Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-12-15 01:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-11-27 19:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Att döma av vad som skrivs på diverse dieselforum så förefaller det inte vara helt lyckat att använda RME eller andra sorters biodiesel i bilar som har en Lucas/CAV/Roto-Diesel/Delphi fördelarpump (t ex typ DPA, DPC eller EPIC). Av allt att döma så är det två olika problem, dels att O-ringar och andra gummidetaljer hårdnar och krymper när de utsätts för RME och dels att det tydligen finns direkt risk för haveri om en sådan pump ska försöka pumpa alltför trögflytande bränsle (som t ex icke förestrad rapsolja i kyla).

Nu har jag råkat bli påprackad ett fordon med en sån där dieselpump (Peugeot Partner '97) , och den lider redan vid drift på fossil dieselolja av ett ganska kraftigt läckage mellan högtryckshuvudet och pumphuset. Jag har fått tag på en packningssats till dieselpumpen (originalreservdel, märkt Delphi). Frågan är om man kan vänta sig att de där gummidelarna får acceptabel livslängd vid RME-drift, om de inte redan har utsatts för fossil dieselolja i många år? Eller kan det vara idé att lägga lite extra arbete på att skaffa fram delar av bättre material (viton) till de mest kritiska positionerna?

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-08 01:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag skulle försöka hitta motsvarande Viton™ ringar eller ännu hellre göra en bränslevärmare innan pumpen så att du kan köra på raps som inte angriper gummiringarna. Undrar f.ö. om REE skulle vara illa som RME när det gäller sånt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-08 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Den här bilen har redan en viss bränsleförvärmning, genom att bränslefilterhuset är gjort i ett stycke med motorns termostathus. Men det dröjer såklart ganska lång tid efter en kallstart innan den förvärmningen verkligen börjar göra nytta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-08 13:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Här är ett par med samma pump tror jag

http://www.rapsdb.de/detail.php?id=2048
http://www.rapsdb.de/detail.php?id=1700

De finns tydligen en Boschpump som är tåligare men det vet du säkert redan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-08 17:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Förmodligen har de där bilarna en modernare Lucasdieselpump "EPIC" med någon form av elektronisk styrning, OBD-möjligheter mm. Den infördes omkring '00 samtidigt som avgasbestämmelserna Euro III.
Främsta skillnaderna mot den äldre DPC-pumpen är vad jag har förstått att insprutningsförställningen styrs elektroniskt med en givare vid vevaxeln som referens, samt att det finns en luftmängdmätare och luftflödessignalen används för att begränsa bränslemängden vid behov (t ex vid igensatt luftfilter) så man slipper svartrök.

Den Peugeot Partner som jag har fått tag i är tillverkad några år före Euro III bestämmelserna, den uppfyller istället den dåvarande svenska Mk3. Motortypen heter XUD9A (eller DJY på Citroën-språk).
De nyare Euro III-bilarna har en motor som heter DW8 eller DW8B (WJY eller WJZ).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-09 09:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Aha dessa då?

http://www.rapsdb.de/nl/detail.php?id=21
http://www.rapsdb.de/nl/detail.php?id=28
http://www.rapsdb.de/nl/detail.php?id=51
http://www.rapsdb.de/nl/detail.php?id=126
http://www.rapsdb.de/detail.php?id=934

Finns nog fler med Lucas pumpar bland Citroën
http://www.rapsdb.de/view.php?marke=CIT ... rt=Baujahr

och vissa Fiat (t ex Scudo, Jumpy, Doblo) har väll också samma motor.

Det verkar vara populärt med en extra? avluftare som de kallar tigerloop
http://www.ebay.com/itm/TigerLoop-Oil-D ... 0758568082
http://www.spx.com/en/tigerholm/pd-mp-f ... loop-auto/

Den ser ganska likt ut en pryl som sitter i oljeledningen vid sidan om vår gamla (oanvända) pulsonex olje panna?

Jag såg också att nån hade blockarad bränslereturen för att få mera värme i bränsle/filter

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-09 10:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Jo, de verkar mer lika min. http://www.rapsdb.de/nl/detail.php?id=51 har nog nästan samma utförande av insprutningspump, bara de sista tecknen i detaljnumret skiljer. Min heter R8443B958E.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-09 11:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Har du set detta: http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=54223
är det samma problem som du har?

Från vad som skrivs på wikipedia om motorn http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XUD#Vegetable_oil_fuel så verkar det som att de annars bör kunna tåla RME (bio-diesel)

Citat:
Heavily used oil may be highly acidic and corrode the inside of the injection pump. Such oil can only be used as fuel without the risk of damage, if it has been chemically processed into bio-diesel. The open market price for used oil often quite close to special offer supermarket prices for new oil, which can be used straight away. In order to reduce the viscosity of the SVO, it should be heated to engine coolant operating temperature, typically with a two tank system, in order to start and shutdown on diesel or bio-diesel. Versions of this engine from the early '90s onward, are typically fitted with a Peugeot-type coolant heated fuel filter that helps heat fuel and reduce viscosity. Fuel / engine coolant heat exchangers, usually required for straight vegetable oil conversions, are still needed for long term life expectancy, or there will be accelerated wear of the fuel injection pump.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-09 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Det läcker mellan högtryckshuvudet och pumphuset, så det är O-ringen 134 på sprängskissen som är mest misstänkt.

Två länkar till olika sprängskisser:
http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/v ... hp?t=33003
http://www.eastment.net/forum/lucaspumpdiag.jpg

Den senare bilden följer med reparationssatsen och visar som synes en massa olika varianter av pumpen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-09 14:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Aha då verkar det vara en annan läcka. I.o.m. att bilen är en sen konventionell förkammardiesel och packningssatsen ny borde de väll vara RME kompatibla?

Innan common-rail dieselmotorer och partikelfilter gjorde att RME och raps blev tabu hade väl alla tillverkare anpassad sina dieselmotorer RME ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-31 14:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Nu har jag tagit isär pumpen. O-ringen som jag misstänkte var verkligen dålig, dels tillplattad och dels söndersprucken. Intressant att den ser sämst ut på den yttre sidan som har utsatts för luft från motorrummet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-01-10 21:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Dieselpumpen är hopsatt med nya O-ringar och ny packbox för axeln. Däremot står resten av bilen fortfarande isärplockad, det pågår kamrems- och vattenpumpsbyte. Det visade sig att det fanns en hel del brunt slam och avlagringar i kylsystemet, troligen för att någon har råkat blanda longlifeglykol och "vanlig" glykol. Det är lätt hänt eftersom Peugeots longlifeglykol inte är rosa som man är van vid från andra bilmärken utan blå, då ligger det nära till hands att tro att den går att blanda med vilken glykol som helst som har en färg åt det blå eller blågröna hållet.
I motorblocket är det så gott som helt fritt från slam vad jag kan se, de värsta avlagringarna finns på ganska kalla ställen i kylsystemet, t ex i expansionskärlet och längst ner i kylaren. Kylarens avtappningskran är totalt igensatt och tyvärr gjord så att man inte kommer åt att rensa med en ståltråd.
Undrar om vanlig kylarrengöring biter på den där sortens avlagringar?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-01-11 17:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag spolade systemet med vanligt kranvatten fram och tillbaka (och lite vattentryck) i en Audi som nte längre gav någon värme pga att den troligen hade varit med om liknande, det funkade bra.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-01-11 18:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
Numera tipsas det allmänt på bilforum att man kan använda en eller ett par diskmaskintabletter till kylarrengöring. Men detta förutsätter ju att motorn fungerar och allt finns på plats.

Jag har inte prövat detta själv, men för många år sedan har jag använt kaustiksoda med tillfredsställande resultat. Men jag skulle nog inte pröva det i en modern bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-01-11 22:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Maskindiskmedel (förvisso något tvivelaktig sort, Eldorado fosfatfritt) biter inte på de här avlagringarna. Jag provade att köra expansionskärlet i diskmaskin, tog bort den roterande armen så att man fick en vattenstråle rakt upp och placerade expansionskärlet upp och ner så det spolade rakt in genom påfyllningsöppningen. Det var lika lortigt inuti efteråt som innan.

Nåväl, kamrems- och vattenpumpsbytet är avklarat, och om jag får dit ett avgassystem blir det nog provstart med bara vatten i kylsystemet i morgon, kanske också ett försök med Biltema kylarrensning om tiden räcker till.

Jag råkade på problem med packning/kulled mellan grenrör och främre avgasrör, det är en packning av något som ser ut som flätad stålull som är påträdd på en liten rörstump som sticker ut från grenröret, den har en sfärisk yttre yta som ska täta mot en invändigt sfärisk yta på främre avgasrörets fläns. Alltsammans hålls ihop av två skruvar med fjädrar. Samma konstruktion finns på många Citroën och Peugeot från 80- och 90-talet. Men nu är problemet att den där packningen är nernött och måste bytas. Dock har den fastnat så hårt på grenröret att den hittills har motstått alla försök att avskaffas (huggmejsel, stämjärn, bågfil, rasp mm). Och såklart är det trångt och besvärligt och svårt att komma åt med några el- eller tryckluftdrivna verktyg. Fortsättning följer...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011