Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 15-02-21 19:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
zovix skrev:

Typiskt är att man på äldre fartyg frångår tvåtaktsdieslar och byter ut dessa mot en eller två mindre högvarviga fyrtaktare med commonrail och partikelfilter och katalysator.

Med vänlig hälsning, Magnus


Samma slags ombyggnad brukar också göras på äldre diesellok.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-02-21 23:59 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jobbade där 82-89, har något minne av att Mälarvik var där. Dessutom någon annan liknande, Sandvik VII eller liknande. Många Vaxholmsbåtar också. Häftigaste jag kommer ihåg var inne en gång var en Spica. Tre likadana motorer som de hade i Draken om jag kommer ihåg rätt. Eller lastskeppet som de precis orkade få upp i flytdockan som det gått en skärva i ett propellerblad. Har för mig att bladet vägde 19 ton. Men det är snart 30 år sedan, så jag kan minnas fel.

Vad gäller varvtalet är jag säker på att det var 60 rpm han sa, men om det stämmer det han sa det vet jag inte.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-22 00:39 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
På tvärstycksmaskinerna var det tomgång. Därifrån och till fullgas var det - ca 50 varv.

Cementas båtar hette mitt 70 -tal: Mälarvik, Västanvik, Nordanvik, Sunnanvik och Östanvik.

Slutade där -77 för att gå svarvningskurs då det krävdes till reparatör till sjöss. När jag var klar med utbildningen avvecklades reparatörerna...

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-22 12:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Förlorar man inte i verkningsgrad när man byter ut de långsamtgående tvåtaktsdieslar mot högvarviga 4-takt dieselmaskiner?

Det skulle tala för att byta till en stirlingmotorer (och pelletsbrännare) för att driva färjor och stora skepp. De är väll även tystare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-22 13:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
morsole skrev:
På tvärstycksmaskinerna var det tomgång. Därifrån och till fullgas var det - ca 50 varv.

Cementas båtar hette mitt 70 -tal: Mälarvik, Västanvik, Nordanvik, Sunnanvik och Östanvik.


Just det, Sunnanvik var det. Tror nog att de andra också var på besök. Men rackarns vad minnet är dåligt, är helt säker på att någon hette något med VII efter, men det behöver ju inte vara Cementa. Men jag är ganska säker på att jag sett den (med nummer VII) liggande vid kaj vid Liljeholmen, och där håller ju Cementa till än så länge. Det företag jag jobbar på sålde sin mark för snart 10 år sedan, granne till Cementa. Och igår läste jag (vet inte när de sålde, men jag läste det igår) att de sålt sin mark. Kommer väl bli ett nytt Hammarby sjöstad där, dåligt planerat med igenkorkade vägar och inga parkeringar. Tråkigt att all industri tvingas bort från staden.

Citat:
Slutade där -77 för att gå svarvningskurs då det krävdes till reparatör till sjöss. När jag var klar med utbildningen avvecklades reparatörerna...


Mmm, det lejdes väl ut. Kommer inte ihåg vad firman heter, men de var ofta på varvet. Malmxxxx någonting tror jag. Bästa kommentaren från en av de killarna när jag mötte honom vid muggen.

"Vet du vad som skiljer arbetare och tjänstemän?"
"Om man tvättar händerna före eller efter man pissar..."

Han var helt oljig hela underarmarna när jag mötte honom. :)

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-22 13:14 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Kan ju vara nåt annat fartyg som chartrat in i företaget; företaget var nog bra men konstig stil på mycket där.
Bl a spelade anställningschefen golf med en av höjdarna i Svenska Sjöfolkförbundet; så det var inget som hette informationsbrist där inte, om man som jag, som var så lättsinnig att ställa upp som ombud på Mälarvik, och gick till facket, då visste han redan allt om den det gällde osv.
Vi hade en kocka som hade blå köttfärs och grön spaghetti i kylen; och då hade vi mage att klaga på een i vårt eget förbund; "det kan man ju inte göra"; hon var ju een av oss...

Vad f.. hjälper det när inte maten går att äta?

Alla som varit till sjöss vet vad maten betyder i en båt; det är JÄTTEVIKTIGT!

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011