Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 17-12-14 09:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ecomotors får mer pengar
InläggPostat: mån 12-07-16 08:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Mer motorrelaterat än drivmedelsrelaterat kanske, vet inte om denna motor har nämnts här tidigare:

http://green.autoblog.com/2012/07/13/ec ... uding-mon/

Med investerare som ex Bill Gates så finns det kanske hopp.

Mer om motorn:

http://www.ecomotors.com/
http://www.ecomotors.com/videos/introdu ... r-hofbauer
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 477516.ece

Ska gå att köra på bensin, diesel och etanol. Diesel varianten verkar vara först ut.

Citat:
The opoc's new opposed piston-opposed cylinder direct gas exchange operation provides the well known emissions benefit of 4-cycle engines, the simplicity benefits of 2-cycle engines, the power density of the less well known opposed piston engine, and the extraordinary developments in computer and thermodynamics all tied together in a new and proprietary engine architecture.


Man lovar en del:

http://www.ecomotors.com/sites/default/ ... er-density

Citat:
For a given power level, the opoc™ engine is 30-percent lighter, one-quarter the size, and achieves 50-percent better fuel economy compared with a state-of-the-art, conventional turbo-diesel engine. Because of this breakthrough, we are enthusiastic about the internal combustion engine’s future. It’s a breakthrough based on the strength of extraordinary power density.


Samtidigt vet vi att stora fartygsdieslar (tvåtakt) är rätt effektiva. De nämner 50%, 0.50l/mil skulle då bli 0.33 l/mil, hyfsat får man lov att säga. Och detta i en kompakt motor med avsevärt färre rörliga delar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-16 09:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Moderna lastbilsdieslar har också punkter där man ligger på 50%.
Och det är bättre på G..
Jag hävdar som sagt att man kan nå iaf dit också med en magerkörd etanolmotor.
Har inte läst deras hemsida än men ska göra det.
Men färre delar och lägre kostnad, är det sant, och motorn fungerar även utanför labbet så kommer det att bli en succe.
Som sagt det är alldeles för tidigt att räkna ut den interna förbränningsmotorn!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-16 18:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Moderna lastbilsdieslar har också punkter där man ligger på 50%.


De nämner 50% bättre än en modern dieselmotor (bil). Det skulle i så fall bli en verkningsgrad på över 60% om vi räknar att dessa ligger på över 40%. Om dom nu når deras mål, vilket förstås återstår att se:

Citat från videon:

"The immediate goals are to develop and to demonstrate in 2010 a 100 mpg passenger car based on a production car..". Och nu är vi inne på 2012. Men den som väntar på nåt gott.

Motorn i sig beskriver han som en korsning mellan en boxermotor och junkers motkolvs motor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205

Det är alltså en gammal ide, men som då via ny teknik säger sig kunna lösa de problem som fanns då. Lite som elbilen, hjulmotorer :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-17 07:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://news.inventhelp.com/Articles/Aut ... 12535.aspx

Citat:
this breakthrough engine design is 50 percent lighter, is half the size, and is at least 15 percent more efficient in the diesel version now under development. (It can use gasoline, ethanol, diesel – any liquid fuel.


Citat:
The spokesman for the company notes that Mercedes, for example, offers a comparable fuel-savings feature by taking half of its engine cylinders offline, but these unfueled cylinders still move and impact operation, if only slightly. With the EcoMotors' clutch, the module is completely detached and has no impact on the drive train. As mentioned previously, the modular cylinder displacement feature for a dual-module configuation of the EM100 makes fuel efficiencies of up to 45 percent attainable.


Vet inte om man ska tolka detta som att man når 15% i en enkel installation , jämfört med motsvarande dieselmotor. Men upp till 45% med den dubbelkopplade varianten då en av motorerna kan stängas av vid låg last. Personligen tror jag att jag väntar med utvärdering tills dom har stoppat in motorn i en vanlig personbil som dom lovade.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011