kompressionsförhållande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 10:12 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-07 08:50
Inlägg: 9
Det finns en del Diesel motorer inom tractor pulling som är ombyggda för metanol. Dessa använder i princip bara motorblock och innanmätet där.
Helt ny topp för direkt insprutning av metanol, som i sin tur kräver en helt annan pump och spridare (som inte behöver smörjas av diseln då metanol och etanol inte smörjer) sedan har man monterat dubbla tändsystem för att vara säker på att få en gnista. Det höga kompressions trycket man får med den kompressionen kräver en herrejösses tändspole och som sagt dubbla tändstift då det är svårt at få gnista med det kompet.

För att få i dubbla sift och den nya insprutaren använder de helt andra topplock specialbyggda för detta. Dyr konvertering med andra ord, men det går, och det går bra, blir sjukt mycket mer effekt än med diesel.
Men det drar oxå sjukt mycket mer om man räknar i liter bränsle.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 13:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Men i och med att man har infört gnisttändning, så har man gjort en ottomotor av maskinen, då är det inte längre en dieselmotor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 09:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-07 08:50
Inlägg: 9
jo förvisso....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011