Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-11-15 20:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-09-04 08:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Försäljningen av ren RME rasar och nu hotas EcoPar av nedläggning:

Citat:
Miljödieseln på väg ner i graven
Satsningen på miljövänligare diesel, så kallad EcoPar, är nu hotad på grund av det höga priset.
Uppsala kommun avbröt tidigare i år användningen av EcoPar just av kostnadsskäl. EcoPar miljöskatteklassas som vanlig diesel.
Miljöskatten på EcoPar är lika hög som på vanlig diesel, trots att den är mindre skadlig för närmiljön och har mindre klimatpåverkan.

I den statliga klimatutredning som presenterades i våras föreslogs dessutom ett ännu högre skattetryck på diesel och bensin, utan undantag för EcoPar. Skatten på miljödieseln hotar nu att stjälpa hela satsningen.
Fram till årsskiftet undantogs EcoPar från den högre skattesatsen för drivmedel som framställts av fossila bränslen. Pilotprojektet är nu slut och EcoPar kommer sannolikt att gå i graven.
Uppsalaföretaget Sven Johansson Olje AB är återförsäljare av EcoPar i Uppsala. Styrelseordförande Leif Johansson är orolig:
- Ur hälsosynpunkt är det bättre att använda diesel som är framställt av naturgas. Det är en rasande skillnad i giftiga utsläpp. Skulle busstrafiken på Kungsgatan köra på EcoPar skulle de närboende märka direkt att luften blir bättre, säger Leif Johansson.
EcoPar används bland annat i truckarna på värmeverket, av räddningstjänsten i Uppsala, Uppsalahems servicebilar och Upplands Boservice. Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson använder det i sin dieselbil.

Uppsala kommun använde i år på försök EcoPar i kollektivtrafiken. Tanken var att försöket skulle pågå till halvårsskiftet men redan i mars tog pengarna slut. EcoPar var helt enkelt för dyrt.
- Problemet är att skatten på miljövänlig diesel är lika stor som på vanlig diesel, nästan fyra kronor per liter. Det kan jämföras med till exempel alkylatbensin som framställs av råolja och bara har en miljöskatt på cirka en krona per liter, säger Leif Johansson.
EcoPar är renare än alkylatbensin, men båda är fossila bränslen. Däremot är det möjligt att framställa EcoPar ur svartlut som är en restprodukt vid pappersmassetillverkning, och det skulle innebära att dieselprodukten framställs ur en förnyelsebar källa. Försök att producera denna sorts andra generationens biodrivmedel har bedrivits i Sverige med stöd av Energimyndigheten, men det har varit svårt att hitta investerare och försöken har nu lagts på is. En liten anläggning finns kvar i Piteå.

Förra året motionerade Solveig Zander (c) och Ulrika Karlsson (m) från Uppsala att riksdagen skulle besluta att sluta missgynna EcoPar genom att anpassa den till beskattningen av naturgas, som är avsevärt lägre. Motionen avslogs med hänvisning till att frågan kommer att adresseras i regeringens stora klimatproposition som läggs fram i december.
Men hela satsningen kommer sannolikt att gå i stöpet, enligt uppgifter från miljödepartementet.
- EcoPar är likvärdigt med vanlig diesel. Regeringen vill inte öka användningen av fossila bränslen. Det är inte en långsiktig lösning, säger departementssekreterare Martin Larsson till UNT.


Johannes Nesser


http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=53-AV_ ... 50,00.html

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-09-04 09:18 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Försäljningen av ren RME rasar och nu hotas EcoPar av nedläggning:

Citat:
Miljödieseln på väg ner i graven
Satsningen på miljövänligare diesel, så kallad EcoPar, är nu hotad på grund av det höga priset.
Uppsala kommun avbröt tidigare i år användningen av EcoPar just av kostnadsskäl. EcoPar miljöskatteklassas som vanlig diesel.
Miljöskatten på EcoPar är lika hög som på vanlig diesel, trots att den är mindre skadlig för närmiljön och har mindre klimatpåverkan.

I den statliga klimatutredning som presenterades i våras föreslogs dessutom ett ännu högre skattetryck på diesel och bensin, utan undantag för EcoPar. Skatten på miljödieseln hotar nu att stjälpa hela satsningen.
Fram till årsskiftet undantogs EcoPar från den högre skattesatsen för drivmedel som framställts av fossila bränslen. Pilotprojektet är nu slut och EcoPar kommer sannolikt att gå i graven.
Uppsalaföretaget Sven Johansson Olje AB är återförsäljare av EcoPar i Uppsala. Styrelseordförande Leif Johansson är orolig:
- Ur hälsosynpunkt är det bättre att använda diesel som är framställt av naturgas. Det är en rasande skillnad i giftiga utsläpp. Skulle busstrafiken på Kungsgatan köra på EcoPar skulle de närboende märka direkt att luften blir bättre, säger Leif Johansson.
EcoPar används bland annat i truckarna på värmeverket, av räddningstjänsten i Uppsala, Uppsalahems servicebilar och Upplands Boservice. Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson använder det i sin dieselbil.

Uppsala kommun använde i år på försök EcoPar i kollektivtrafiken. Tanken var att försöket skulle pågå till halvårsskiftet men redan i mars tog pengarna slut. EcoPar var helt enkelt för dyrt.
- Problemet är att skatten på miljövänlig diesel är lika stor som på vanlig diesel, nästan fyra kronor per liter. Det kan jämföras med till exempel alkylatbensin som framställs av råolja och bara har en miljöskatt på cirka en krona per liter, säger Leif Johansson.
EcoPar är renare än alkylatbensin, men båda är fossila bränslen. Däremot är det möjligt att framställa EcoPar ur svartlut som är en restprodukt vid pappersmassetillverkning, och det skulle innebära att dieselprodukten framställs ur en förnyelsebar källa. Försök att producera denna sorts andra generationens biodrivmedel har bedrivits i Sverige med stöd av Energimyndigheten, men det har varit svårt att hitta investerare och försöken har nu lagts på is. En liten anläggning finns kvar i Piteå.

Förra året motionerade Solveig Zander (c) och Ulrika Karlsson (m) från Uppsala att riksdagen skulle besluta att sluta missgynna EcoPar genom att anpassa den till beskattningen av naturgas, som är avsevärt lägre. Motionen avslogs med hänvisning till att frågan kommer att adresseras i regeringens stora klimatproposition som läggs fram i december.
Men hela satsningen kommer sannolikt att gå i stöpet, enligt uppgifter från miljödepartementet.
- EcoPar är likvärdigt med vanlig diesel. Regeringen vill inte öka användningen av fossila bränslen. Det är inte en långsiktig lösning, säger departementssekreterare Martin Larsson till UNT.


Johannes Nesser


http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=53-AV_ ... 50,00.html

--------------------------
Ecopar som görs av naturgas är ur klimatsynpunkt bara marginellt bättre än vanlig diesel. En annan sak om Ecopar gjordes av biogas, då kanske man kan tala om förnyelsebart bränsle.

Visst, avgaserna är lite bättre än vanlig diesel men det är också högst marginellt.

Nej. Ersätt diesel- och gasbussarna i Uppsala med billigare och utsläppsfria trådbussar.

/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Det är inte bara i Uppsala man har skattetekniska problem med dieselbränslen...


http://www.st.nu/nyheter/arbete.php?act ... &id=757970

Citat:
Miljöbränsle kan bli förlustaffär

Framtidsbränslen AB blir av med skatterabatten för sin syntetiska diesel, Paradiesel.

Regeringsbeslutet kan bli dyrt för Sundsvallsföretaget som kan tvingas chockhöja priset.
– Man rycker undan mattan för vår verksamhet, säger Bengt Aldén, vd Framtidsbränslen.
Efter årsskiftet kommer Paradiesel att beskattas som diesel miljöklass 1, trots att Paradiesel på många sätt har avsevärt bättre miljöegenskaper än vanlig dieselolja.
Regeringen har tidigare beviljat företaget skattenedsättning med motiveringen att det rör sig om ett pilotprojekt för teknisk utveckling av mer miljövänliga produkter eller bränslen från förnyelsebara källor. Men den 18 juni sa de alltså nej till en fortsättning.
Bengt Aldén befarar att Framtidsbränslen kommer att tappa det mesta av sin försäljning om de måste ta ut full skatt för Paradiesel efter årsskiftet. Skattenedsättning motsvarar i stort sett hela företagets omsättning i fjol, drygt åtta miljoner kronor.
– Det här är den största frågan vi har att hantera just nu. Vi har ju jobbat på att skapa en marknad för Paradiesel och nu när den marknaden äntligen kommit i gång så får vi ett politiskt beslut som egentligen omintetgör vår verksamhet i Sverige, säger Bengt Aldén.
Framtidsbränslen nådde sin största affärsmässiga framgång hittills när företaget i somras tecknade avtal med SCA Transforest. Avtalet garanterar leveranser av Paradiesel till skogskoncernens hamnterminalverksamhet i Sundsvall och Umeå, cirka 3,3 miljoner liter under de kommande två åren.
Trots storaffären ser Bengt Aldén mörkt på framtiden för Framtidsbränslen. En höjning av priset, för att möta det nya skatteläget, riskerar att skrämma bort kunderna. Paradieseln skulle bli flera kronor dyrare än vanliga diesel, trots sina goda miljöegenskaper.
– Vi hoppas ju att politikerna ska ta till sig det här och förstå det orimliga i att man straffar ut syntetisk diesel från den svenska marknaden på det här sättet, säger Bengt Aldén.
Han är övertygad om att den planerade omställningen till förnyelsebar råvara för den syntetiska dieseln dessutom kommer att få en ordentlig törn.
– Vi har hela tiden jobbat på att göra Paradiesel grönare, men det är en process som måste få ta tid, säger Bengt Aldén.

Fredrik Nilsson
060-197152
fredrik.nilsson@st.nu

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-09-04 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
BP skrev:
Ecopar som görs av naturgas är ur klimatsynpunkt bara marginellt bättre än vanlig diesel. En annan sak om Ecopar gjordes av biogas, då kanske man kan tala om förnyelsebart bränsle.

Visst, avgaserna är lite bättre än vanlig diesel men det är också högst marginellt.

Nej. Ersätt diesel- och gasbussarna i Uppsala med billigare och utsläppsfria trådbussar.

/BP


Det finns väl i och för sig inget som hindrar att man gör Ecopar av biogas, men det jag ville ha sagt är att många biljournalister, med Aftonbladets Tobert Collin i spetsen, i minst ett par år basunerat ut att vi alla borde skaffa oss "framtidssäkrade" dieselbilar. Sanningen är att RME-försäljningen har sjunkit i flera år och kanske försvinner som rent bränsle och bara blir kvar som låginblandning och om nu Ecopar också försvinner finns det inte så mycket "framtid" kvar att vara säkrade för.

Jag ser hellre gasbussar än trådbussar i Uppsala och på andra håll. I Malmö lade man om stadsbusslinjerna totalt för ett par år sedan och i Hässleholm har de de senaste åren ändrat linjerna lite grann varenda år. Ska man dra nya trådar då?

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-09-04 13:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
BP skrev:
Ecopar som görs av naturgas är ur klimatsynpunkt bara marginellt bättre än vanlig diesel. En annan sak om Ecopar gjordes av biogas, då kanske man kan tala om förnyelsebart bränsle.

Visst, avgaserna är lite bättre än vanlig diesel men det är också högst marginellt.

Nej. Ersätt diesel- och gasbussarna i Uppsala med billigare och utsläppsfria trådbussar.

/BP


Det finns väl i och för sig inget som hindrar att man gör Ecopar av biogas, men det jag ville ha sagt är att många biljournalister, med Aftonbladets Tobert Collin i spetsen, i minst ett par år basunerat ut att vi alla borde skaffa oss "framtidssäkrade" dieselbilar. Sanningen är att RME-försäljningen har sjunkit i flera år och kanske försvinner som rent bränsle och bara blir kvar som låginblandning och om nu Ecopar också försvinner finns det inte så mycket "framtid" kvar att vara säkrade för.

Jag ser hellre gasbussar än trådbussar i Uppsala och på andra håll. I Malmö lade man om stadsbusslinjerna totalt för ett par år sedan och i Hässleholm har de de senaste åren ändrat linjerna lite grann varenda år. Ska man dra nya trådar då?

-------------------------------------------
Kollektivtrafiken mår bäst av stabila linjesträckningar. Resandet blir större och till det bidrar också trådbussens kvaliteter såsom tyst gång och att man lätt 'ser' att det går kollektivtrafik på gatan. Det finns massor av undersökningar som visar att resandet blir betydligt större om man inför trådbussar - och ännu mer om man inför spårvagnar. I Landskrona har resandet fördubblats på trådbusslinjen sedan trådbussarna kom i trafik.

Självfallet går det att ändra linjesträckningar om det verkligen behövs.

/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 14:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
I Hässleholm har resandet med stadsbussarna nästan femdubblats sedan man införde halvtimmestrafik, från cirka 80 000 resor per år till 375 000 förra året. Anledningen till att man ändrat linjerna har varit flera, bland annat att man överklagade ända till regeringsrätten om rätten att trafikera en gata som enligt lokala trafikförordningen var avstängd för motorfordonsstrafik med stadsbuss. Sedan har någon linje blivit så populär att man inte hinner köra den lika "krokigt", utan den måste gå mer rakt ut till ytterområdena. En annan gick från början inte allra längst ut till stadsgränsen och för att kunna göra detta inom tidsmarginalerna fick man ändra sträckningen också på denna.

Och som sagt: I Malmö (med 29 000 000 stadsbussresor förra året) gjorde man en total linjeomläggning för ett par år sedan.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-09-04 18:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Sanningen är att RME-försäljningen har sjunkit i flera år och kanske försvinner som rent bränsle och bara blir kvar som låginblandning och om nu Ecopar också försvinner finns det inte så mycket "framtid" kvar att vara säkrade för.


Det här är väl att överdriva Sveriges vikt i detta. Det satsas trots allt stora summor på syntetdiesel i ex Tyskland och andra större länder. Flera stora bilföretag tror mer på syntetdiesel än etanol, ex VW.

Jag tror alltså inte att vi kan räkna ut dieseln än på långa vägar. Om ~5+ år kanske. Då vet vi nog hur det har gått med cellulosaetanol , alger -> syntetdiesel , alger -> fotogen (http://www.greencarcongress.com/2008/09 ... .html#more) , alger -> etanol osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-09-04 19:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Det här är väl att överdriva Sveriges vikt i detta. Det satsas trots allt stora summor på syntetdiesel i ex Tyskland och andra större länder. Flera stora bilföretag tror mer på syntetdiesel än etanol, ex VW.

Jag tror alltså inte att vi kan räkna ut dieseln än på långa vägar. Om ~5+ år kanske. Då vet vi nog hur det har gått med cellulosaetanol , alger -> syntetdiesel , alger -> fotogen (http://www.greencarcongress.com/2008/09 ... .html#more) , alger -> etanol osv.


Absolut. Du har rätt. Men utvecklingen för de alternativa dieselbränslena vi hittills har haft i Sverige har helt klart gått åt fel håll. Å andra sidan har jag inte hört Robert Collin och andra (inklusive Alrik Söderlind) förklara sin dieselentusiasm med framtida syntet- och biodieselbränslen, utan bara med det faktum att det går åt lite mindre fossilbränsle per mil.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 22:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Flygbusserna som åker mellan Sthlm - Arlanda och Sthlm - Skavsta kör på raps / RME http://www.flygbussarna.se/Om_oss/Miljo.aspx

Men håller med att dieselbränsle alternativen är få om ekopar försvinner, de flesta moderna dieslar tål väl inte ens RME.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-05 08:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
För att visa att jag inte hittar på att dieselalternativen går en dyster framtid till mötes, upprepar jag delar av det jag redovisade i tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 35&start=0

Statistiken kommer från Energimyndighetens publikation "Transportsektorns energianvändning 2007"...
http://www.swedishenergyagency.se/web/b ... penElement

Dieselförsäljningen:

2000 2 529 000 kbm
2001 2 550 000 kbm
2002 2 925 000 kbm
2003 3 063 000 kbm
2004 3 394 000 kbm
2005 3 591 000 kbm
2006 3 718 000 kbm
2007 4 129 000 kbm (preliminärt)

Låginblandningen av FAME (2-5%) infördes 2002:

2002 4 000 kbm
2003 5 000 kbm
2004 9 000 kbm
2005 9 000 kbm
2006 56 000 kbm
2007 67 000 kbm

Nästan all FAME-använding är låginblandning! FAME är samlingsnamnet för fettsyrametylestrar, av vilka RME (rapsmetylester) är den vanligaste i Sverige idag.

Kombinera det med stapeldiagramet i tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3722

[img]http://www.spi.se/fprw/statistik/Försäljningsställenmed%20förnybrt%20jul%2008.gif[/img]

...och nyheten att RME-fabriken i Karlshamn läggs i malpåse:

Citat:
Karlshamn
Fiasko för Biodieselfabriken
Publicerad 28 januari 2008 - 14:58
Uppdaterad 28 januari 2008 - 15:14

Lantmännens rapsdieselfabrik i Karlshamn läggs den här veckan i malpåse. Fabriken som startade sin produktion i maj 2006 har svårt att konkurrera om råvaran som är rapsolja och nu får 12 personer sluta sina jobb.

Per Erlandsson som är platschef på Lantmännen Ecobränsle säger till Sydnytt att det är svårt att svara på när fabriken startar produktionen igen, men att det iallafall inte lär hända innan detta årets skörd av raps är klar i slutet av sommaren.


http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... ik_1037242

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-05 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Det är mkt stora problem med alla former av biodiesel i tyngre fordon, så mkt kan jag säga.
Emissioner, slitage, allt möjligt utom just mindre sot..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-05 16:18 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Det är ju lite av ett miljöpolitiskt fiasko ifall biodiesel skulle misslyckas.

Öka inblandningen av biodiesel i vanlig fordonsdiesel så att det matchar produktionsförmågan plus lite till så får ju alla aktörer incitament.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-05 18:59 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
Det är mkt stora problem med alla former av biodiesel i tyngre fordon, så mkt kan jag säga.


Vet du vad som är problemet?

Å jag har hört att det är stora problem med etanol också.... ;-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011