Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-09-22 19:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: ons 12-06-06 08:02 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Efter lite surfande blev det pinsamt uppenbart att jag inte har en susning om hur dieslar fungerar.

Men här är en tysk som blandtankar sin diesel med E85.
http://www.blinkx.com/watch-video/e85-i ... Y43VgZHlVQ


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: ons 12-06-06 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
rope_pusher skrev:
Efter lite surfande blev det pinsamt uppenbart att jag inte har en susning om hur dieslar fungerar.

Men här är en tysk som blandtankar sin diesel med E85.
http://www.blinkx.com/watch-video/e85-i ... Y43VgZHlVQ


:) Men vad trodde du fel om dieslar?
Det enda jag inte fattade var varför du blandade in vatten i diskussionen?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: ons 12-06-06 09:03 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Jag trodde problemet med lätta bränslen i dieselmotorer var att de lätta bränslena självantänder vid den höga kompressionen. Jag tyckte vatten borde fördröja antändningen, visade sig att det är den sena antändningen som är problemet här. Man får hälla i rejält med cetane inprovers i sin E85 så kanske det går bra, men blir kanske en smyla dyrt, kom jag fram till när jag surfade runt bland dieslar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: ons 12-06-06 09:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
rope_pusher skrev:
Jag trodde problemet med lätta bränslen i dieselmotorer var att de lätta bränslena självantänder vid den höga kompressionen. Jag tyckte vatten borde fördröja antändningen, visade sig att det är den sena antändningen som är problemet här. Man får hälla i rejält med cetane inprovers i sin E85 så kanske det går bra, men blir kanske en smyla dyrt, kom jag fram till när jag surfade runt bland dieslar.


OK, men det är inte så svårt att höja cetantalet på E85, det räcker att blanda in 8% glykol i E100
Så gör man ED95
15% bensin i soppan gör troligen inte så väldigt stor skillnad, och har man fortfarande kvar en ansenlig andel vanlig diesel ser jag inga problem annat än vid kallstart, och med extra spridare i insuget för etanol är det ju enkelt att bara starta upp motorn på "ren" diesel för att sedan börja förbättra den med ett bättre bränsle..

Det som kan kräva mer optimering är om man vill köra på 100% ED95, då måste antagligen tändpunkten (insprutningstid(erna)) justeras, dvs total ommappning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: ons 12-06-06 09:43 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
rope_pusher skrev:

EDIT: Att blanda det i bränslet är tydligen inte helkorkat! Hittade denna där man gjort en vatten dieselemulsion och testat i dieselmotor.

Det gjordes i Sovjetunionen vid i slutet av 70-talet början på 80-talet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: ons 12-06-06 13:35 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Det har gjorts lite forskning på att injicera etanol i luften till dieselmotorer.

http://web.mit.edu/nuwong/Public/Diesoh ... ment00.pdf

De sa optimum var 20% injektion i luften, men på diagramen såg det inte ut att vara mycket effektivare än motsvarande mängd inblandat i själva dieseln.

JK,
gjordes det inte massa experiment med flygfotogen långt innan dess också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tor 12-06-07 07:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
rope_pusher skrev:
Det har gjorts lite forskning på att injicera etanol i luften till dieselmotorer.

http://web.mit.edu/nuwong/Public/Diesoh ... ment00.pdf

De sa optimum var 20% injektion i luften, men på diagramen såg det inte ut att vara mycket effektivare än motsvarande mängd inblandat i själva dieseln.

JK,
gjordes det inte massa experiment med flygfotogen långt innan dess också?


Som sagt, jag har en gammal rapport från 80-talet om detta från Chalmers, ska bara lyckas skanna in den också.
Den stora fördelen som jag ser det med att spruta in i insuget är att man kan enkelt kallstarta motorn på vanliga dieseln, och slippper ev. helt tändförbättrare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tor 12-06-07 14:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
En vanlig förgasare för etanol på dieselinsuget är en riktig lowtech lösning om man vill testa, man slipper då ett styrsystem till spridare osv.

http://running_on_alcohol.tripod.com/id32.html

Citat:
DIESEL ENGINES

Because of the fact that diesel engines do not use conventional spark ignition systems, it's difficult for pure alcohol to ignite within the combustion chamber. This, coupled with the fact that diesel injector pumps won't tolerate water, could be a problem ... especially if the alcohol used was not nearly pure.

Fortunately, there are several other ways to utilize homemade ethanol in a diesel engine by introducing vaporized alcohol to the engine along with diesel fuel. Probably the simplest way is to mount an automobile carburetor right on the diesel's air intake manifold and supplement the diesel fuel with alcohol metered through that piece of equipment. Of course - just as in a conventional gasoline engine - as incoming air rushes down the air inlet tube, it will pick up alcohol vapor metered through the carburetor ... which should have a controllable throttle to match tractor load.

Another way to use ethanol in a diesel engine is to install fuel injectors into the intake manifold to accomplish the same result. This system would require a separate pump that would have to be timed in order to inject alcohol at the proper moment.


Om man blockar tomgångsmunstycket eller skruver in CO skruven kanske standard bensinmunstycken kanske redan ger lagom mager blandning för snål körning trots dieselns grund insprutning.

En förgasare kräver såklart en också en bränslepump om tanken är lägre än förgasare men det kan vara en enkel billig pump för förgasare t ex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... mp-523227/.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tor 12-06-07 22:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
Men då har vi de gamla vanliga nackdelarna med att tillföra bränsle i insugningsröret på dieslar (vare sig det nu må vara etanol, gengas, biogas eller någonting annat).

Meningen med dieselprocessen är ju att bränslet ska sprutas in i samma takt som det förbränns och kolven rör sig nedåt under arbetstakten, så att förbränningen sker vid någotsånär konstant tryck.
Om det nu finns en brännbar blandning i cylindern redan när insprutningen börjar så kommer den att brinna upp på en gång, och då får man mycket kraftigt "dieselknack". Följden blir såklart högre maximitryck än motorn är byggd för - alltså risk för blåst topplockspackning eller andra skador. En annan följd av den kraftiga tryckstöten är att kväveoxidutsläppen blir ännu större än för en "normal" dieselmotor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tor 12-06-07 23:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Skulle man inte kunna få lagom långsam förbräning genom att ha en mager och långsamt brinnande bränsle/luftblandning?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: mån 12-06-11 11:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Grejen är väl att inte öka mängden till mer än att den fortfarande är för mager för att självantända.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: mån 12-06-11 14:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Men när dieseln väl börjar att sprutas in och självantänder så är ju cylindern redan full med mer luft-bränsle som börjar brinna snabbare än den diesel sprutas in. Det kan bli rejäla knackningar av det.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: mån 12-06-11 14:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Sprutas diesel in tidigare före ödp än gnistorna kommer i en otto-motor?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: mån 12-06-11 15:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Men när dieseln väl börjar att sprutas in och självantänder så är ju cylindern redan full med mer luft-bränsle som börjar brinna snabbare än den diesel sprutas in. Det kan bli rejäla knackningar av det.


Ändock fungerar det enligt de försök som gjorts.
Även om den magra blandningen lyckas antändas av dieselplymen och brinner iväg ut i förbränningsrummet, så tar det en tid innan den brunnit ut, precis som om man tänt med gnista.

Citat:
Sprutas diesel in tidigare före ödp än gnistorna kommer i en otto-motor?

Möjligen, eftersom det tar en viss tid att spruta in allt bränsle som ska brinna.
Det kan hända att man bör lägga insputningen/tändpunkten senare men detta beror nog i hög grad på inblandningen + vilken last/varv man kör på.
Ska se om man kan få ut det ut rapporten jag har hemma.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: mån 12-06-11 16:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Aryan skrev:
Sprutas diesel in tidigare före ödp än gnistorna kommer i en otto-motor?

Möjligen, eftersom det tar en viss tid att spruta in allt bränsle som ska brinna.


Hittar svar på min fråga här: http://autospeed.com/cms/title_Common-R ... ticle.html
Citat:
The timing of the injection of fuel has a major affect on emission levels, fuel consumption and combustion noise. The optimal timing of the start of injection varies with engine load. In car engines, optimal injection at no load is within the window of 2 crankshaft degrees Before Top Dead Centre (BTDC) to 4 degrees After Top Dead Centre (ATDC). At part load this alters to 6 degrees BTDC to 4 degrees ATDC, while at full load the start of injection should occur from 6 – 15 degrees BTDC. The duration of combustion at full load is 40 – 60 degrees of crankshaft rotation.


2° före ÖDP till 4° efter ÖDP vid tomgång och 6°-15° före ÖDP vid fullast är knappast tidigare än otto motorer, snarare senare och låter ganska lagom för en magerkörande etanolmotor med 16:1 till 24:1 i kompression? Om knackning/för snabb förbränning visar bli ett problem skulle vatten kunna bromsa förbränningen och dessutom ge extra expension av gaserna. Men etanolens förångning borde kyla motorns kompressionsvärme redan och därmed både ge lägre NOx utsläpp och bättre verkningsgrad pga att man får mindre kompressionsförluster och mera gaser som expanderar.

Egentligen borde en varm dieselmotor som bra går på diesel också må bra av vateninsprutning för bättre verkningsgrad och minskade NOx utsläpp men det är väl en annan tråd.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011