Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-10-16 18:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 10:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
boostofta skrev:
Det finns en del Diesel motorer inom tractor pulling som är ombyggda för metanol. Dessa använder i princip bara motorblock och innanmätet där.
Helt ny topp för direkt insprutning av metanol, som i sin tur kräver en helt annan pump och spridare (som inte behöver smörjas av diseln då metanol och etanol inte smörjer) sedan har man monterat dubbla tändsystem för att vara säker på att få en gnista. Det höga kompressions trycket man får med den kompressionen kräver en herrejösses tändspole och som sagt dubbla tändstift då det är svårt at få gnista med det kompet.

För att få i dubbla sift och den nya insprutaren använder de helt andra topplock specialbyggda för detta. Dyr konvertering med andra ord, men det går, och det går bra, blir sjukt mycket mer effekt än med diesel.
Men det drar oxå sjukt mycket mer om man räknar i liter bränsle.


Ahhh, intressant!
Men om man inte måste plocka ut 1500 hk på några sekunder så kanske det skulle räcka med endast ett tändstift.
Gällande hur mkt tryck så är som sagt en motor redan modifierad åt det hållet:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346

http://www.epa.gov/otaq/presentations/s ... 1-2743.pdf

Citat:
Mkt intressant rapport som visar att vi skall upp på 19:1 i komp, ha ca 50% EGR. I likhet med moderna dieslar.
En sådan tändstiftförsedd och fullt optimerad motor kan t.o.m. nå högre i effektivitet än en modern småbilsdiesel.
Motorn skall gå otrottlat så mkt som möjligt (fullt öppet spjäll för att minimera pumpförlusterna) vilket alltså åstadkoms med hög EGR-mängd som Etanolen problemfritt kan svälja till skillnad från fossilbränslen.
De allra bästa resultaten fick man med Metanol men även Etanol var bättre än baseline-dieslen.


Så en personbilsdiesel borde gå att konvertera med iaf samma topplock.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011