Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Blandtanka Golf mk1 GTD -83
InläggPostat: fre 09-07-31 08:02 
Offline

Blev medlem: ons 09-04-29 19:23
Inlägg: 2
Har en Golf GTD -83 turbo diesel med förkammare alltså om jag har fattat allt rätt. Vågar inte riktigt hälla i biodiesel med tanke på riskerna med metanolen osv. Sitter nog en del avlagringar i bränslesystemet efter 53000 mil. :? Jag är dock lite sugen på att testa o blandtanka den med rapsolja. Alltså vanlig diesel och rapsolja. Hur mycket vågar man hälla på. Kan jag få några komplikationer typ att det "kläggar igen" i cylindrarna när motorn kallnar eller håller sig allt tillräckligt lättflytande när man blandtankar säg 50-50.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Biodiesel
InläggPostat: fre 09-07-31 08:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om just ditt projekt, vet jag inte så mycket, men om du går in här:
http://www.drevia.se/ så kan du läsa lite vad Volvo Penta säger om biodiesel.
Drevias sida har dessvärre bara länk till hemsidan, så man få klicka sig vidare själv. Gå in på Tips, och gå vidare till Bränslerelaterade frågor.

Detta är nu vad Volvo Penta tycker utfrån deras erfarenheter, och det kanske inte är rakt överförbart med ditt projekt. Men vissa likheter måste det ju ändå förekomma. I alla fall så att du kan få en av många åsikter när du senare skall sammanställa och utvärdera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-31 09:08 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Er det hjemmelaget biodiesel du snakker om? Jeg vil ikke anta at det er noe nevneverdige rester av metanol i kommersiell RME.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-02 19:05 
Offline

Blev medlem: ons 09-04-29 19:23
Inlägg: 2
Jag talar om att hälla i vanlig diesel och sedan hälla i rapsolja. Har läst att en del andra har gjort så med gott resultat och nu undrar jag om man kan våga testa att hälla i låt säga 70% diesel och 30% olja och sedan kanske succesivt öka inbladningen av rapsolja. Motorn är ju en gammal IDI alltså indirekt isnputning (förkammare).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011